Spyware, der sletter ikoner og programmer?
Fra : M.I

Dato : 17-12-04 12:53

Hej

Efter at have været inde på nogle sider med en masse pop'up vinduer, der bad
mig om at sige ok til det ene og ok til det andet, har jeg åbenbart fået
spyware, som har voldtaget min pc. Selvom jeg tilsyneladende sagde nej til
det hele og har Lavasoft Adaware 6 og Adwatch 3. Jeg kører med XP Pro.

Første skade var en ekstra værktøjslinje, da jeg åbnede mit kontrolpanel.
Den kunne rimeligt let fjernes, og hed vist websearch. Endvidere var der
pludseligt et program, der hed Bridge installeret, som jeg også fjernede.
Jeg fjernede værktøjslinjen og afinstallerede Bridge-programmet. Og scannede
med Lavasoft som fjernede 28 skumle elementer.

Men næste skade er helt i vejret. Der er forsvundet nogle ikoner, filer og
mapper på mit skrivebord. Derudover er mit Showshifter program forsvundet
samt Kazaa Lite. Og genvejende i hurtig start dertil selvf. Det er hvad jeg
umiddelbart kan se. Frygter selvfølgelig mere rundt omkring på pc. De
programmer, der er pist forsvundet var begge installeret under Documents and
Settings/Mit Navn/Mine Programmer og altså ikke som vanmligt under
C/Programmer.

Jeg har lavet en systemgendannelse 2 gange. Først gang gik jeg en dag
tilbage, og den meddelte ikke fejl, men tingene var stadig i udu og
programmerne manglede stadig. Prøvede at gå længere tilbage, men fik
meddelelse om at systemgendannelsen ikke var lykkes.

Hvad kan jeg gøre? Det er da helt grotesk at miste filer, mapper og
programmer på den måde. Kan de stadig være på pc'en et sted? Og har nogle
kendskab til situationen?

Frustrerede hilsner
M.I

crosspost edb.system.ms-windows

Fra : Michel Christensen

Dato : 17-12-04 12:56

M.I wrote:
> Efter at have været inde på nogle sider med en masse pop'up vinduer, der bad
> mig om at sige ok til det ene og ok til det andet [snip]

tsktsk.. pornosider er farlige ;)

> [...]
> programmer, der er pist forsvundet var begge installeret under Documents and
> Settings/Mit Navn/Mine Programmer og altså ikke som vanmligt under

Her tænker jeg så, om ikke Adaware har fjernet Kazaa og Showshifter? I
hvert fald lyder det logisk med Kazaa. Har du tjekket logfiler fra adaware?

--
Best regards
Michel Christensen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-12-04 13:13

M.I skrev:

> [...]
> pc. Selvom jeg tilsyneladende sagde nej til det hele og har
> Lavasoft Adaware 6 og Adwatch 3. Jeg kører med XP Pro.

Har du opdateret til SP2? Hvis ikke, vil jeg foreslå dig at gøre
det nu.

> Men næste skade er helt i vejret. Der er forsvundet nogle
> ikoner, filer og mapper på mit skrivebord.

Har du tjekket for virus (med et opdateret virusprogram)?

> Hvad kan jeg gøre?

1) Sørg for at holde windows opdateret via Windows Update. Nyere
windowsudgaver kan sættes til selv at hente vigtige opdateringer -
så er det bare at sige ja når der spørges om de skal installeres.

2) Sørg for at bruge et opdateret virusprogram.

3) Overvej at skifte til en anden browser. Spyware er af flere
grunde kun et reelt problem for IE-brugere (dels skriver
spywareproducenterne kun til IE fordi det dækker ca. 90 % af
brugerne og dels har andre browsere i forvejen lukket for nogle af
de teknologier der typisk bruges som spyware).

Jeg er selv stor tilhænger af Firefox - andre sværger til Opera -
men begge browsere tilbyder såvel højere sikkerhed som langt flere
funktioner end IE i dag. Omvendt kan man stadig komme ud for sider
der kun fungerer i IE, fordi nogle webdesignere i lighed med
spywareudviklerne har valgt kun at fokusere på én browser.

> crosspost edb.system.ms-windows

Enten har du glemt at krydsposte eller også har du ikke krydspostet
men parallelsendt. Se evt. siden her:
<http://usenet.dk/netikette/crosspost.html>.
Hvis usenet.dk stadig er nede, kan du se den via Googles cache:
<http://www.google.dk/search?q=cache:http%3A//usenet.dk/netikette/crosspost.html>
--
Jens Gyldenkærne Clausen