Den lille detalje der glemmes af statsmini~
Fra : Kim2000

Dato : 18-12-04 18:37

I Metroen i går fortæller statsministeren om sine ideer med tests i
folkeskolen, og ikke uventet er hans argumenter mere sammenhængende end hans
inkompetente undervisningsministers. På den modstående side kan man så læse
skoleninspektøren for Esbjerg Bakkeskolen, der fortæller om sin skole, der
er markant bedre til at få givet indvandrerne læsefærdigheder,
regnefærdigheder osv. I skøn forening erklærer både statsministeren og
inspektøren at Bakkeskolens løsning er et forbillede for resten af landet.

Inspektøren nævner konstante tests for at afsløre svagheder, så disse kan
udbedres. Disciplin nævnes som nøgleord, samt dygtige lærere, og det er jo
altsammen meget fint, her er altså en skole, der virker og få eleverne lært
noget mere end resten af landets skoler.

Der er bare et par små detaljer man glemt:

"Bakkeskolen har ansat 2 lærere til at evaluere og gennemføre tests af
skolens elever" Aha - 2 stillinger er opslået udelukkende for at teste om
eleverne lære noget, men ligeså vigtigt så kan disse folk altså fortælle
hvordan hver enkelt test bør bruges evalueringsmæssigt i forhold til hver
enkelt elev, dermed synes en centralstyret testform allerede fra starten
udelukket.

Men de sidste fire linjer afslører pludselig noget som hverken
skoleinspektøren, statsministeren og da slet ikke tåben
undervisningministeren har overvejet:

"Bakkeskolen modtager en særbevilling på 4 millioner, der bla. er gået til
flere lærere og mindre klasser"

Kunne man ikke forstille sig at mange elever ville klare sig bedre i skolen,
hvis de ikke skulle vente 10 minutter på hjælp fra læreren? En lærer der har
15 elever vil unægtelig nemmere og bedre kunne lave bedre
undervisningsdifferentiering end en lærer der har 28 elever. Der vil oftest
være væsentlig mere ro i lille klasse end i stor, og trivslen er oftest
ligeledes langt bedre i små klasser end i store.

Disse overvejelser har man åbenbart slet ikke gjort sig.

Vil man mon følge op med tiltag til at gøre klasserne mindre i fremtiden?
Standarden i de fleste større byer er i dag 26-30 elever, og forresten så er
alle skoler bygget før 1970 bygget til klassestørrelser på 20-24.

mvh
Kim

Fra : Inger Pedersen

Dato : 18-12-04 18:47

"Kim2000" <kim2000@mail.dk> skrev i en meddelelse

- klip -

> Der er bare et par små detaljer man glemt:

- klip -

Og det er vist ikke de eneste.
Midtjyllands Avis bragte en artikel i går, hvor det fremgår, at en skole i
Hammel har deltaget i PISA undersøgelsen.
Af de 28 elever, der var "udtaget" til PISA, gik 6 i specialklasse, og 2 var
indvandrerbørn, der havde været i Danmark 2-3 år.
Skoleinspektøren havde bragt sagen til undervisningsministeriet, men sådan
skulle det nu være.

Begynder andre end mig at ane en hensigt?

Hilsen Inger

Fra : Hans Houmøller

Dato : 20-12-04 22:05

.... og vi ved at flere af de lande regeringen og dens støtteparti
sammenligner os med har meget forskellige forhold fra danske folkeskoler.
Elever der ikke er dygtige nok ved test rykker ikke op i næste klasse,
svage elever går i specialklasser eller på specialskoler. Alene det giver
et skævvredet billede der på forhånd er os imod!
) Hans

Fra : Henning Sørensen

Dato : 19-12-04 00:02

> [...]
> Standarden i de fleste større byer er i dag 26-30 elever, og forresten så
> er alle skoler bygget før 1970 bygget til klassestørrelser på 20-24.

Uden iøvrigt at tro på hverken den ene eller anden form for presse, der ofte
har et politisk styret bagland, så kunne man forledes til at tro, at
regeringen ønsker at afsætte flere økonomiske midler til folkeskolen - i så
fald: "Godt initiativ - og ikke et sekund for tidligt!"
Nu ser det godt nok ud til, at vi skal have forårsvalg, så......

/Henning.

Fra : Thomas Jacobsen

Dato : 09-01-05 01:45

Kim2000 wrote:
> [...]
> fremtiden? Standarden i de fleste større byer er i dag 26-30 elever,
> og forresten så er alle skoler bygget før 1970 bygget til

Tak - fint skrevet, Kim!
/ Thomas