ProFtpd for begyndere
Fra : Henrik Hartig

Dato : 18-12-04 21:03

Hej
Er der nogen som kan hjælpe mig med en god "begyndermanual" til
at finde få ProFtpd til at virke.
Jeg kan simpelthen ikke finde ud af at sætte ftp-serveren op fra start
af. End ikke med en mikroskopisk proftpd.conf.

/henrik

Fra : jesper

Dato : 18-12-04 22:34

Den Sat, 18 Dec 2004 21:02:47 +0100. skrev Henrik Hartig:

> [...]
> Jeg kan simpelthen ikke finde ud af at sætte ftp-serveren op fra start
> af. End ikke med en mikroskopisk proftpd.conf.

Hvad går der galt?

Fra : Mikael Hansen

Dato : 18-12-04 23:54

jesper wrote:

> Hvad går der galt?

Jeg synes da at /etc/proftpd.conf er rimeligt forklarende.

Og "man proftpd" henviser til at man kan finde den fulde dukumentation
http://www.proftpd.org/

Jeg havde da ikke de store problemer med at få den op at køre da jeg
skulle prøve at sætte en ftp op.

m.v.h. Mikael

Fra : Henrik Hartig

Dato : 19-12-04 01:55

Den Sat, 18 Dec 2004 23:53:52 +0100. skrev Mikael Hansen:

> [...]
> på http://www.proftpd.org/
>
> Jeg havde da ikke de store problemer med at få den op at køre da jeg

Hej allesammen
Der ser ud til i gerne vi hjælpe mig Var ellers indstillet på at
kiggge lidt på noget guide af en art. Så jeg vil give jer lidt ekstra
forklaring:
mht. til dokumentationen på www.porftpd.org,
så har jeg i
flere dage været inde på deres hjemmeside under "Documentation", og
forsøge at komme inde på linket "Userguide", men dette link har ikke
virket...

proftpd.conf har jeg taget fra et af deres eksempler, og ser sådan ud:

# A basic anonymous configuration, no upload directories.
<Anonymous ~ftp>
User ftp
Group ftp
# We want clients to be able to login with "anonymous" as well as "ftp"
UserAlias anonymous ftp

# Limit the maximum number of anonymous logins
MaxClients 10

# Don't make it require a valid password or shell.
RequireValidShell off
AnonRequirePassword off

# We want 'welcome.msg' displayed at login, and '.message' displayed
# in each newly chdired directory.
DisplayLogin welcome.msg
DisplayFirstChdir .message

# Limit WRITE everywhere in the anonymous chroot
<Limit WRITE>
DenyAll
</Limit>

</Anonymous>

1) Jeg har installeret programmet fra en pakke i Mandrake (proFTPD 1.2.9)
2) Logget ind som root skrevet /etc/init.d/xinetd restart
   .. jeg får beskeden stopper -> ok
         starter -> ok
3) Så skulle den vidst virke... Men jeg kan ikke opnå forbindelse
4) herefter prøver jeg skrive proftpd -d9 -n, og får bl.a. at vide at
"failed to binding to 0.0.0.0 port 21 Adress already in use.
5) jeg har fundet ud af noget med at jeg skal slå den proces ihjel, som
bruger port 21, så jeg har skrevet fuser -n tcp 21
   here: 21
   21/tcp:      3243.

Her er jeg strandet.

I min router har jeg åbnet port 20 og 21, desuden har wuftpd virket fint
(men den er afinstalleret nu).

Fra : Mikael Hansen

Dato : 19-12-04 09:01

Henrik Hartig wrote:

> [...]
> flere dage været inde på deres hjemmeside under "Documentation", og
> forsøge at komme inde på linket "Userguide", men dette link har ikke

<snip config>

> [...]
>    21/tcp:      3243.
>
> Her er jeg strandet.
>

> I min router har jeg åbnet port 20 og 21, desuden har wuftpd virket fint

Du må da gerne se min config, den tillader godt nok ikke anonym. men det
kunne måske også være andet sted det går galt.
det er fra proftpd-1.2.7-1mdk, Mandrake 9.1 PPC

# This is a basic ProFTPD configuration file (rename it to
# 'proftpd.conf' for actual use. It establishes a single server
# and a single anonymous login. It assumes that you have a user/group
# "nobody" and "ftp" for normal operation and anon.

