stderr samt cronjobs
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-12-04 00:10

Hey

Jeg sidder og leger lidt med min MTA.

Jeg er kommet så langt at jeg kan få stdout + stderr sendt i en mail til
mig hvis jeg gør dette:

command 2>&1 | mail -s "emne" mig

Hvis jeg kun ønsker stderr fandt jeg dette:
(command 3>&1 1>&2 2>&3 3>&-) | mail -s "emne" mig

Men.. hvis der ingen errors er får jeg en tom mail - kan man ikke få den
til kun at sende en mail hvis der er errors?

Jeg har et updatescript til apt-get lavet i /bin/sh syntax. Det er et
meget simpelt et med et par apt-get'er adskilt af &'s.
Hvis jeg vil have dette udført af cron burde det så ikke være nok at
lægge det ind i /etc/cron.daily fx? Jeg synes det er lidt som om systemet
vælger at den ene dag har den lyst til at køre det og den anden dag
gider det sq ikke rigtig... (alle de andre jobs virker fint) - og ja jeg
har kørt chmod +x

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Michael Knudsen

Dato : 16-12-04 01:11

On 2004-12-15, Martin Johansen [6000] <visit_tuxx.dk@for.contactinfo> wrote:
> Men.. hvis der ingen errors er får jeg en tom mail - kan man ikke få den
> til kun at sende en mail hvis der er errors?

Kom din kommando i et script ala dette:

   ERRFILE=$(mktemp /tmp/noget.XXXXXXX)
   trap 'rm -f $ERRFILE' 0 1 15

   # mere initialisering

   kommando 2> $ERRFILE

   # flere kommandoer

   if [ -s $ERRFILE ]; then
      mail -s "fancy subject" $USER < $ERRFILE
   fi

Mvh. Michael.
--
Rumour is information distilled so finely that it can filter through
anything.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-12-04 02:04

On Thu, 16 Dec 2004 00:10:35 +0000, Michael Knudsen wrote:

> [...]
>
>    # flere kommandoer
>
>    if [ -s $ERRFILE ]; then
>       mail -s "fancy subject" $USER < $ERRFILE

Det vil jeg prøve at lege lidt ud fra.

Tak indtil videre! :)

Fra : Kasper Dupont

Dato : 16-12-04 07:52

"Martin Johansen [6000]" wrote:

> Hvis jeg kun ønsker stderr fandt jeg dette:
> (command 3>&1 1>&2 2>&3 3>&-) | mail -s "emne" mig

Jeg kendte godt nok ikke >&-, hvor har jeg dog
længe ledt efter en måde at gøre det på.

> Men.. hvis der ingen errors er får jeg en tom mail - kan man ikke få den
> til kun at sende en mail hvis der er errors?

Tja, du kunne prøve at undersøge, hvordan cron,
batch og at gør. Ellers ville det være nemt at
skrive et program, der tager en mail på stdin
og piper videre til mail kommandoen, men som
først starter mail kommandoen hvis, der kommer
noget input.

> [...]
> vælger at den ene dag har den lyst til at køre det og den anden dag
> gider det sq ikke rigtig... (alle de andre jobs virker fint) - og ja jeg

Giver /var/log/cron nogen hints om, hvad der
foregår?

--
Kasper Dupont

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-12-04 11:30

On Thu, 16 Dec 2004 07:51:51 +0100, Kasper Dupont wrote:

> Jeg kendte godt nok ikke >&-, hvor har jeg dog længe ledt efter en måde
> at gøre det på.

Jeg måtte godt nok også lede længe efter den.. det er som om det ikke
er så populært så det er ikke lige den Google popper op med med det
samme.

> Tja, du kunne prøve at undersøge, hvordan cron, batch og at gør.

Jeg vil se om jeg kan kigge dem over skulderen :)

> Giver /var/log/cron nogen hints om, hvad der foregår?

Ikke hvad jeg husker (det er et stykke tid siden nu) men jeg har added
til root's crontab istedet for via crontab -e og det ser ud til at virke
som det skal nu.

Fra : Niels Baggesen

Dato : 16-12-04 10:29

Martin Johansen [6000] <visit_tuxx.dk@for.contactinfo> wrote:
> [...]

> command 2>&1 | mail -s "emne" mig

> Hvis jeg kun ønsker stderr fandt jeg dette:
> (command 3>&1 1>&2 2>&3 3>&-) | mail -s "emne" mig

Er det ikke nok med
command 2>&1 1>&- | mail -s "emne" mig

?? Men nej, mail har ikke en option til at undertrykke en tom mail!

> Jeg har et updatescript til apt-get lavet i /bin/sh syntax. Det er et
> meget simpelt et med et par apt-get'er adskilt af &'s.

Du mener &&'s, ikke? Ellers ender du med med noget der kører
ukontrolleret i baggrunden

/Niels

--
Niels Baggesen -- @home -- Århus -- Denmark -- niels@baggesen.net
The purpose of computing is insight, not numbers -- R W Hamming

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-12-04 11:31

On Thu, 16 Dec 2004 09:29:08 +0000, Niels Baggesen wrote:

> Er det ikke nok med
> command 2>&1 1>&- | mail -s "emne" mig

Jeg prøver :)

> Du mener &&'s, ikke?

Jo :) Jeg fik bare ikke lige ramt nr. 2

> Ellers ender du med med noget der kører
> ukontrolleret i baggrunden

Nemlig.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 16-12-04 11:47

Niels Baggesen wrote:

> Er det ikke nok med
> command 2>&1 1>&- | mail -s "emne" mig

Det er nok en dårlig idé at lukke stdout. Men måske
command 2>&1 1>/dev/null | mail -s "emne" mig
ville virke som ønsket.

--
Kasper Dupont