MS Windows
briani 27239
virusscanners forbrug af cpu ?
Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 17-12-04 23:06

Hej jeg har hørt at mcafee 2004 virusscanner og firewall skulle bruge
mindre af computerens kræfter end northon symantec og zonealarm
kombineret ? de sidste to har jeg altid brugt og har lige instaleret
symantec 2005. Men jeg har fået at vide at fodi symantec og zonealarm
ikke kører så godt sammen som mcaffee virusscanner og firewall, så at
de derfor gør computeren langsommere ? ved nogen noget om hvilket af
disse 2 kombinationer der kræver mest af computeren ? og er det
mærkbart ? kan det passe at mcafee er mindre krævende end northon ? er
der eventuelt nogle test om det ?

jeg har p4 2400, 1 gigha ram og kører xp

Fra : Anders Lund

Dato : 18-12-04 10:31

Punish The Deed, Not The Breed. wrote:
> Hej jeg har hørt at mcafee 2004 virusscanner og firewall skulle bruge
> mindre af computerens kræfter end northon symantec og zonealarm
> kombineret ?

Nu køre jeg ikke med antivirus eller firewall her, men hvis vi taler om
rent antivirus, oplever HVER GANG jeg arbejder med en computer, at
McAfee sløver maskinen betydeligt mere end Norton AV. Det har det gjort
lige så længe jeg husker det.

Fx scanning med Spybot kombineret med McAfee Virusscan... her tager
scanning meget længere tid (måske 4-5 gange) hvis McAfee er aktiv. Med
Norton AV er der ikke meget forskel. McAfee bruger meget mere CPU tid
under Spybot scanningen - faktisk mere end Spybot programmet selv,
hvilket nok er grunden til at det tager så lang tid.

> [...]
> disse 2 kombinationer der kræver mest af computeren ? og er det
> mærkbart ? kan det passe at mcafee er mindre krævende end northon ? er

Har du overvejet om du behøver antivirus og firewall? Jeg er selv
rimelig "teknisk" mht. computere og fandt ud af at jeg var beskyttet
godt nok fra Internettet med min ADSL router og at jeg sagtens kunne
lade være med at starte virusinficeret filer. Desuden går jeg uden om
ad-/spyware programmer, så der er slet ingen grund til at bruge nogle af
de 2 former for "beskyttelse". Det giver ens computer noget mindre at
lave samtidig med at man undgår nogle af de underlige problemer man kan
opleve med firewalls og antivirus.

Det er ikke for at starte en debat om emnet (dem har der været en del
af), men mere for at du skal overveje om du faktisk har brug for
antivirus og firewall.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-12-04 11:16

Anders Lund skriver:

> [...]
> rent antivirus, oplever HVER GANG jeg arbejder med en computer, at
> McAfee sløver maskinen betydeligt mere end Norton AV. Det har det gjort

Norton skodder bare alligevel

AVG burde være noget bedre (og mindre CPU belastende)
Min elskede Kaspersky er i version 5 (den nuværende) blevet alt for tung
- desværre

> [...]
> godt nok fra Internettet med min ADSL router og at jeg sagtens kunne
> lade være med at starte virusinficeret filer.

Så bruger du ikke IE

> Take back the web - www.mozilla.org/firefox

Nej, det kan jeg se.

Klaus (Mozilla 1,6, uden kørende virusscanner og firewall.
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Olesen

Dato : 18-12-04 11:28

> Norton skodder bare alligevel

Norton kan (som alle andre programmer)
skodde, hvis installationen er misvedligeholdt.
CPU forbrug kan kun blive et problem, hvis
man har et svagt system. Moderne maskiner
mangler ikke resourcer dên vej rundt.

Norton sælger trods alt i ret
store mængder, og gjorde det næppe,
hvis produktet var fejlramt, eller iøvrigt
vanskelig at omgåes for både menneske
og maskine...

