Problemer med include af JavaScript fil
Fra : Belial

Dato : 19-12-04 22:23

Jeg har lavet en side og gjort brug af Dreamweaver dropdown menu funktion.
Menuen er meget omfattende, og kommer således som kode til at fylde enormt
meget på den pågælende side (28K ren menu kode).

Jeg vil derfor gerne smide koden i en seperat fil ("menu.js") og derefter
delen. I <body> har Dreamweaver automatisk indsat en <script
language="JavaScript1.2">mmLoadMenus();</script> som henviser til koden i
menu.js.

Jeg får fejlmelding, når jeg prøver at åbne siden efterfølgende ("et tegn
var ventet" - henviser til linien med <script
language="JavaScript1.2">mmLoadMenus();</script>), og jeg forstår ikke helt
hvorfor. Af en eller anden grund forstår mmLoadMenus(); jo angiveligt ikke
at JS filen er includeret, men hvorfor?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-12-04 22:49

Belial skrev:

> Jeg har lavet en side og gjort brug af Dreamweaver dropdown
> menu funktion. Menuen er meget omfattende, og kommer således
> som kode til at fylde enormt meget på den pågælende side (28K
> ren menu kode).

Hold da op - er det virkelig nødvendigt? Er det en ny udgave af DW
der leverer sådan en monstermenu?

> Jeg vil derfor gerne smide koden i en seperat fil ("menu.js")
> og derefter hente den med <script language="JavaScript"
> src="menu.js"></script>

Det bør være <script type="text/javascript" src="menu.js"></script>
- men det er ikke derfor det ikke virker hos dig.

> I <body> har Dreamweaver automatisk indsat en <script
> language="JavaScript1.2">mmLoadMenus();</script>

Et andet dårligt tegn - det er generelt en dårlig ide at bruge
language-parameteren til script, men det er specielt en dårlig ide
når man specificerer hvilken javascript-version der skal bruges.
Nogle browsere ignorerer det bare, mens andre bruger en gammel
javascriptfortolker (javascript er ved 1.4/1.5 nu).

> Jeg får fejlmelding, når jeg prøver at åbne siden
> efterfølgende ("et tegn var ventet" - henviser til linien med
> <script language="JavaScript1.2">mmLoadMenus();</script>),

Har du et link til siden? Det er lettere at hjælpe på den måde.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Belial

Dato : 20-12-04 18:28

> Hold da op - er det virkelig nødvendigt? Er det en ny udgave af DW
> der leverer sådan en monstermenu?

Det er Dreamweaver MX, så den kan ikke blive nyere. Men menuen har MANGE
indholdspunkter (et sted over 150 underpunkter). Derfor størrelsen...

> Det bør være <script type="text/javascript" src="menu.js"></script>
> - men det er ikke derfor det ikke virker hos dig.

Det har jeg også forsøgt.

> [...]
> Nogle browsere ignorerer det bare, mens andre bruger en gammel
> javascriptfortolker (javascript er ved 1.4/1.5 nu).

Okay. Det er som sagt også noget som Dreamweaver har puttet ind. Vil det
sige det er bedre bare at skrive <script>mmLoadMenus();</script> ??

Linket er som følger: http://www.lund-visby.dk/projects/test/index2.asp

Fra : Benny Nissen

Dato : 20-12-04 20:12

Belial explained on 20-12-2004 :

> Det er Dreamweaver MX, så den kan ikke blive nyere.

Nu er der jo forskel på MX og MX 2004, så hvilken bruger du ?

--
Benny

Fra : Belial

Dato : 20-12-04 20:22

> Nu er der jo forskel på MX og MX 2004, så hvilken bruger du ?

Ups! Det er MX 2004.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-12-04 23:58

Belial wrote:

> Okay. Det er som sagt også noget som Dreamweaver har puttet ind. Vil
> det sige det er bedre bare at skrive <script>mmLoadMenus();</script>

Nej, type-attributten er obligatorisk. Den må du ikke slette. Det skal være:

<script type="text/javascript">mmLoadMenus();</script>

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Belial

Dato : 21-12-04 07:49

> Nej, type-attributten er obligatorisk. Den må du ikke slette. Det skal
> være:
>
> <script type="text/javascript">mmLoadMenus();</script>

Okay. Tak for det. Har du et bud på hvad problemet så kan være?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-12-04 21:03

Belial wrote:

> Okay. Tak for det. Har du et bud på hvad problemet så kan være?

Jeg vil ikke bruge tid på en JS-menu, der er genereret i DW. Dels er jeg
ikke javascript-ekspert og dels bruger jeg slet ikke DW.

Men du kan lure på menuen her, den er også lavet i javascript og den
fungerer:

http://hjem.get2net.dk/maj/

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Per Thomsen

Dato : 20-12-04 19:14

Belial wrote:

> [...]
> hvorfor. Af en eller anden grund forstår mmLoadMenus(); jo angiveligt ikke

Jeg vil gætte på at problemet er at menu.js ikke er hentet endnu, der
hvor "mmLoadMenus" bliver kaldt. For at være sikker på at alt er hentet,
kan du putte kaldet ind i onload event-handleren:

<script type="text/javascript">
window.onload = function() {
mmLoadMenus();
}
</script>

eller bare i body tag'et:

Jeg kender ikke til Dreamweaver, og ved ikke om det faktisk er
nødvendigt at kalde "mmLoadMenus", mens siden er ved at blive bygget,
men i så fald, kan du vel bare flytte kaldet til allersidst i "menu.js".

MVH Per Thomsen,
http://www.pert.dk/

Fra : Belial

Dato : 20-12-04 20:25

> [...]
> "mmLoadMenus" bliver kaldt. For at være sikker på at alt er hentet, kan du
> putte kaldet ind i onload event-handleren:

Jeg vil også gætte på, at det er fordi at menu.js ikke er hentet. Jeg har
prøvet at gøre det du anbefaler ovenfor, men med samme fejlmeddelse, hvilket
vel også understøtter mistanken om at menu.js filen ikke bliver hentet. Men
hvorfor?? Det hele er jo sat op som normalt når man vil hente en js fil
ind...

Fra : Per Thomsen

Dato : 20-12-04 22:03

Belial wrote:

> [...]
> hvorfor?? Det hele er jo sat op som normalt når man vil hente en js fil

Her er hvad Firebirds JavaScript Console siger:

Error: FIND is not defined
Source File: http://www.lund-visby.dk/projects/test/mm_menu.js
Line: 86

Jeg kan dog se at funktionen FIND er defineret umiddelbart før
funktionen writeMenus. Måske er FIND et reserveret ord, prøv at omdøbe
den funktion til noget andet. Husk at ændre alle kaldene til funktionen
også - search-replace er din ven :)

Ellers ved jeg ikke rigtig, hvad der er galt.

MVH Per Thomsen,
http://www.pert.dk/

Fra : Tine Müller

Dato : 30-12-04 13:52

"Belial" skrev
> [...]
helt
> hvorfor. Af en eller anden grund forstår mmLoadMenus(); jo angiveligt ikke

Måske kan du finde hjælp på denne side
http://www.projectseven.com/extensions/index.htm som har en masse tips om
menuer m.m.

/Tine