ftp med compression / zlib ?
Fra : Kasper Skjødt Nielse~

Dato : 13-12-04 11:00

Findes der unix/linux/windowsd ftp servere og klienter der kan håndtere
at komprimere filer on the fly ved overførsler. F.eks. via zlib.

Specifikt har jeg et flade tekstfiler på et par GB der hver nat skal ftp
overføres. Da det er flade txt filer kan der vindes en DEL ved at zippe
skidtet.

Naturligvis kan man zippe det, ftp og så unzippe på den anden side, men
noget transparant zlib agtigt ville være lækrest.

Mvh
Kasper S Nielsen

Fra : Martin Schultz

Dato : 13-12-04 11:25

Kasper Skjødt Nielsen <ksn@smsweb.dk> skrev 2004-12-13:

> [...]
>
> Naturligvis kan man zippe det, ftp og så unzippe på den anden side, men
> noget transparant zlib agtigt ville være lækrest.

Jeg har ikke hørt om komprimeret ftp men hvis du valgte at bruge sftp
understøtter de fleste servere+klineter komprimering. winscp er een god
gratis klient til windows.

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Kasper Skjødt Nielse~

Dato : 13-12-04 11:58

> Jeg har ikke hørt om komprimeret ftp men hvis du valgte at bruge sftp
> understøtter de fleste servere+klineter komprimering. winscp er een god
> gratis klient til windows.

Jeg vidste faktisk ikke at sftp komprimerer

Jeg bruger af og til psftp som sftp klient (og den vil også være
velegnet her, da den er let at scripte til, og tingene skal køre i noget
automatisk natlig batch).

Komprimerer psftp per default, det har jeg ikke rigtigt kunnet finde
info om ved noget google søgning...

og.....er der nogen der har overblik over hvor meget man ved en dum flad
textfil vinder ved compression ?

Fra : Martin Schultz

Dato : 13-12-04 12:37

> [...]
> automatisk natlig batch).
>
> Komprimerer psftp per default, det har jeg ikke rigtigt kunnet finde

Jeg har ikke prøvet psftp så den kan jeg ikke udtale mig om men i
winscp som jeg plejer at bruge er det noget der skal slåes til,
det er det ikke som standard.

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 13-12-04 12:08

Kasper Skjødt Nielsen <ksn@smsweb.dk> writes:

> og.....er der nogen der har overblik over hvor meget man ved en dum flad
> textfil vinder ved compression ?

Det afhænger vist en del af hvad der står i den. Prøv at komprimere en
af dine filer med fx gzip og se hvor meget du kan vinde.

--
Jacob - www.bunk.cc
If ignorance is bliss, why aren't there more happy people?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 13-12-04 17:56

In article <3257gvF3ehra8U1@individual.net>, Kasper Skjødt Nielsen wrote:
> Findes der unix/linux/windowsd ftp servere og klienter der kan håndtere
> at komprimere filer on the fly ved overførsler. F.eks. via zlib.

Ja. Den gode gamle wu-ftpd kan klare det.
hvis der er en fil x.txt så kan du lave GET x.txt.gz og du
får pakket on the fly.

Hvis der er en mappe Folder/ så kan du lave en GET Folder.tar.gz
og du får et pakket arkiv.

> Specifikt har jeg et flade tekstfiler på et par GB der hver nat skal ftp
> overføres. Da det er flade txt filer kan der vindes en DEL ved at zippe
> skidtet.

Kan du ikke bare zippe dem på source maskinen ? Eller ovenstående.

> Naturligvis kan man zippe det, ftp og så unzippe på den anden side, men
> noget transparant zlib agtigt ville være lækrest.

Ovenstående er ikke helt transparent.