512+2x256Mb i dual channel setup?
Fra : Ole Frederiksen

Dato : 17-12-04 22:17

Hej

Jeg er den glade indehaver af et Epox 8RDA3+ bundkort. Det kører lige nu med
en XP-M 2400 ligen nu kører 200x12=2400MHz. I bundkortet er der 3 ramsokler,
hvor af 2 er grønne og en er sort. Så vidt jeg husker skal de 2x256Mb
stænger side i en grøn og en sort for at køre i Dual channel.

Nu kunne jeg godt bruge 512Mb mere. Kan jeg så sætte 512´eren i den sorte og
så montere de 2x256´ere i de 2 grønne?

Jeg går ud fra, at bundkortet så opfatter det som om der er 512Mb i hver
bank.

Jeg ved godt, at DC ikke giver det vilde på en Athlon XP, men når man nu har
funktionen så vil man jo gerne....

Hilsen Ole Frederiksen

Fra : Ukendt

Dato : 17-12-04 22:23

Ole Frederiksen wrote:
> Nu kunne jeg godt bruge 512Mb mere. Kan jeg så sætte 512´eren i den
> sorte og så montere de 2x256´ere i de 2 grønne?

Joh... det burde der ikke være noget i vejen for...

> Jeg går ud fra, at bundkortet så opfatter det som om der er 512Mb i
> hver bank.

Det skal du ikke være så sikker på. Jeg mener at have læst en gammel tråd om
een der prøvede det, og det virkede ikke. Det skal så vidt vides også være
to helt identiske blokke. Derfor tror jeg ikke du vil kunne få den til at
køre dual channel, men det er jo peanuts når du har en Athlon XP. Det vil
give mere blot at kyle 512 MB ekstra ram i. Det vil du få større glæde af i
længden.

> Jeg ved godt, at DC ikke giver det vilde på en Athlon XP, men når man
> nu har funktionen så vil man jo gerne....

Hvis du absolut *vil* køre dual channel, må du skaffe dig af med dine ram,
og få købt 2x512 MB i stedet...

--
Mvh/Martin K
3 x Le Mans tilskuer - on location...

Fra : Zulu

Dato : 18-12-04 14:17

Ole Frederiksen wrote:
> [...]
> Nu kunne jeg godt bruge 512Mb mere. Kan jeg så sætte 512´eren i den
> sorte og så montere de 2x256´ere i de 2 grønne?

Det bruder være muligt. Find manualen frem og læs i den. Alternativt kan du
hente den hos Epox.

> Jeg går ud fra, at bundkortet så opfatter det som om der er 512Mb i
> hver bank.

Ja.

> Jeg ved godt, at DC ikke giver det vilde på en Athlon XP, men når man
> nu har funktionen så vil man jo gerne....

Lidt har også ret.

Zulu

Fra : Martin Johansson

Dato : 19-12-04 20:49

"Ole Frederiksen" <baltzer_FJERN_DETTE_@mail-online.dk> skrev i en
meddelelse news:41c34caf$0$215$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> ramsokler, hvor af 2 er grønne og en er sort. Så vidt jeg husker skal de
> 2x256Mb stænger side i en grøn og en sort for at køre i Dual channel.

Det lyder rimeligt, på mit Abit NF7-S har alle soklerne dog samme farve.

> Nu kunne jeg godt bruge 512Mb mere. Kan jeg så sætte 512´eren i den sorte
> og så montere de 2x256´ere i de 2 grønne?

Jeg kører selv dualchannel med 3 moduler.
2x256 MB Corsair XMS3200
1x512 MB Corsair XMS3200

> Jeg går ud fra, at bundkortet så opfatter det som om der er 512Mb i hver
> bank.

Det skulle det meget gerne.

> Jeg ved godt, at DC ikke giver det vilde på en Athlon XP, men når man nu
> har funktionen så vil man jo gerne....

Det giver da noget, og det er bedre end ingenting.

Fra : Ukendt

Dato : 19-12-04 21:35

Martin Johansson wrote:
> Jeg kører selv dualchannel med 3 moduler.
> 2x256 MB Corsair XMS3200
> 1x512 MB Corsair XMS3200

OK - så har man da hørt dette med. Det var jeg ganske overbevist om ikke
ville virke...

Fra : Zulu

Dato : 19-12-04 22:07

"Martin Kirschmeyer" <kirschmeyer (a) FJERN DETTE hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:41c5e5fc$0$155$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> OK - så har man da hørt dette med. Det var jeg ganske overbevist om ikke
> ville virke...

Jeg er ret overbevist om at der står at det kan lade sig gøre i manualen til
mit NF7-S, og har da også hørt og andre der kører den kombination.
Men smart er det...

Zulu

Fra : Martin Johansson

Dato : 22-12-04 22:09

> [...]
meddelelse news:41c5e5fc$0$155$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> OK - så har man da hørt dette med. Det var jeg ganske overbevist om ikke

I et dual channel setup kører man med to banke, en bank "0" og en bank "1".

Bank 0 har én sokkel og bank 1 har to sokler
I bank 0 sætter man 512 MB stangen, og i bank 1 sætter man de 2x256.
Derved har man 512 MB i hver bank, dette giver den bedste ydelse.

Det var ca. sådan, det engang blev forklaret inde på Abit's eget forum.

Det skal lige siges at f.eks. Intel boards, ikke kan køre dual channel med
tre moduler.

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-04 21:04

Martin Johansson wrote:
> Det skal lige siges at f.eks. Intel boards, ikke kan køre dual
> channel med tre moduler.

Nej - det virker også mest logisk, da der altid (på de boards jeg har set)
sidder 2x2 sokler, men der altid (på de boards jeg har set) på nForce 2
sidder 3 slots, hvoraf den ene sidder lidt længere fra de andre.

Det er meget cool at det kan lade sig gøre - jeg vidste det sq ikke