Alternativ til VNC
Fra : Hans-Henrik Andersen

Dato : 14-12-04 20:16

Hej

Jeg har Mandrake 10 på en pc uden tilkoblet skærm/tastatur.

Jeg benytter den grafiske skærm (KDE) v.h.a. TightVNC med en Windows
TightVNC klient og det virker fint nok, men det er langsomt. Det skal
bemærkes at jeg køre med trådløst netværk (11Mbps), så netværket er ikke
specielt hurtigt.

Jeg har desuden en Windows XP maskine, som jeg forbinder mig til med Remote
Desktop Sharing, og det går fint hurtigt, næsten som at sidde direkte på
maskinen.

Findes der et alternativ til VNC på Linux, ala Remote Desktop Sharing på
WinXP så det køre hurtigere, som jeg kan benytte fra en Windows XP klient?

Med venlig hilsen

Hans-Henrik Andersen

Fra : Lasse Jensen

Dato : 14-12-04 20:22

Hans-Henrik Andersen wrote:

> [...]
> WinXP så det køre hurtigere, som jeg kan benytte fra en Windows XP klient?

Du kan finde en X server til windows, så du kan køre dine X programmer
igennem den. Mener www.linuxbog.dk har et afsnit om det.

Eller du kan rode med ting som farvedybde og hvilke dele af billedet der
skal opdateres under VNC.

--
Lasse Jensen [fafler at linuxmail dot org]

Fra : Peter Mogensen

Dato : 14-12-04 20:21

http://x.org/

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 14-12-04 22:05

On Tue, 14 Dec 2004 20:21:10 +0100, Peter Mogensen wrote:

> http://x.org/

Med fare for at spørge dumt: Kan X installeres på en
Windows-maskine? Jeg ved at der findes X-servere (Cygwin m.fl), men
kan "X"?

--
Mvh.
/Thomas

Fra : Kent Friis

Dato : 14-12-04 22:20

Den Tue, 14 Dec 2004 22:04:54 +0100 skrev Thomas Lindgaard:

> Med fare for at spørge dumt: Kan X installeres på en
> Windows-maskine? Jeg ved at der findes X-servere (Cygwin m.fl), men
> kan "X"?

Hvad mangler du, når du har X-serveren?

Mvh
Kent

Fra : Peter Mogensen

Dato : 14-12-04 22:38

Kent Friis wrote:

> Hvad mangler du, når du har X-serveren?

X-klienterne :)

Men de kører heldigvis under KDE.

Peter

Fra : Kent Friis

Dato : 14-12-04 22:58

Den Tue, 14 Dec 2004 22:37:58 +0100 skrev Peter Mogensen:

> X-klienterne :)

Altså *nix-programmerne? Eller vil du have windows-programmerne
som X-klienter?

Prøv bare at overbevise MS om at de skal lave en udgave af Word som
X-klient.

Mvh
Kent

Fra : Peter Mogensen

Dato : 14-12-04 23:28

Kent Friis wrote:
> Altså *nix-programmerne? Eller vil du have windows-programmerne
> som X-klienter?

Det må han jo selvom, men jeg tror det var meningen at det var
KDE-programmerne, der skulle være X-klienter.

> Prøv bare at overbevise MS om at de skal lave en udgave af Word som
> X-klient.

Behøves jeg ikke. Emacs virker fint.

Peter

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 16-12-04 00:15

On Tue, 14 Dec 2004 23:28:04 +0100, Peter Mogensen wrote:

> Det må han jo selvom, men jeg tror det var meningen at det var
> KDE-programmerne, der skulle være X-klienter.

Jeg vil såmænd ingenting - jeg undrede mig bare over, at der som svar
på et spørgsmål om, hvorvidt man fra en Windows-maskine kunne styre en
Linux-boks (med grafisk brugerflade) på anden måde end via VNC, blev
svaret med et link til x.org. Det læser jeg som om, at man skulle kunne
downloade og installere x.org under Windows og dermed bringe Linux-boksens
display over til sig under Windows.

Derfor spurgte jeg med fare for at lyde dum, om X (der skulle nok have
stået "X.org") kan installeres under Windows.

Se DET kunne jeg godt se det sjove i :)

> Behøves jeg ikke. Emacs virker fint.

Oh nej, det oplæg til en religionskrig vil jeg undlade at kommentere :)

--
Mvh.
/Thomas

Fra : Peter Mogensen

Dato : 16-12-04 11:20

Thomas Lindgaard wrote:

> [...]
> downloade og installere x.org under Windows og dermed bringe Linux-boksens

X som protokol ja. Ikke som produkt. Der findes sikkert bedre
alternativer. Folk her har jo f.eks. nævnt Xwin32.

Peter

Fra : Kent Friis

Dato : 16-12-04 18:33

Den Thu, 16 Dec 2004 00:15:19 +0100 skrev Thomas Lindgaard:

> [...]
>
> Derfor spurgte jeg med fare for at lyde dum, om X (der skulle nok have
> stået "X.org") kan installeres under Windows.

Cygwin plejer at komme med XFree86, præcis som diverse Linux distroer
gjorde indtil for ikke så længe siden. Så man kunne da gætte på at de
også vil skifte til x.org præcis som alle andre - hvis de ikke allerede
har gjort det.

Mvh
Kent

Fra : Kasper Dupont

Dato : 16-12-04 20:49

Kent Friis wrote:

> [...]
> gjorde indtil for ikke så længe siden. Så man kunne da gætte på at de
> også vil skifte til x.org præcis som alle andre - hvis de ikke allerede

Så vidt jeg husker blev Cygwin versionen af XFree86
nedprioriteret, hvilket var en medvirkende årsag til,
at x.org begyndte at få vind i sejlene. Så et skift
burde ikke komme som nogen overraskelse.

