PISA, PISA
Fra : Bent Jensen

Dato : 11-12-04 10:36

Jeg ville gerne have hægtet en post på Hans Houmøllers post om brug af
it til at lære børn at læse. Men systemet kan ikke "retrieve" hans
meddelelse i øjeblæikket. (Jeg gad vide, hvornår det virker.)

Jeg har stor tiltro til brugen af it, multimedia og interaktive
undervisningsprogrammer til undervisning i mange fagområder. Jeg har
en forestilling om, at man med de rigtige undervisningsprogrammer kan
fange skolebørns og folks interesse, så de sidder klistret til PC'en,
indtil de mestrer undervisningsstoffet, ligesom de gør, når der er
tale om computer games.

Jeg tror for eksempel, det vil være muligt med det rigtige interaktive
multimediaprogram at lære at tale et hvilket som helst fremmedsprog
nogenlunde flydende i løbet af et halvt års tid. Men det rigtige
program hertil er endnu ikke udviklet.

Men jeg har hidtil ikke ment, at it var egnet til at lære små børn at
læse og slet ikke at skrive. Det skal efter min opfattelse ske under
vejledning af en ældre, skrivekyndig person. Før man går i gang med at
bruge PC'en, bør man også have lært blindskrift.

Jeg kommer her til at tænke på den lille thailandske pige, jeg ser
næsten hver dag sammen med faderen. Han har en stand foran 7-Eleven,
hvorfra han sælger nøgleringe og forskelligt. Datteren sidder ved
siden af ham med øvebøger til at lære det(sammenlignet med dansk)
komplicerede thailandske skrivesystem. Faderen vejleder hende. Under
disken har han et tv med dvd-spiller, som datteren kigger bl.a.
Godzilla-film på, når hun bliver træt af øvebøgerne. Hun kunne
muligvis også se VCD'er beregnet på at lære thailandske børn at lære
at læse thai. Der findes nogle i udsalgene. Men det gør hun ikke.

Thailand skorede i PISA-undersøgelsen halvdårligt med hensyn til
skolebørns læsefærdigheder. Mon ikke det spiller ind her, at det
thailandske skrivesystem er 10 gange så kompliceret som det danske?
Men ejendommeligt nok kom Japan vist her ind som et af de førende
lande, og japan har verdens mest omstændelige skrivesystem! Japanske
skolebørn skal i underskolen lære mindst 800 kanji. I secondary school
skal de lære yderligere et antal kanji, så de i alt kommer op på de
standardiserede 1.945 kanji. Ydermere har japansk to parallelle
alfabeter, hiragana og katakana, hver med 46 tegn.

Hvis nu Hans Houmøller havde ret, så kan jeg ikke rigtigt se, at
folkeskolen har nogen berettigelse i dens nuværende
lærerløntimeorienterede form. PC'en kunne jo nemlig lige så godt stå
hjemme i børneværelset, og de kommunale skolemyndigheder kunne
fremsende familien en CD med det første års undervisningsstof ved
skolealderens indtræden.

Hvis PC'en er egnet til at undervise læsesvage, så er den endnu mere
egnet til at undervise læsestærke.

Men jeg mener som sagt, at PC'en først bør tages i brug tidligst efter
de tre eller fire første skoleår, til hvilket tidspunkt man så roligt
kan gå over til undervisning i hjemmet, således at eleven kun med
mellemrum kaldes til skolen til prøver og vejledning og måske nogle
sociale aktiviteter såsom dans, fællessang og boldspil.

Undervisning med interaktive multimediaprogrammer har den meget store
fordel, at eleven trygt kan gøre eksperimenter og dumme sig i det
uendelige, uden at hele klassen griner, og en dårlig årskarakter
tildeles. Eleven har mulighed for at udfylde huller i sin viden,
således at det får positive og ikke negative konsekvenser.

Bent