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 18-12-04 12:32

On Sat, 18 Dec 2004 11:27:34 +0100, "Olesen" <olesen@jubiipost.dk>
wrote:

> [...]
>
>Norton sælger trods alt i ret
>store mængder, og gjorde det næppe,
>hvis produktet var fejlramt, eller iøvrigt

jeg har altid brugt norton har ikke prøvet andet, tror ikke jeg tør
køre uden firewall og virusprogram , det med at undgå virusfiler er
vist ikke så nemt for almindelige brugere ? jeg har aldrig haft
problemer med hverken zonealarm eller norton, men det er måske en
religionssag hvilket program man tilbeder jeg har ialfald altid
hørt og læst at zonealarm skulle være den bedste firewall og så er den
jo også gratis med virusprogrammer har jeg lidt fornemmelsen af at
norton og mcafee er lige store ? jeg bruger også adaware og spybot de
har løst en del problemer for mig, så det er også gode programmer
syntes jeg.

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 18-12-04 12:39

kan man ikke se et sted i windows hvor meget et program bruger af
cpukraft ?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-12-04 14:07

"Punish The Deed, Not The Breed." skriver:

> kan man ikke se et sted i windows hvor meget et program bruger af
> cpukraft ?

CTRL+shift+ESC

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-12-04 14:07

> [...]
> køre uden firewall og virusprogram , det med at undgå virusfiler er
> vist ikke så nemt for almindelige brugere ?

_JO_

Smid IE og OE på porten og vær såå bare en smule kritisk med, hvilke
mails du åber. Så er det let.

Sådan har det fungeret her hos mig i de sidste 5 år efterhånden.
Jeg har selvfølgelig en virusscanner jeg manuelt starter ca 1 gang hver
1-1½ måned (uden at den finder noget).

Jeg har en router på min ADSL linje og de lukker effektivt af for
udefrakommende angreb.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Olesen

Dato : 18-12-04 18:15

> Smid IE og OE på porten og vær såå bare en smule kritisk med, hvilke
> mails du åber. Så er det let.

Nej. Råd aldrig menigmand
til at køre andet end Windows. Windows
er mest udbredt og lettest at gå til.
Køb en XP Home med en Norton Internet Security pakke
og vær derefter fornuftig, så kører det.

> Jeg har en router på min ADSL linje og de lukker effektivt af for
> udefrakommende angreb.

Sådan een har de færreste vel når det kommer til stykket.

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 18-12-04 19:36

On Sat, 18 Dec 2004 18:15:12 +0100, "Olesen" <olesen@jubiipost.dk>
wrote:

> [...]
>er mest udbredt og lettest at gå til.
>Køb en XP Home med en Norton Internet Security pakke
>og vær derefter fornuftig, så kører det.

et nyt spørgsmål fra menigmanden hvad er egentlig forskellen på
XPhome og XPprofesional ? jeg har den sidste, er det egentlig noget
jeg har glæde af som menigmand ?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-12-04 00:28

"Punish The Deed, Not The Breed." skriver:

> et nyt spørgsmål fra menigmanden hvad er egentlig forskellen på
> XPhome og XPprofesional ? jeg har den sidste, er det egentlig noget
> jeg har glæde af som menigmand ?

Du vil kunne finde svaret, hvis du bladrer baglæns gennem gruppen, det
har været besvaret et par gange, men kort kan jeg fortælle dig at du
intet har vundet ved en Prof, frem for en Home med dit brug.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-12-04 00:27

Olesen skriver:
> Nej. Råd aldrig menigmand
> til at køre andet end Windows.

Har jeg gjort det ?

> Windows
> er mest udbredt og lettest at gå til.
> Køb en XP Home med en Norton Internet Security pakke
> og vær derefter fornuftig, så kører det.

Hvad i alverden skal man med en Norton pakke ?

> Sådan een har de færreste vel når det kommer til stykket.

Pengene for en Norton pakke er bedre givet ud til en router. Så kan man
også være flere om at dele en linje og sidde på et lukket netværk.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Olesen

Dato : 19-12-04 10:30

> Olesen skriver:
>
> Har jeg gjort det ?

Hvis du har, så er det forkert.
Hvis IKKE du har, så er det fint.
Hvad der kan puttes derimellem må
du selv om.

> Hvad i alverden skal man med en Norton pakke ?

Hvis 'man' er menig'man'd, så er det en sikker
løsning på de fleste problemer i retningen
vira mv.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-12-04 10:38

Olesen skriver:

> Hvis 'man' er menig'man'd, så er det en sikker
> løsning på de fleste problemer i retningen
> vira mv.

