cronjobscript som kan pinge og evt ge
Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 18-12-04 15:09

Hej,

Da jeg er lidt tied op med tid vil jeg helst ikke igang med at skrive et
simpelt script som blot pinger et par maskiner og hvis ping ikke virker
genstarter netværksforbindelsen( /etc/init.d/network restart )

Er der nogen som har et sådan script som fx. kan pinge et par hosts på
netværket og genstarte netforbindelsen hvis det slår fejl?

Problemet er TDC som af nogle ukendte årsager giver mig en
ipadresse(dhcp) som er helt ude i hampen. Det sker ca. en gang om
måneden, men da serveren står uden for min rækkevidde ville det være
rart hvis serveren blot genstarter netforbindelsne(så plejer det at
virke ???). Regner med at scriptet blot skal kaldes en gang i timen.

Nogen som kender et script eller har et script de vil lægge op ?

Hilsen Mikkel

Fra : Jens

Dato : 18-12-04 20:29

Mikkel Bundgaard wrote:

> [...]
> virke ???). Regner med at scriptet blot skal kaldes en gang i timen.
>

> Nogen som kender et script eller har et script de vil lægge op ?

Hej

Prøv dette

#! /bin/sh
LINES=$(ping -c 1 www.googlo.com)

if [ "${LINES:0:4}" != "PING" ]; then
/etc/init.d/network restart
fi

Jens

Fra : Benny Nissen

Dato : 19-12-04 16:53

Jens has brought this to us :

> LINES=$(ping -c 1 www.googlo.com)

Ret adressen til google.com ... ellers ryger du snart i problemer igen.
Citat fra siden:
www.googlo.com will discontinue after 2 months

--
Benny

Fra : Jens

Dato : 19-12-04 17:29

Benny Nissen wrote:

> Jens has brought this to us :

> Ret adressen til google.com ... ellers ryger du snart i problemer igen.
> Citat fra siden:
> www.googlo.com will discontinue after 2 months

Det var ellers tæt på.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 19-12-04 23:38

Mikkel Bundgaard wrote:

> [...]
> simpelt script som blot pinger et par maskiner og hvis ping ikke virker
> genstarter netværksforbindelsen( /etc/init.d/network restart )

Her er et jeg brugte en overgang, da USB forbindelsen
i mit kabelmodem var meget ustabil. (Jeg overvejede at
prøve om man kunne bruge en af disse nymodens USB
elspareskinner til at lade computeren genstarte modemet,
men jeg har aldrig fået købt en).

#!/bin/bash
COUNT=0
RETRYDELAY=300
while true
do
sleep 10
if ping -c1 195.215.39.217 >/dev/null
then
exec $0
fi

COUNT=$(($COUNT+1))
if [ $COUNT = 3 ]
then
date
ifdown eth1
sleep 1
killall dhclient
sleep 1
rmmod usb-uhci
sleep 1
modprobe usb-uhci
sleep 1
stop network
killall -9 dhclient
start network
date
sleep $RETRYDELAY
RETRYDELAY=$(($RETRYDELAY+($RETRYDELAY>>2)))
COUNT=1
fi
done

--