MS Windows
briani 27239
HJÆLP-et af mine programmer kan ikke åbnes
Fra : Erik Kirkeby Rasmuss~

Dato : 17-12-04 08:52

Jeg har i adskillige år haft et program fra Lån & Spar Bank, som jeg bruger
til forskellige formål. - Pludselig kan jeg ikke åbne det og få adgang til
mine mange data. - Jeg får følgende besked: "16-Bit Windows-undersystemet":
C:\windows\system32\autoexec.NT - Systemfilen er ikke egnet til at køre
MS-DOS og Microsoft Windows programmer. - Tryk på luk!

Hvad gør jeg nu??

På forhånd tak.

Erik

Fra : Peter

Dato : 17-12-04 12:50

"Erik Kirkeby Rasmussen" <erkirkeby@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Windows-undersystemet": C:\windows\system32\autoexec.NT - Systemfilen er
> ikke egnet til at køre MS-DOS og Microsoft Windows programmer. - Tryk på

Først ville jeg redde så mange af programmets data filer som muligt.
Dernæst ville jeg forsøge med en reparation af Windows, hvis det er XP du
bruger.
(Du kører en reparation, ved at smide XP skiven i og boote på den. Sig ja
til installation i første skærm billede. Accepter betingelserne. Tryk R for
rep, ved næste skærmbillede og følg skærm instrukser. Du skal være opmærksom
på, at drivere og opdateringer skal geninstalleres.) I forbindelse med
opdateringer, skal du køre med firewall slået til, for at forhindre virus
(Blaster, Netsky) angreb fra nettet.
Hjælper det ikke, ville jeg prøve at gen-installere pågældende program, evt.
oven i det eksisterende. (husk blot at data filer kan blive nulstillet, hvis
du gør det.)

Peter B

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-12-04 13:17

Erik Kirkeby Rasmussen skriver:

> Hvad gør jeg nu??

Har du lige installeret SP2 ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 18-12-04 00:07

> [...]
> C:\windows\system32\autoexec.NT - Systemfilen er ikke egnet til at køre
> MS-DOS og Microsoft Windows programmer. - Tryk på luk!

Det er din autoexec.nt som er gået i stykker/mangler.
Du kan læse her, hvordan du kan genetablere den:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;324767

Alternativt kan du få en kopi af en anden, som kører med samme system.

Kurt

Fra : Erik Kirkeby Rasmuss~

Dato : 19-12-04 23:14

> [...]
>http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;324767

>Alternativt kan du få en kopi af en anden, som kører med samme system.

Tak for tippet Kurt. Jeg er sikker på, at det er det rette spor - men - det
ser meget kompliceret ud. Proceduren for at genskabe den ødelagte/manglende
fil fylder 1½ A4-side, og det kræver tillige, at man har en installations-CD
til XP Home. - Det har jeg ikke, da computeren er preinstalleret. Er der
virkelig ikke andre muligheder?
Mvh
Erik

Fra : Ukendt

Dato : 20-12-04 20:46

Erik Kirkeby Rasmussen wrote:
> [...]
> man har en installations-CD til XP Home. - Det har jeg ikke, da
> computeren er preinstalleret. Er der virkelig ikke andre muligheder?

Du kan også bare kopiere filerne fra C:\WINDOWS\REPAIR

-E.G.

Fra : Erik Kirkeby Rasmuss~

Dato : 24-12-04 15:24

> [...]
> Mvh
> Erik

> Du kan også bare kopiere filerne fra C:\WINDOWS\REPAIR

Jubiii! - Tak for tippet E.G. - Nu virker programmet igen.
1000 tak for hjælpen og glædelig Jul til gruppen.
Mvh
Erik