Mere sikker end AVG ?

Personligt har jeg købt en nøgle til kaspersky, den har gennem tiden
kunnet finde flere underlige vira i min omgangskreds end andre
"anderkendte" scannere (McAfee, Norton og andre).

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Olesen

Dato : 19-12-04 11:14

> Olesen skriver:

> Mere sikker end AVG ?

Kommer sikkert an på
hvad, hvem og hvor og i
hvilket miljø det testes, men
jeg kan godt li' Symantecs
alt-i-een-pakke som indeholder:

-Antivirus
-Firewall
-'privacy control'
-Antispam
-Internet worm protection
-Forældre kontrol

http://www.symantec.com/region/dk/product/nis_features.html

i een og samme pakke, som
tilmed ser godt ud på skærmen,
er på dansk og ganske overskuelig
og let og intuitiv at benytte.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-12-04 12:08

Olesen skriver:

> Kommer sikkert an på
> hvad, hvem og hvor og i
> hvilket miljø det testes, men
> jeg kan godt li' Symantecs
> alt-i-een-pakke som indeholder:

At du godt kan lide Symantecs produkt, gør den ikke til den virusscanner
der er mest sikker, har lavest CPU forbrug og giver bedst beskyttelse.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Olesen

Dato : 19-12-04 16:57

> Olesen skriver:

> At du godt kan lide Symantecs produkt, gør den ikke til den virusscanner
> der er mest sikker, har lavest CPU forbrug og giver bedst beskyttelse.

Norton er et rigtig godt valg totalt set,
og det er dêt jeg gik efter, da jeg endelig
besluttede mig for Symantec som min
skyts-engel.
-at jeg så fik Spiderman 2 med som bonus
på DVD gjorde kun købet bedre, men var
ikke det afgørende.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-12-04 18:18

Olesen skriver:

> Norton er et rigtig godt valg totalt set,

Vi er dyby ueninge, den er for dyr

> -at jeg så fik Spiderman 2 med som bonus
> på DVD gjorde kun købet bedre, men var
> ikke det afgørende.

Okay, det er det man betaler for ??

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Olesen

Dato : 19-12-04 18:53

> Olesen skriver:

> Vi er dybt ueninge, den er for dyr

Jeg synes 399,- + Spiderman 2 på dvd er en fair pris
Men ok, man har altid kunnet fremskaffe gratis-programmer,
og sammenlignet dêrmed, er Norton sikkert for dyr.
Men på den anden side, så er det småpenge når
alt kommer til alt.

Tværtimod.
Prisen er højere før kampagnetilbudet.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 19-12-04 02:57

On Sat, 18 Dec 2004 18:15:12 +0100, Olesen wrote:

> Nej.

Jo.

> Råd aldrig menigmand til at køre andet end Windows.

Hvorfor ikke?

> Windows er mest udbredt og lettest at gå
> til.

Mest udbredt ja - lettest at gå til nej.

> Sådan een har de færreste vel når det kommer til stykket.

Nok tværtimod?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : John

Dato : 19-12-04 16:48

"Martin Johansen [6000]" <visit_tuxx.dk@for.contactinfo> skrev i en
meddelelse news:pan.2004.12.19.01.57.10.157556@for.contactinfo...

> Mest udbredt ja - lettest at gå til nej.

Hvilket er lettere?

Og lad nu vær' med at skrive "Linux"

Jeg har endnu ikke hørt nogen seriøse Linux-brugere sige at det er nemmere
at gå til end Windows.

MAC-OS... ja måske når man har vænnet sig til det...

Mvh

John

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 19-12-04 18:01

On Sun, 19 Dec 2004 16:48:21 +0100, John wrote:

> Hvilket er lettere?

Så meget andet :)

> Og lad nu vær' med at skrive "Linux"

Hvorfor ikke? Det er anderledes men ikke sværere.

> Jeg har endnu ikke hørt nogen seriøse Linux-brugere sige at det er
> nemmere at gå til end Windows.

Det er anderledes og på mange punkter lettere ja - _meget_ lettere.