ServerName "ProFTPD Default Installation"
ServerType standalone
DefaultServer on

# Allow FTP resuming.
# Remember to set to off if you have an incoming ftp for upload.
#AllowStoreRestart on
AllowStoreRestart off

# Port 21 is the standard FTP port.
Port 21

# Umask 022 is a good standard umask to prevent new dirs and files
# from being group and world writable.
Umask 022

# To prevent DoS attacks, set the maximum number of child processes
# to 30. If you need to allow more than 30 concurrent connections
# at once, simply increase this value. Note that this ONLY works
# in standalone mode, in inetd mode you should use an inetd server
# that allows you to limit maximum number of processes per service
# (such as xinetd).
MaxInstances 10

# Set the user and group under which the server will run.
User nobody
Group nogroup

# Normally, we want files to be overwriteable.
<Directory />
AllowOverwrite on
</Directory>

# We want 'welcome.msg' displayed at login, and '.message' displayed
# in each newly chdired directory.
DisplayLogin /etc/welcome.msg
# DisplayFirstChdir .message

# Needed for NIS.
PersistentPasswd off

# Default root can be used to put users in a chroot environment.
# As an example if you have a user foo and you want to put foo in /home/foo
# chroot environment you would do this:
#
# DefaultRoot /home/foo foo
DefaultRoot /home

og her også lige initscriptet fra /etc/rc.d/init.d som der så linkes til
fra de runlevels hvor den skal starte i.

#!/bin/sh
#
# Startup script for ProFTPd
#
# chkconfig: 345 85 15
# a focus toward simplicity, security, and ease of
configuration. \
# It features a very Apache-like configuration syntax, \
# and a highly customizable server infrastructure, \
# including support for multiple 'virtual' FTP servers, \
# anonymous FTP, and permission-based directory visibility.
# processname: proftpd
# config: /etc/proftpd.conf
#
# By: Osman Elliyasa <osman@Cable.EU.org>
# $Id: proftpd.init.d,v 1.2 2001/01/26 23:10:55 flood Exp $
# modified by vdanen@mandrakesoft.com

# Source function library.
.. /etc/rc.d/init.d/functions

# Get config.
.. /etc/sysconfig/network

# Check that networking is up.
if [ ${NETWORKING} = "no" ]
then
exit 0
fi

[ -x /usr/sbin/proftpd ] || exit 0

FTPSHUT=/usr/sbin/ftpshut
RETVAL=0

# See how we were called.
case "$1" in
start)
gprintf "Starting proftpd: "
daemon proftpd
RETVAL=$?
echo
[ $RETVAL -eq 0 ] && touch /var/lock/subsys/proftpd
;;
stop)
gprintf "Shutting down proftpd: "
killproc proftpd
RETVAL=$?
echo
[ $RETVAL -eq 0 ] && rm -f /var/lock/subsys/proftpd
;;
status)
status proftpd
RETVAL=$?
;;
restart)
$0 stop
$0 start
RETVAL=$?
;;
reload)
gprintf "Re-reading proftpd config: "
killproc proftpd -HUP
RETVAL=$?
echo
;;
suspend)
if [ -f $FTPSHUT ]; then
if [ $# -gt 1 ]; then
shift
gprintf "Suspending proftpd with '$*' "
$FTPSHUT $*
else
gprintf "Suspending proftpd NOW "
$FTPSHUT now "Maintanance in progress"
fi
else
gprintf "No way to suspend, shutting down instead "
fi
killproc proftpd
RETVAL=$?
echo
[ $RETVAL -eq 0 ] && rm -f /var/lock/subsys/proftpd
;;
resume)
if [ -f /etc/shutmsg ]; then
gprintf "Allowing proftpd sessions again "
rm -f /etc/shutmsg
else
gprintf "Starting proftpd; was not suspended "
fi
daemon proftpd
echo
[ $RETVAL -eq 0 ] && touch /var/lock/subsys/proftpd
;;
*)
gprintf "Usage: %s {start|stop|status|restart|reload|resume" "$0"
if [ "$FTPSHUT" = "" ]; then
gprintf "}\n"
else
gprintf "|suspend}\n"
gprintf "suspend accepts additional arguments which are
passed to ftpshut(8)\n"
fi
exit 1
esac

