Checkbox i VB 6.0
Fra : Thomas Julø

Dato : 19-05-01 15:32

Hejsa

Jeg sidder her og arbejder på et lille projekt, hvor jeg skal bygge en lille
og simpel database.

Oplysningerne der tastes ind i en VB-formular gemmes i en textfil. En af
oplysningerne kommer fra en checkbox. Det der så driller er at hver gang at
jeg skal hente en oplysning ind, hvor der er mærket af i checkboxen dør mit
program med beskeden:
runtime error '380'
Invalid proberty value

Hvad dælen er det der driller.

Når jeg kígger i txt-filen kan jeg heller ikke at den gemmer et nul eller en
eller true/false som jeg mener den burde.

Hilsen

Thomas

Fra : Thomas Julø

Dato : 19-05-01 15:43

Koden jeg har brugt følger her:

Dim Nr As Integer
Dim Medlem As Ops

Private Sub cmdAfslut_Click()
' Afslutter programmet
End
End Sub

Private Sub cmdBeregn_Click()

Dim Skyld As Integer
Dim Resultat As Currency
Resultat = 0

Open "c:\vb filer\medlem.txt" For Random Access Read As #1 Len = Len(Medlem)
For Nr = 1 To LOF(1) / Len(Medlem)
Get #1, Nr, Medlem
If Medlem.Betalt = 0 Then
Skyld = Medlem.Kontingent
Resultat = Resultat + Skyld
Next
Else

Next
End If

End Sub

Private Sub cmdGem_Click()
' Tilføjer et medlem

Nr = Val(txtNr.Text)

Medlem.Navne = txtNavne.Text
Medlem.Gade = txtGade.Text
Medlem.Postnr = txtPostnr.Text
Medlem.By = txtBy.Text
Medlem.Fødeår = txtFødeår.Text
Medlem.Distrikt = txtDistrikt.Text
Medlem.Medlemstype = txttype.Text
Medlem.Kontingent = ComboKontingent.Text
Medlem.Betalt = chkBetalt.Value
Medlem.Løb = txtLøb.Text
Medlem.Længde = txtLængde.Text
Medlem.Højde = txthøjde.Text
Medlem.Spyd = txtSpyd.Text

Open "C:\vb filer\medlem.txt" For Random Access Write As #1 Len =
Len(Medlem)
Put #1, Nr, Medlem
Close

Call Rensfelter

End Sub

Private Sub cmdHent_Click()
If txtNr.Text = "" Then
MsgBox "Du skal indtaste et nr", vbCritical, "Fjols"
txtNr.SetFocus
Else
Nr = Val(txtNr.Text)

Open "c:\vb filer\medlem.txt" For Random Access Read As #1 Len =
Len(Medlem)
Get #1, Nr, Medlem
Close

txtNavne.Text = Medlem.Navne
txtGade.Text = Medlem.Gade
txtPostnr.Text = Medlem.Postnr
txtBy.Text = Medlem.By
txtFødeår.Text = Medlem.Fødeår
txtDistrikt.Text = Medlem.Distrikt
txttype.Text = Medlem.Medlemstype
ComboKontingent.Text = Medlem.Kontingent
chkBetalt.Value = Medlem.Betalt
txtLøb.Text = Medlem.Løb
txtLængde.Text = Medlem.Længde
txthøjde.Text = Medlem.Højde
txtSpyd.Text = Medlem.Spyd
End If
End Sub

Private Sub cmdSlet_Click()

Call Rensfelter

End Sub

Private Sub Rensfelter()
Dim felt As Control

For Each felt In frmMedlem.Controls
If TypeOf felt Is TextBox Then felt.Text = ""
Next

ComboKontingent.Text = "(Ingen)"
chkBetalt = 0
txtNr.SetFocus
End Sub
------
Option Explicit

Public Type Ops

Navne As String * 40
Gade As String * 30
Postnr As String * 4
By As String * 20
Fødeår As String * 4
Distrikt As String * 8
Medlemstype As String * 1
Kontingent As Currency
Betalt As Boolean
Løb As String * 3
Længde As String * 3
Højde As String * 3
Spyd As String * 3

End Type

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 19-05-01 23:18

Thomas Julø skrev:
> Det der så driller er at hver gang at jeg skal hente en oplysning ind,
> hvor der er mærket af i checkboxen dør mit program med beskeden:
> runtime error '380'
> Invalid proberty value

Når sådan noget sker, er det altid en god idé at single-steppe sig igennem
programmet.
Start programmet som altid med Ctrl-F5 (ikke blot F5), gem evt. filen eller
gør noget andet (efter behov).
Tryk så Ctrk-Break for at stoppe programmet og derefter på F8 for at starte
det igen i "step into" tilstand.
Tryk på cmdHent og tryk F8 for hver linie, som udføres.

Du vil på et tidspunkt komme frem til følgende linie, hvor fejlen "380 -
Invalid property value" optræder:

chkBetalt.Value = Medlem.Betalt

Okay: Værdien i Medlem.Betalt er ikke én som er kompatibel med
chkBetalt.Value.
Lad os nu se...
Value egenskaben på en checkbox er et tal 0, 1 eller 2, og du har defineret
Medled.Betalt som værende en Boolsk værdi:

Betalt As Boolean

Nu ved jeg så tilfældigvis at VB bruger værdien 0 til at gemme værdien
falsk, og værdien -1 til at gemme værdien sand.

Værdien -1 er ikke en af værdiene 0, 1 eller 2, og dette er forklaringen på
hvorfor det går galt!

-------
Tomas

Fra : Thomas Julø

Dato : 20-05-01 09:20

Tak for det.

Variablen er nu erklæret til byte og nu kører det.

Fortsat god weekend

Thomas Julø

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 20-05-01 21:53