--
Kasper Dupont

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 15-12-04 09:53

> Med fare for at spørge dumt: Kan X installeres på en
> Windows-maskine? Jeg ved at der findes X-servere (Cygwin m.fl), men
> kan "X"?

Jeg har kørt med Cygwin som X-Server, så jeg kunne køre en grafisk session
på en Linux PC fra en W2K PC.
Det kørte dog så langsomt at jeg nu kun bruger VNC.
PCerne er dog blevet hurtigere siden, så det kan godt være at det er mere
acceptabelt med X i dag.

Niels Dybdahl

Fra : Kent Friis

Dato : 15-12-04 21:10

Den Wed, 15 Dec 2004 09:52:46 +0100 skrev Niels Dybdahl:

> [...]
> Det kørte dog så langsomt at jeg nu kun bruger VNC.
> PCerne er dog blevet hurtigere siden, så det kan godt være at det er mere

Det må være cygwin's X-server der er langsom, jeg har ikke haft nogen
hastigheds-problemer med X-win32, hverken nu eller dengang jeg sad
med en 233 MHz Win95 maskine. Sågar Sim City 3000 og Myth II demoerne
blev testet på den måde (forbindelsen derhjemme var for langsom til at
downloade dem direkte til Linux'en, og når man downloadede dem på
arbejdet, kunne man jo lige så godt prøve at installere dem på en af
serverne

Mvh
Kent

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 15-12-04 22:48

Den Wed, 15 Dec 2004 20:10:18 +0000. skrev Kent Friis:

> [...]
> downloade dem direkte til Linux'en, og når man downloadede dem på
> arbejdet, kunne man jo lige så godt prøve at installere dem på en af

Prøv evt et køre med komprimering på X over ssh, det giver en kraftig
forøgning af hastigheden over forholdsvis langsomme linjer, såsom ADSL.

Hilsen
Keld

Fra : Kasper Dupont

Dato : 16-12-04 00:40

Keld Jørn Simonsen wrote:

> Prøv evt et køre med komprimering på X over ssh, det giver en kraftig
> forøgning af hastigheden over forholdsvis langsomme linjer, såsom ADSL.

Nu var det så vidt jeg forstod ikke lige X forbindelsen,
der var for langsom. Men bortset fra det, så har du ret
i, at komprimering hjælper gevaldigt på X over ssh. Jeg
har en gang imellem brugt -v til at se, hvor meget det
gav. Typisk omkring en faktor fem.

--
Kasper Dupont

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-12-04 23:17

In article <pan.2004.12.14.21.04.54.329298@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk>, Thomas Lindgaard wrote:

> Med fare for at spørge dumt: Kan X installeres på en
> Windows-maskine? Jeg ved at der findes X-servere (Cygwin m.fl), men
> kan "X"?

Ja, der findes flere kommercielle. Alternativer er eksempelvis
http://xlivecd.indiana.edu/ til windows.

Men den helt optimale fjernstyring af en Linux box hedder putty.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 16-12-04 19:29

Povl H. Pedersen wrote:

> In article <pan.2004.12.14.21.04.54.329298@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk>, Thomas Lindgaard wrote:
-snip-

> Ja, der findes flere kommercielle. Alternativer er eksempelvis
> http://xlivecd.indiana.edu/ til windows.
>
> Men den helt optimale fjernstyring af en Linux box hedder putty.

Hvorfor skulle den være så god?

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Thorbjørn Jørgensen

Dato : 14-12-04 23:06

Hej
> [...]
> WinXP så det køre hurtigere, som jeg kan benytte fra en Windows XP klient?
Jeg er kommet en del i tvivl om hvad der er du har men . Hvis du skal
connecte til en Linux server, kan du gøre dette fra windows med
http://www.xwin32.dk/ og svt noget ssh klient. Hvis du skal connect til en
windows server fra linux, kan du gøre dette med http://www.rdesktop.org/...
Begge dele virker udemærker

Mvh
Thorbjørn

Fra : Michael Eriksen

Dato : 15-12-04 10:12

www.linuxtech.dk/tsclient ?

Fra : Hans-Henrik Andersen

Dato : 15-12-04 15:49

"Michael Eriksen" <sorry@no.spam> wrote in message

> www.linuxtech.dk/tsclient ?

Nej, den anden vej rundt - altså en "Linux Terminal Server" klient til
Windows (ved godt det ikke hedder sådan) og GPL / freeware.

/Hans-Henrik

Fra : Michael Eriksen

Dato : 16-12-04 17:15

"Hans-Henrik Andersen" <hha29@tiscali.dk> wrote in news:m9Yvd.1292$JR.33
@fe29.usenetserver.com:

> "Michael Eriksen" <sorry@no.spam> wrote in message

> Nej, den anden vej rundt - altså en "Linux Terminal Server" klient til
> Windows (ved godt det ikke hedder sådan) og GPL / freeware.
>
> /Hans-Henrik

Jamen, det er netop hvad linket peger på: "Linux terminal server client for
Windows 2000 and XP". Kør et klientprogram på din Windows box og arbejd
direkte på Linux serveren. Baseret på cygwin og under GNU/MIT licens.

Fra : Esben Laursen

Dato : 18-12-04 15:03

Michael Eriksen wrote:
> [...]
> client for Windows 2000 and XP". Kør et klientprogram på din Windows
> box og arbejd direkte på Linux serveren. Baseret på cygwin og under

hjemmesiden hedder idag www.linuxtsc.org

Med venlig hilsen

Esben
LinuxTech