if [ $# -gt 1 ]; then
shift
$0 $*
fi

exit $RETVAL

m.v.h. Mikael

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 19-12-04 16:25

Hvad version af mandrake, og proftpd kører du?

For mig kørte det ud af boksen.
Både mandrake 9.2 og 10.1

Måske er det nogen brandmurs-ting?

Der er en pakke proftp-anonumous der skal installeres hvis du vil køre
anonym ftp

Hilsen
keld

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 19-12-04 18:03

On Sun, 19 Dec 2004 15:24:49 +0000, Keld Jørn Simonsen wrote:

> Måske er det nogen brandmurs-ting?

#¤%"#¤!

vil du straks kalde det for en firewall!!

LOL :)

Det er en af grundende til jeg aldrig skal køre dansk Linux.. alle de
tossede fordanskninger... :-/

Konen kører dansk og jeg er ved at brække mig hvergang jeg sidder ved
maksinen.. en printer som er i idle-mode.. den kører sq i tomgang!! Nej
nej nej...

Skriver, brandmur, småkager osv..

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Kent Friis

Dato : 19-12-04 18:14

Den Sun, 19 Dec 2004 18:03:23 +0100 skrev Martin Johansen [6000]:

> [...]
>
> Konen kører dansk og jeg er ved at brække mig hvergang jeg sidder ved
> maksinen.. en printer som er i idle-mode.. den kører sq i tomgang!! Nej

Jo tak... Et eksempel fra MS-verdenen:

"Den angivne ændring er ikke gyldig" - hvilken ændring? Hvem £$#% er den
spade der har oversat "typecast" til "ændring"?

Mvh
Kent

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 19-12-04 18:35

On Sun, 19 Dec 2004 17:14:06 +0000, Kent Friis wrote:

> Jo tak... Et eksempel fra MS-verdenen:

Åh nej

> "Den angivne ændring er ikke gyldig" - hvilken ændring? Hvem £$#% er
> den spade der har oversat "typecast" til "ændring"?

LOL det må stå hen i det uvisse.

Fra : Mikael Hansen

Dato : 19-12-04 18:47

Kent Friis wrote:

> [...]
>
> "Den angivne ændring er ikke gyldig" - hvilken ændring? Hvem £$#% er den
> spade der har oversat "typecast" til "ændring"?

Ja den oversættelse giver ingen mening, et eksempel fra indpakningen til
et computer tastatur (eller keyboard, hvis man foretrækker den engelske
betegnelse):

"Easy touch" var blevet til "let rører" hvilket jo umiddelbart er en
korrekt direkte oversættelse, men ikke lige sådan noget man ville sige
på dansk.

Jeg har også et eksempel på en meget mystisk oversættelse af "Output
Power" på et PC højttalersæt fra samme producent, men jeg kan ikke lige
huske den, jeg skal prøve at se om jeg kan få set efter imorgen, hvis
det har interresse.

m.v.h. Mikael

Fra : Benny Nissen

Dato : 20-12-04 08:51

Mikael Hansen presented the following explanation :

> "Easy touch" var blevet til "let rører" hvilket jo umiddelbart er en korrekt
> direkte oversættelse, men ikke lige sådan noget man ville sige på dansk.