Så nu har du hørt en sige det. Skriv det på listen :)

> MAC-OS... ja måske når man har vænnet sig til det...

Samme som ovenfor - man skal vænne sig til ting. Jeg synes da også det
er pissebøvlet at køre en højrestyret bil.. men det er noget man
vænner sig til. For det er skam hverken bøvlet eller mere svært end en
"normal" venstrestyret - bare anderledes.

Fra : Olesen

Dato : 19-12-04 18:09

"Martin Johansen [6000]" <visit_tuxx.dk@for.contactinfo> skrev i en
meddelelse news:pan.2004.12.19.17.00.33.335143@for.contactinfo...

> Det er anderledes og på mange punkter lettere ja - _meget_ lettere.

Hvor mærkes det i særdeleshed ?

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 19-12-04 18:34

On Sun, 19 Dec 2004 18:09:08 +0100, Olesen wrote:

> Hvor mærkes det i særdeleshed ?

Nemt pga. installation af programmer samt opdatering/vedligehold af
system, for at nævne nogle få ting som jeg især har bidt mærke i.

Det er så svinenemt på Linux.

Anderledes pga det er en anderledes process men har man først lært denne
process så er det nemmere.

I Windows skal jeg dobbeltklikke på en fil og hjælpe den på vej igennem
det hele for at installere det, måske endda genstarte.

I Linux taster jeg 'apt-get install navn på program' og så er den skid
slået....

Fra : Olesen

Dato : 19-12-04 18:56

"Martin Johansen [6000]" <visit_tuxx.dk@for.contactinfo> skrev i en
meddelelse news:pan.2004.12.19.17.33.57.353107@for.contactinfo...

> Nemt pga. installation af programmer samt opdatering/vedligehold af
> system, for at nævne nogle få ting som jeg især har bidt mærke i.

Når jeg 'vedligeholder' mit system, så
handler det som regel af back-up af en speciel mappe
jeg har alle nye billeder mv. i. Simpelt drag'n-drop. Enkelt.

Når der skal installeres, så kan man som regel
vælge mellem en 'typisk' eller en 'custom' hvor
man selv kan foretage specifikke ændringer, og
dêt er da nemt ? *S*

Håbede du kom med et par tricks som gjorde
noget virkelig smart

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 19-12-04 22:01

On Sun, 19 Dec 2004 18:56:14 +0100, Olesen wrote:

> Når jeg 'vedligeholder' mit system, så handler det som regel af back-up
> af en speciel mappe jeg har alle nye billeder mv. i. Simpelt drag'n-drop.
> Enkelt.

Samme i Linux + en masse andre muligheder for at automatisere det.

> Når der skal installeres, så kan man som regel vælge mellem en 'typisk'
> eller en 'custom' hvor man selv kan foretage specifikke ændringer, og
> dêt er da nemt ? *S*

Ja men stadig mere bøvlet.

> Håbede du kom med et par tricks som gjorde noget virkelig smart

Hvilket jeg også gjorde. Læs mit indlæg igen, især omkring linien med
ordet "apt-get".

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-12-04 14:04

Olesen skriver:

> Norton kan (som alle andre programmer)
> skodde, hvis installationen er misvedligeholdt.
> CPU forbrug kan kun blive et problem, hvis
> man har et svagt system. Moderne maskiner
> mangler ikke resourcer dên vej rundt.

Og har man ikek en 3GHz P4, eller gider man bare ikek sætte _så_ mange
resourcer af til virusscanninger er der heldigvis mange gode
alternativer.

> Norton sælger trods alt i ret
> store mængder, og gjorde det næppe,
> hvis produktet var fejlramt, eller iøvrigt
> vanskelig at omgåes for både menneske
> og maskine...

MS sælger ufatteligt mangs styresystemer, er de fejlramte ??

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Olesen

Dato : 18-12-04 18:12

> Og har man ikek en 3GHz P4, eller gider man bare ikek sætte _så_ mange
> resourcer af til virusscanninger er der heldigvis mange gode
> alternativer.

Ja, og nogle er endda ganske gratis.
Men en K6II-500 med 128 mb ram
samt Windows XP kører ikke langsommere
af, at Norton Antivirus blir' installeret.

