Fjerne rudesikring...
Fra : Uni Bull

Dato : 14-12-04 20:33

Hej.

Jeg står overfor at skulle udskifte ruder i hele huset, men
der er monteret sådan nogle rudesikrings-ting - der selvfølgelig
skal forhindre en tyv i at skrue listerne af og pille ruden ud.
Problemer (sikringen) består i at skruerne er "en-vejs-skruer".

Findes der er specialværktøj som gør afmonteringen relativt
overkommelig? Jeg vil helst undgå at skulle bore dem ud - med
fare for grimme trærammer bagefter...
--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : John Smith

Dato : 15-12-04 10:40

Uni Bull wrote:
> [...]
>
> Findes der er specialværktøj som gør afmonteringen relativt
> overkommelig? Jeg vil helst undgå at skulle bore dem ud - med

Mig bekendt findes der ikke en bit til at skrue dem ud med. Det betyder
jo ikke at de ikke har en på tømmerhandelen...
Skulle det så være sådan at de ikke har en, har de til gengæld sikkert
en "dims" med venstre gevind, der fungere ved at du bore et lille hul i
midten af skruen hvori "dimsen" kan skrues i (venstre om) og derved
skrue skruen ud.

Mvh
John Smith

Fra : Uni Bull

Dato : 15-12-04 15:46

"John Smith" <zigge@NOGOODprivat.dk> wrote in message
> [...]
> "dims" med venstre gevind, der fungere ved at du bore et lille hul i
> midten af skruen hvori "dimsen" kan skrues i (venstre om) og derved skrue

Aha - smart. Dét må være løsningen - med mindre glasmanden som skal
give tilbud har en nemmere løsning!?
Vi får se - tak for det...
--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Ukendt

Dato : 15-12-04 16:34

Den dims kaldes en ornepik.

--
Jens OZ2JP callto://jensep

Normal is just a setting on your dryer.

Fra : Uni Bull

Dato : 15-12-04 20:32

<Jens Petersen> wrote in message

> Den dims kaldes en ornepik.

Kaldes eller hedder
--
Uni Bull

Fra : Ukendt

Dato : 16-12-04 00:51

Den Wed, 15 Dec 2004 20:32:14 +0100, "Uni Bull" <Noway@here.nu> skrev:

>Kaldes eller hedder

Ligner.
--
Jens OZ2JP callto://jensep

My opinions may have changed, but not the fact that I am always right.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-12-04 00:58

Uni Bull wrote:

> Kaldes eller hedder

Kaldes. Jeg mener, den hedder skrueudtrækker.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Hans B.

Dato : 18-12-04 09:16

"> > Kaldes eller hedder

> Kaldes. Jeg mener, den hedder skrueudtrækker.

Den korrekte betegnelse er en skrue og boltudtrækker, men jeg tror ikke der
er mange der bruger det udtryk. I enhver værktøjsforretning kaldes det en
ornepik. Pas i øvrigt på, at den ikke knækker under brug, for så er løbet
kørt. Den er lavet af hærdet stål og er stort set umulig at bore ud hvis
den knækker i skruen.

Mvh

Hans