Gen-investering af udbytte fra investering~
Fra : Peter Sindrup

Dato : 14-12-04 12:15

Hej gruppe,

Er det muligt at få en investeringsforening til at gen-investerer udbyttet,
og dermed udskyde beskatningen, på samme måde som f.eks. er tilfældet med
ratepensoner - i stedet for at udbetale udbyttet?
Hvis en langsigtet investering i aktier skal "give nogen mening" så skal
udbyttet jo alliegevel gen-investeres, så hvis beskatning "undervejs" kunne
undgås, ville det jo klart være en fordel.

På forhånd mange tak

Peter

Fra : Peter H

Dato : 14-12-04 15:05

Man kan gøre det at indkøbe inv.foreninger der ikke giver udbytte. De hedder
typisk akkumulerende.
Dit spørgsmål er meget relevant og af samme grund har de forskellige
inv.foreninger forskellige udbyttepolitkker, således at nogen ikke giver
udbytter, idet overskud reinvesteres. FX SEBinvest HenrikHviid giver ikke
udbytte. Og jeg vil mene at de foreninger med høj absolut kurs ikke giver
ret meget udbytte.

Men det udbytte du allerede har fået skal beskattes, men kan til en vis grad
modregnes kapitalindkomst fremkommet ved tab fra samme typer foreninger.
DVS har du udbytter fra DanskeInvestHøjrente, falder denne tilsvarende i
værdi og ved salg af denne afdelinger, der nu er faldet i værdi grundet
udbytte, kan det modregnes udbyttet.

PH

Fra : Devilicious

Dato : 15-12-04 00:00

> [...]
> og dermed udskyde beskatningen, på samme måde som f.eks. er tilfældet med
> ratepensoner - i stedet for at udbetale udbyttet?

Nogle pengeinstitutter tilbyder en service hvor udbyttet automatisk
geninvesteres. Snak med din bankrådgiver om mulighederne.

P.S. Akkumulerende foreninger som Peter nævner er selvfølgelig også en
mulighed, men beskatningsmæssigt er det ikke nødvendigvis en fordel (og
nettoresultatet derfor ikke optimalt), så kig dig for inden du vælger den
løsning.

MK

Fra : Peter Sindrup

Dato : 15-12-04 09:32

> [...]
> mulighed, men beskatningsmæssigt er det ikke nødvendigvis en fordel (og
> nettoresultatet derfor ikke optimalt), så kig dig for inden du vælger den

Tak for tippet.

Gider du forklare hvorfor det ikke nødvendigvis er en fordel
beskatningsmæssigt?

På forhånd tak

Peter

Fra : Devilicious

Dato : 15-12-04 21:56

> Gider du forklare hvorfor det ikke nødvendigvis er en fordel
> beskatningsmæssigt?

Akk. foreninger har specielle beskatningsregler. Bl.a. betaler de 30%
selskabsskat, hvilket "normale" inv. foreninger ikke gør.
Generelt anbefaler jeg dem aldrig til privatkunder, men jeg har da hørt om
studerende som brugte dem, for at optimere SU-udbetalingerne (således at
deres årsindkomst ikke blev påvirket af udbytte fra investeringer, og at de
derved ikke kom over grænsen for hvornår du skal betale SU tilbage). Om det
rent faktisk virker er jeg slet ikke nok inde i reglerne til at kunne sige
noget om.

MK