> MS sælger ufatteligt mangs styresystemer, er de fejlramte ??

Ja, der er små 800.000 linjer med fejl,
men det kører pisse-stabilt alligevel.
De fleste fejl er som regel folks egne,
medmindre der er noget bios + lidt driver
som en sjældent gang kan volde problemer
så det nærmest gør ondt.
I værdste fald kan en reinstallation klare
næste alle problemer af softwaremæssig art.

Fra : Carl Drud

Dato : 18-12-04 11:24

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Så bruger du ikke IE

Man kan sagtens bruge IE og lade være med at starte virusinficeret
filer.

Carl

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 18-12-04 15:30

On Sat, 18 Dec 2004 11:24:24 +0100, Carl Drud wrote:

> Man kan sagtens bruge IE og lade være med at starte virusinficeret filer.

Men hvordan vil du bruge IE uden at blive inficeret til højre og venstre?

MVH Martin - nu med IE-watch )

Fra : John

Dato : 18-12-04 15:56

"Martin Johansen [6000]" skrev i en meddelelse

> hvordan vil du bruge IE uden at blive inficeret til højre og venstre?

Et par gode og gratis hjælpere, der stopper meget snavs uden at skulle 'køre
i baggrunden'. (Install and forget, men husk at opdatere):

SpywareBlaster: http://www.javacoolsoftware.com/spywareblaster.html

IE-Spyad: https://netfiles.uiuc.edu/ehowes/www/resource.htm

Mvh John

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-12-04 16:36

John skriver:

> Et par gode og gratis hjælpere, der stopper meget snavs uden at skulle 'køre
> i baggrunden'. (Install and forget, men husk at opdatere):

> [...]

Hvorfor ikke bare bruge Mozilla, eller Firebird ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : John

Dato : 18-12-04 17:06

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse

> Hvorfor ikke bare bruge Mozilla, eller Firebird ?

Hej Klaus!

Jeps, eller Opera; det gør mange jo allerede, og med godt resultat, men nu
gik spørgsmålet jo på IE :)

Mvh John

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-12-04 17:14

John skriver:

> Jeps, eller Opera; det gør mange jo allerede, og med godt resultat, men nu
> gik spørgsmålet jo på IE :)

Ja, som kun kan komme til at virke nogenlunde sikkert ved add ons
(IMHO), hvorfor så ikk downloade et addon til sit styresystem (Firefox
eks) og glemme den med fejlene (IE) ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : John

Dato : 18-12-04 17:58

> [...]

> Ja, som kun kan komme til at virke nogenlunde sikkert ved add ons
> (IMHO), hvorfor så ikk downloade et addon til sit styresystem (Firefox

Smag og behag Klaus :) 'De andre' er jo heller ikke uden skavanker:
http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=20371 Jeg har prøvet de fleste
af 'de andre', uden at blive imponeret. Derudover fungerer IE6 glimrende og
uden problemer på vore to computere, såee.. hvorfor i alverden skulle jeg
dog skifte browser?

En ny Netscape er i øvrigt på trapperne:
http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=20101 den skal selvfølgelig
prøves til dén tid....

Mvh John

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-12-04 00:25

John skriver:

> Smag og behag Klaus :) 'De andre' er jo heller ikke uden skavanker:
> http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=20371

Det er godtnok en "tænkt" situation !

KLaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Carl Drud

Dato : 18-12-04 17:14

Martin Johansen [6000] wrote:

> Men hvordan vil du bruge IE uden at blive inficeret til højre og venstre?

Fornuftig bruger adfærd.

At sætte lighedstegn mellem brug af IE og starte virusinficeret filer er
tåbelig.

Carl

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 18-12-04 17:37

On Sat, 18 Dec 2004 17:14:02 +0100, Carl Drud
<carl.drud@myrealbox.com> wrote:

>Fornuftig bruger adfærd.
>
>At sætte lighedstegn mellem brug af IE og starte virusinficeret filer er
>tåbelig.

tjae jeg bruger IE og kan ikke rigtig se hvorfor man skulle downloade
flere vira med den end med opera eller andre browsere ? jeg har engang
brugt opera og det var nu egentlig ret godt, men man får jo ikke
sikkerhedsopdateringer til operabrowseren, men det gør man til IE så
burde IE ikke være mere sikker ?

