Mere fart på hvordan..
Fra : ___P.Sir___

Dato : 13-12-04 17:01

Mine børn klager. De vil have en hurtigere pc, til spil og til video.
Spørgsmålet er om det kan betale sig at opgradere, eller købe nyt.
Deres pc består af: Bundkort: K7S5A, processor Athlon-PECM 1045, Ram
2x256 mb SDram pc133, grafikkort GF 3 ti-200, 3 harddiske, henh. 40,30
og 80 gb., chipsæt SIS735.
Hvor ville I sætte ind, hvis der skulle mere fart på? Knægten spiller
racerspil, og pigen laver video film.

--
m.v.h. PSir

Fra : millos

Dato : 13-12-04 17:36

mobo og cpu:

har selv haft det bundkort, og jeg betragter det som et dårligt overclock
mobo... så jeg vil anbefale en opgradering med nyt bundkort, men mener det
understøtter op til 2500+ så en barton kunne være en mulighed.

Graffikort:

køb et meget hurtigere, og helst et der understøtter pixelsahder 3
ihvertfald til de nye krævende spil, da det ser rigtig godt ud.

Ram:

Ja det er så spørgsmålet om dit bundkort understøtter fx pc3200 ram, for
hvis ikke skal du købe et nyt, hvilket jeg også vil anbefale

MVH Emil Sørensen

Fra : Thomas Kristiansen

Dato : 13-12-04 18:05

> køb et meget hurtigere, og helst et der understøtter pixelsahder 3
> ihvertfald til de nye krævende spil, da det ser rigtig godt ud.

Vil du ikke lige forklare mig den visuelle forskel du oplever med
pixelshader 3 kontra pixelshader 2.

På forhånd tak.

mvh
TK

Fra : millos

Dato : 13-12-04 18:20

tja.. hent nyeste patch til farcry og oplev forskellen hvis dit grafikkort
understøtter det... :) så enkelt.. ;)

Fra : Thomas Kristiansen

Dato : 14-12-04 17:25

"millos" <nospam@hd.dk> wrote in message
> tja.. hent nyeste patch til farcry og oplev forskellen hvis dit grafikkort
> understøtter det... :) så enkelt.. ;)

Jeg har ikke en maskine der understøtter den nye teknologi.
Men skal man tro diverse spilsider så er det ikke shader 3.0 kontra shader
2.0 der giver forskellen i farcry. Men optimeringer til spillet. Som patches
jo har det med at gøre.

bla.
http://graphics.tomshardware.com/graphic/20040705/farcry-12.html

mvh
TK

Fra : ___P.Sir___

Dato : 13-12-04 18:06

millos wrote:

> [...]
>
> Ja det er så spørgsmålet om dit bundkort understøtter fx pc3200 ram,
> for hvis ikke skal du købe et nyt, hvilket jeg også vil anbefale

Okay, så nyt bundkort, nyt grafikkort og evt. nye ram. Så er det jeg
begynder at spekulere på, om ikke det bedre kan betale sig at købe en
hel ny pc? Hvilket bundkort kunne du evt. foreslå?

--
m.v.h. PSir

Fra : millos

Dato : 13-12-04 18:18

kommer jo helt an på hvilken cpu du vil froetrække, men dit nuværende
bundkort kan abre højest ta en 2500+, men til videoredigering vil jeg
foreslå en p4.... og nye ram skal du næsten have, da det ikke "går" at køre
med sdram nu til dags :)

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-12-04 18:30

millos wrote:

> bundkort kan abre højest ta en 2500+, men til videoredigering vil jeg
> foreslå en p4.... og nye ram skal du næsten have, da det ikke "går"

Og prisen/effektforbruget er derefter. Med andre ord, En AMD der har
samme videoydelse som en tilsvarende P4 koster det samme som pågældende
P4. Men den varmer meget mindre end pågældende P4.

En klar besparelse på både køling og PSU.

Jesper G. Poulsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-12-04 18:17

millos wrote:

> bundkort, men mener det understøtter op til 2500+ så en barton kunne
> være en mulighed.

K7S5A understøtter ikke højere end FSB266. Jeg har ikke set Barton
_under_ FSB333

Jesper G. Poulsen

Fra : millos

Dato : 13-12-04 18:31

min fejl, men er det overhovedet CPU'er der der kører 2500+ med fsb på
266...? for det er det højeste bundkortet understøtter, og nu er jeg sikker
:)

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-12-04 18:53

millos wrote:

> min fejl, men er det overhovedet CPU'er der der kører 2500+ med fsb
> på 266...?