Jeg har også en gangn købt en CD-afspiller, hvor der i den danske
oversættelse stod:
"Apperatet bør IKKE åbnes. Ingen anvendelige dele indeni"
Øv. Nu havde jeg lige givet kr. 2.000,- for den, og så er der ikke
noget anvendeligt indeni
.... OK. Kassen var pæn, men ikke så pæn.

--
Benny

Fra : Mikael Hansen

Dato : 21-12-04 02:17

Benny Nissen wrote:
> [...]
> anvendeligt indeni
> ... OK. Kassen var pæn, men ikke så pæn.

Sikken en bummert i oversættelsen, det burde nok have været noget i
retning af "Apperatet MÅ! ikke åbnes, ingen bruger
servicerbare/reparerbare dele indeni"

Men den slags advarsler kan jeg ikke tage mig af, jeg har da et vist
kendskab til elektronik, har bl.a. bygget mig en rørforstærker som har
sent den transistor baserede på pension.

Nå men her er eksemplerne fra PC højttaleren:

"Power Output" blev til "Magt prodution"
(ja det er enda stavet forkert på æsken)

"Frequency response" blev til "Hyppighed svar"

sidst men ikke mindst denne linie:
Speaker's section: 3" Full range x 2
Højttaler scktion: 3" Fuld række x 2 (ja her er også stavefejl)

Jeg ved ikke om man skal betragte dette som om oversætteren havde en
dårlig dag, ikke er kendt nok med det danske sprog, eller hvad der kan
komme ud af oversættelses programmer (har da selv oplevet at få noget
der sandsyneligvis ikke var helt perfek ud af Altavista Babel Fish,
havde fundet noget på Italiensk som jeg gerne ville prøve at få noget
mere forståeligt ud af, som f.eks. engelsk)

m.v.h. Mikael

Fra : Rune Maagensen

Dato : 19-12-04 19:40

> [...]
> 4) herefter prøver jeg skrive proftpd -d9 -n, og får bl.a. at vide at
> "failed to binding to 0.0.0.0 port 21 Adress already in use.

Det er her den er gal der er en eller anden process som allerede bruger
port 21, formentlig inetd.
> 5) jeg har fundet ud af noget med at jeg skal slå den proces ihjel, som
> bruger port 21, så jeg har skrevet fuser -n tcp 21
>    here: 21
>    21/tcp:      3243.

Fedt kendte ikke fuser kommandoen, lærer nyt hverdag :)
Prøv $ps aux|grep 3243 jeg gætter på at det er inetd som bruger port 21.
ellers prøv $telnet localhost 21 hvad siger den?

> I min router har jeg åbnet port 20 og 21, desuden har wuftpd virket fint
> (men den er afinstalleret nu).

Det har intet med din router at gøre, glem den. Prøv først at du kan få
skidtet op at køre lokalt dvs. $telnet localhost 21, når den svarer med
proftpd's welcome, kan du prøve med ftp [user@]localhost

1) Hvad siger $netstat -l --inet
2) Hvordan ser din inetd.conf ud?
3) Har du tænkt dig at køre proftpd via inetd eller som selvstændig dæmon?

Hvor meget skal du overføre via ftp? Jeg har selv kigget på at sætte en
ftp server op og er kommet til konklusionen at ftp via sshd er langt
nemmere når man bare skal hente en enkelt eller to filer af gangen. Dog
skal man på Windows bruge et ftp program som filezilla da virker IE og
mozilla's ftp klienter ikke.

/Rune

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 19-12-04 00:05

On Sat, 18 Dec 2004 21:02:47 +0100, Henrik Hartig wrote:

> [...]
> Jeg kan simpelthen ikke finde ud af at sætte ftp-serveren op fra start
> af. End ikke med en mikroskopisk proftpd.conf.

Som de andre er inde på.. hvad går galt?

Jeg startede med den i mine spæde år og den virkede fra dag 1 så det er
ikke en svær en at starte op med.

Fortæl lidt om hvordan du har sat den op, hvilke porte du har åbnet op
for i en evt. router, om du kører firewall osv.