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 19-12-04 02:56

On Sat, 18 Dec 2004 17:14:02 +0100, Carl Drud wrote:

> Fornuftig bruger adfærd.

Og i hvor mange år har vi ikke forsøgt at fortælle Fru Hansen det? Hun
klikker stadig på iloveu.exe som hun jo liiige har modtaget fra hendes
elskede "søn".. at det så er en spoofed mail som netop er en hendes søn
ikke har sendt er hun uvidende om.

Folk klikker _stadig_ på ting de ikke skal selvom de har fået tudet
ørene fulde i medierne om at de skal lade være.

Fra : Carl Drud

Dato : 18-12-04 18:06

John wrote:

> En ny Netscape er i øvrigt på trapperne:
> http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=20101 den skal selvfølgelig
> prøves til dén tid....

Hvorfor dog. Du kan bare downloade FF. Netscape'en bygger på Firefox
0.93. Se billede nederst i nedenstående link.

http://www.mozillazine.org/articles/article5691.html

Carl

Fra : John

Dato : 18-12-04 18:31

"Carl Drud" skrev i en meddelelse

Hej Carl, tak for feed-back!

> Du kan bare downloade FF. Netscape'en bygger på Firefox 0.93.

Som skrevet står ja, men jeg kan godt vente lidt endnu...en del har jo
angiveligt haft forskellige visningsproblemer netop med FF. Regner da med,
at den nye Netscape er 'fuldt udbygget'.

Mvh John

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 19-12-04 02:54

On Sat, 18 Dec 2004 18:30:54 +0100, John wrote:

> Som skrevet står ja, men jeg kan godt vente lidt endnu...en del har jo
> angiveligt haft forskellige visningsproblemer netop med FF. Regner da med,
> at den nye Netscape er 'fuldt udbygget'.

Den "nye" Netscape er "kun" Gecko i ny forklædning så du skal nok ikke
regne med at den viser siderne anderledes end Firefox fx.

Hvad er det for problemer du helt konkret har haft? Hvis det er på sider
som ikke overholder standarderne så gør som os andre: Drop slige sider.

Fra : John

Dato : 19-12-04 03:56

"Martin Johansen [6000]" skrev i en meddelelse

> Hvad er det for problemer du helt konkret har haft?

Kører IE på 4. år på to 'putere, og har ikke haft nogen som helst problemer
:)) (Begge 'putere opdateres selvfølgelig løbende, når Bill har nye og
spændende lappegrejer klar)

> Hvis det er på sider
> som ikke overholder standarderne så gør som os andre: Drop slige sider.

Næh! Hvorfor skulle jeg dog det? For at 'straffe' de formastelige? Nix! Her
i huset vil vi have lov til 'at kunne' surfe, som det passer os! Det skal
ikke dikteres eller begrænses af fejlkodere, hackere, virus-programmører
eller andet skidtfolk! De forsøger flittigt, men IE har hidtil klaret
opgaven uden ærgrelser. Gode gamle IE trænger dog til kvalificeret
konkurrence, derfor prøver vi af og til nogle af de andre gode browsere, ex
Mozilla, FireFox, Opera m. fl. Vi glæder os til at prøve den næste på
listen, den nye Netscape.

Mvh John

Fra : Carl Drud

Dato : 18-12-04 19:03

> [...]

> brugt opera og det var nu egentlig ret godt, men man får jo ikke
> sikkerhedsopdateringer til operabrowseren, men det gør man til IE så

Det er vel næppe antallet af patches der afgør hvor sikkert produktet
er. Jeg tror bare der er flere "huller" i IE end i Opera, samt IE er så
tæt integreret med styresystemet.

Se evt.

IE:
http://www.secunia.dk/product/11/#statistics_criticality

Opera:
http://www.secunia.dk/product/761/#statistics_criticality

Carl

Fra : Carl Drud

Dato : 19-12-04 14:08

Martin Johansen [6000] wrote:

> Og i hvor mange år har vi ikke forsøgt at fortælle Fru Hansen det?

Ikke Hr. Hansen?