Nej.

Et Abit KV7 og en Barton er en god og billig løsning.

Jesper G. Poulsen

Fra : Brian Lund

Dato : 13-12-04 22:47

> min fejl, men er det overhovedet CPU'er der der kører 2500+ med fsb på
> 266...? for det er det højeste bundkortet understøtter, og nu er jeg
sikker
> :)

Nej men der findes en Tbred 2600+, på vistnok 2200 MHz, FSB 266...

Brian

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-12-04 17:44

___P.Sir___ wrote:

> Hvor ville I sætte ind, hvis der skulle mere fart på? Knægten spiller
> racerspil, og pigen laver video film.

Et godt råd:
http://www.usenet.dk/netikette/crosspost.html

Jesper G. Poulsen

Fra : JK

Dato : 13-12-04 20:54

On 13 Dec 2004 16:00:55 GMT, "___P.Sir___" <remove_pbs@adslhome.dk>
wrote:

> [...]
>og 80 gb., chipsæt SIS735.
>Hvor ville I sætte ind, hvis der skulle mere fart på? Knægten spiller

Du skal ihvertfald ikke købe et bundkort med sis chipset næste gang.

Det er det vigtigste:

- AMD: nforce2 chipset f.eks.

Intel: et Intel chipset

Jo mere gængs jo bedre.

Så er spil-kompatibilitet meget bedre.

DDR ram, og et rimeligt godt grafikkort.

De opgaver de børn kommer med er altså mere krævende end alt andet.

mvh

John

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-12-04 23:56

JK wrote:

> Du skal ihvertfald ikke købe et bundkort med sis chipset næste gang.

SIS fejler ingenting.

> Så er spil-kompatibilitet meget bedre.

Nå!

Jesper G. Poulsen

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 14-12-04 08:45

On 13 Dec 2004 22:56:02 GMT, "Jesper G. Poulsen"
<ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

>SIS fejler ingenting.

Jo, sidst er lidt for meget fjernøsten, til at de store
software-producenter tager det alvorligt. Det er alene det, der er
problemet.

Desuden synes jeg, det er fjollet at spare på chipset.

mvh

John

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-12-04 15:41

JK (at mail dot dk) wrote:

> Jo, sidst er lidt for meget fjernøsten, til at de store
> software-producenter tager det alvorligt. Det er alene det, der er
> problemet.

Nå!

Jeg har endnu ikke haft problemer på den front.

> Desuden synes jeg, det er fjollet at spare på chipset.

Man vælger det chipset der passer bedst til ens behov. SIS og VIA til
Linux.

Jesper G. Poulsen

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 14-12-04 16:01

On 14 Dec 2004 14:41:11 GMT, "Jesper G. Poulsen"
<ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

>Man vælger det chipset der passer bedst til ens behov. SIS og VIA til
>Linux.

Ser man det ! en linux haj. Det skal jeg huske.

Men mandrake 10.1 har da ellers ingen problemer med nforce2 chipset.

mvh

John

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-12-04 17:50

JK (at mail dot dk) wrote:

> Ser man det ! en linux haj. Det skal jeg huske.

Hvor sår det?

> Men mandrake 10.1 har da ellers ingen problemer med nforce2 chipset.

Nu er hele verden heldigvis ikke Mandrake-brugere.

Jesper G. Poulsen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 14-12-04 20:25

JK (at mail dot dk) <johnknuhtsen@address.invalid> skrev 2004-12-14:

> Men mandrake 10.1 har da ellers ingen problemer med nforce2 chipset.

Måske ikke, men linux har problemer med ACPI håndteringen på nforce2 (eller
rettere BIOS tabellerner er ikke gode nok, så man skal slå ACPI support fra
før det virker).

Det sucks da for vildt at ACPI ikke virker på nforce2 under linux. Jeg ville
ikke anbefale at køre linux på en nforce2 maskine, men sådan er vi jo så
forskellige

Thomas (der rent faktisk kører linux på sin nforce2 maskine --- det er jeg
tvunget til)

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-12-04 22:22

Thomas S. Iversen wrote:

> Thomas (der rent faktisk kører linux på sin nforce2 maskine --- det
> er jeg tvunget til)

Din stakkel

Det skulle vel aldrig være en Shuttle-PC?

Jesper G. Poulsen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 14-12-04 23:42

Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> skrev 2004-12-14:

> Din stakkel

Ja ikke?

Det tog mig lidt tid før jeg fandt ud af hvad der var galt. Den hang med
jævne mellemrum når jeg compilerede kerner. Ikke altid og aldrig på samme
tidspunkt/sted, osv. Sidste jeg oplevede det var da jeg overclockede min
cyrix P150 tilbage i 1998.

