hjælp til 2 årig "skriger"
Fra : tb

Dato : 16-12-04 23:39

Vi har en søn der er rødhåret, og som fordommene vil det, har han en hel del
temperement

Nogen gange når vi sætter grænser kammer han helt over. At han råber og
bliver sur og kaster sig ned, klarer vi med at lade ham gøre det og falde
til ro. Det virker ofte. Bagefter er han glad i gen. Men nogle gange (ex
når vi skal børste tænder eller skifte ble) kan han finde på at kamme helt
over. Kaste sig fra side til side med fare for ham selv, og i det hele taget
skrige fuldstændigt uhæmmet.
Vi har prøvet at tage ham op trøste ham, men han sparker og skubber sig væk
og laver "gummi manden".
At holde ham for at dulme ham gør han endnu mere arrig, så den dutter heller
ikke.
Input ?

Mvh Tb

Fra : Ukendt

Dato : 16-12-04 23:56

"tb" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
væk
> og laver "gummi manden".
> At holde ham for at dulme ham gør han endnu mere arrig, så den dutter

Hjælp ham med at føle sig forstået når han bliver gal. Sæt ord på, fx: "Du
er søreme gal lige nu" eller "du er ked af det".

Han bliver bl.a. arrig fordi han er frustreret over, at I, i hans verden,
ikke forstår at han er sur/ked af det/gal/arrig/etc.

Det er helt naturligt, at han reagerer når der bliver sat grænser for ham.
Det har intet med hans hårfarve eller andet at gøre. Han er i en alder hvor
det er vigtig for ham at vide præcis hvor grænsen er, og at den ikke lader
sig rokke. Det forsøger han ubevidst at afprøve.

Hvis det så viser sig, at grænsen bliver flyttet/ophævet fordi I/forældrene
ikke orker at høre på det hysteriske barn, bliver barnet blot endnu mere
frustreret. Det ene tandhjul griber ind i det andet.

Så sæt ord på hans følelser, og spar i øvrigt på de lange forklaringer når
der bliver sat en grænse. Barnet forstår dem ganske enkelt ikke, heller ikke
selvom de siger "jo" når man spørger dem om de har forstået det.

Tina

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 17-12-04 11:29

[snip]
> [...]
ikke
> selvom de siger "jo" når man spørger dem om de har forstået det.

Kanon beskrivelse af det jeg forsøger efter bedste evne at praktisere
derhjemme. Men det er dælme sværere end det lyder

Jeg tror fuldt og fast på at det er vejen frem!

Mvh
Michael

Fra : Bo Warming

Dato : 17-12-04 15:01

> [...]
væk
> og laver "gummi manden".
> At holde ham for at dulme ham gør han endnu mere arrig, så den dutter

Kolikskrigeriet er da en skøn tid - hvor jeg savner den daglige udfordring
til at aflede opmærksomheden fra den toåriges kedsomhed.

Jeg kunne læse avis mens jeg lod mine ride på mit knæ og jeg red vildt og
holdt dem i begge hænder, så de næsten faldt af. og konstant skulle
koncentrere sig maximalt

Tidligere var hoppegyngen et mirakelredskab og jeg sad i lænestolen og læste
og gav ungen er blidt spark så der penduleredes næsten mod væggen og i lang
tid var ungen koncentreret om hvad nu mon skete.

Og når jeg lavede havearbejde så satte jeg ungen i triptraphøjstolen og
søgte at gøre mine nyttige sysler til noget der underholdt

En elektrisk tandbørste og lignende kunne aflede opmærksomhed fra skrigeri i
lang tid.

Selvfølgelig altsammen ynkelig symptombehandling, men bedre end ingenting

På Borneo siger man at hvis børn skriger har de indvoldsordm - alt andet
underhollder man børnene væk fra at skrige over.Ved at have dem på ryggen
med sig overalt.