> Hun klikker stadig på iloveu.exe som hun jo liiige har modtaget fra
> hendes elskede "søn".. at det så er en spoofed mail som netop er en
> hendes søn ikke har sendt er hun uvidende om.

Netop, men der gør folk noget aktivt for at eksekvere virusen. Det er
stadig tåbeligt at sætte lighedstegn mellem brug af IE og starte
virusinficeret filer.

> Folk klikker _stadig_ på ting de ikke skal selvom de har fået tudet
> ørene fulde i medierne om at de skal lade være.

Det er vi ikke uenige om. Men desværre tuder medierne dem/os ørene fulde
af "installer firewall, installer AV-program og du er sikret". Derfor
tror folk at de *er* sikret og enhver vedhæftet fil der kommer ind er
checket og /sikker/.

Carl

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 19-12-04 17:58

On Sun, 19 Dec 2004 14:07:55 +0100, Carl Drud wrote:

> Ikke Hr. Hansen?

Nej............. jo selvfølgelig. Jensen også, Madsen også.. flere vi
skal have på listen?

> Netop, men der gør folk noget aktivt for at eksekvere virusen.

Ja.

> Det er
> stadig tåbeligt at sætte lighedstegn mellem brug af IE og starte
> virusinficeret filer.

Nej. IE/OE er ekspert i sådan noget.

> [...]
> folk at de *er* sikret og enhver vedhæftet fil der kommer ind er checket

Suk du har desværre ret på det punkt. Hvad mon der skal til for at vende
den bøtte? Jeg ved det ikke - jeg har dog hjulpet min far så meget at
installere Linux på hans PC - han bøvler ikke mere med spyware, vira
osv. og kan nu bruge hans PC til det den er til for = arbejdsbrug og ikke
roden med antivirus osv.

Det er simpelthen en befrielse uden Windows. Det kan man nok ikke være
uenig i.

Fra : Carl Drud

Dato : 19-12-04 18:18

Martin Johansen [6000] wrote:

> Nej.IE/OE er ekspert i sådan noget.

Jeg har brugt begge programmer gennem en årrække og aldrig været
inficeret, derfor opponerer jeg imod en så grov generalisering som alene
brug af IE vil få en til at starte virusinficerede filer.

> [...]
> installere Linux på hans PC - han bøvler ikke mere med spyware, vira
> osv. og kan nu bruge hans PC til det den er til for = arbejdsbrug og ikke

Jeg bøvler ej heller med spyware eller vira (en Windows maskine).

Carl

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 19-12-04 18:30

On Sun, 19 Dec 2004 18:17:46 +0100, Carl Drud wrote:

> Jeg har brugt begge programmer gennem en årrække og aldrig været
> inficeret, derfor opponerer jeg imod en så grov generalisering som alene
> brug af IE vil få en til at starte virusinficerede filer.

Samme her og havde heller ikke problemer MEN.. det var dengang der ikke
var den slags problemer :)

> Jeg bøvler ej heller med spyware eller vira (en Windows maskine).

Med fare for at spørge om noget du har skrevet andetsteds..: Hvad har du
installeret af virascanner, firewall osv?

Det er normalt kendt at man på en XP-maskine er ramt i a matter of no
time bare den kommer på nettet. Dette kan mindskes ved at disable
services osv. men hvor mange ved det?

Kører man derimod Linux kan man surfe uden at tænke det mindste over alt
det som giver folk her i gruppen hovedbrud, edder og forbandelser osv.
over Microsoft.

Det står folk frit for hvad de vælger helt klart men vælger man at
køre IE/OE fordi sådan skal det bare være basta så gider jeg sq ikke
høre på selvsamme folk der whiner og hyler fordi de er blevet ramt af en
"sjov" virus og/eller hijacking - det er ris til egen røv så. Tit og
mange gange er det endda samme folk som sjovt nok ikke har betalt for
deres Windows og derfor ikke kører med SP1 og måske endda slet ikke
bruger Windows Update. Jaja at brokke sig over noget man ikke engang har
betalt for.. jo jo

Jeg siger ikke det er tilfældet for dig men for maaange er det sådan ja
jeg behøver bare kigge i egne kredse... :-/