> Det skulle vel aldrig være en Shuttle-PC?

Nej, det er en ganske almindelig PC med et skod bundkort fra winfast. Jeg
spiller normalt BF1942 på det under windows, men havde brug for nogle
hurtige compiletider pg.a. noget kerneudvikling. Gevinsten ved en hurtigere
CPU røg da jeg skulle bruge en rum mængde tid på at få maskinen stabil

THomas

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 14-12-04 16:16

On 14 Dec 2004 14:41:11 GMT, "Jesper G. Poulsen"
<ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

>Man vælger det chipset der passer bedst til ens behov. SIS og VIA til
>Linux.

Hvor sandsynligt er det, at P.sir bruger linux på en computer til
børnene ?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-12-04 17:49

JK (at mail dot dk) wrote:

> Hvor sandsynligt er det, at P.sir bruger linux på en computer til
> børnene ?

Det vedr. ikke Peter at rette dine fejl...

Jesper G. Poulsen

Fra : JK

Dato : 14-12-04 18:14

On 14 Dec 2004 16:49:21 GMT, "Jesper G. Poulsen"
<ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

>Det vedr. ikke Peter at rette dine fejl...

eller dine.

Hvad med en mere venlig tone i denne tråd ?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-12-04 19:06

JK wrote:

> Hvad med en mere venlig tone i denne tråd ?

Hvad med om du holdt dig til fakta istedet for (endnu engang) at svæve
rundt i noget nonsens...?

EOD!

Jesper G. Poulsen

Fra : ___P.Sir___

Dato : 14-12-04 18:13

> Hvor sandsynligt er det, at P.sir bruger linux på en computer til
> børnene ?
>
> Jeg blander mig kun lige med en meddelelse om at jeg IKKE bruger
Linux. Men faktisk er det jo et sis chipsæt, der sidder i deres
nuværende maskine - og det har aldrig givet problemer. Hvorimod mit
eget Intel Springdale i865PE chipsæt absolut ikke vil arbejde sammen
med min mp3 player. (Har været behandlet grundigt i diverse grupper,
hvor netop chipsættet blev konklusionen.)
Så når jeg skal overføre mp3 filer låner jeg faktisk ungernes pc, da
det kører upåklageligt dèr.
Men det er måske bare et tilfælde.

--
m.v.h. PSir

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-12-04 19:05

___P.Sir___ wrote:

> Men det er måske bare et tilfælde.

Det skal du ikke regne med. SIS laver faktisk fortrinlige chipsets.

Jesper G. Poulsen

Fra : Brian Lund

Dato : 13-12-04 23:11

> [...]
> og 80 gb., chipsæt SIS735.
> Hvor ville I sætte ind, hvis der skulle mere fart på? Knægten spiller

Jeg vil ikke mene det kan betale sig at købe en helt ny computer...
Hovedårsagen er at du skal have en computer med et godt grafikkort, og hvis
du køber en billig spand får du altså ikke et ordentligt grafikkort, faktisk
måske endda et som er ringere end det du allerede har!

Et foreslag til opgradering:

Asus A7N8X-X, Socket A board, kan tage den største Barton (3200+)
AMD Barton 2600+ (FSB 333, 512 KB L2 cache)
Spire Whisperrock IV, CPU køler
512 MB DDR-RAM (PC3200, bare en billig stang f.eks. kingston til ca. 550 kr)
Geforce 4 Ti-4200

Samlet kan det fåes for 2500 kr eller mindre.
For de samme penge kan du ihvertfald ikke få en tilsvarende ny computer...

Hvis der er råd til mere så smid et lidt bedre grafikkort i!

Brian

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-12-04 23:58

Brian Lund wrote:

> Asus A7N8X-X, Socket A board, kan tage den største Barton (3200+)

Abit KV7, evt.

> Spire Whisperrock IV, CPU køler

Dén glemte jeg - en uovertruffen køler til Socket A.

> 550 kr) Geforce 4 Ti-4200

GF4 Ti4200 fås for 299,-

Jesper G. Poulsen

Fra : millos

Dato : 14-12-04 08:05

hvorfor ikk købe en barton 2500+? clock den op til 3200+ med standard
køl....? kører upåklageligt...

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-12-04 15:42

millos wrote:

> hvorfor ikk købe en barton 2500+? clock den op til 3200+ med standard
> køl....? kører upåklageligt...

Hvor er du?

Jesper G. Poulsen