PISA - hvad motiverer eleverne?
Fra : Brian Elmegaard

Dato : 08-12-04 09:34

Hej

Et spørgsmål som plager i forbindelse med danske børns lave niveau er
hvad det er der skal motivere dem til at gøre deres yderste i opgaver
som disse. Der er vel ingen kredit for at lave et godt resultat?

mvh.
--
Brian (remove the sport for mail)
http://www.et.dtu.dk/staff/be/be.html

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 08-12-04 23:28

Forældrene!

VHBA

Fra : Hans Houmøller

Dato : 08-12-04 23:58

.... og stadigvæk er det pudsigt at man i visse af de deltagende lande træner
eleverne i PISA-tests OG at man i visse af de deltagende lande slet ikke
har 'svage elver' i klasserne - de er sorteret fra til 'anden undervisning'
eller er 'dumpet' som vi gjorde for 50 år siden!
:-/ Hans

Fra : Zeki

Dato : 08-12-04 23:39

At de kan se et formål med det de laver og kan anerkende værdien heri.

Men det forudsætter at det bliver synliggjort.

Mvh Zeki

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 09-12-04 11:24

"Zeki" <zeki@[fjerndette]tiscali.dk> writes:

> At de kan se et formål med det de laver og kan anerkende værdien heri.
>
> Men det forudsætter at det bliver synliggjort.

"Hvis I laver en rigtig god test vil Danmark ikke stå så langt nede
på listen. Det kan også være jeres små søskende ikke skal testes i de
mindre klasser."

Sagt af forældrene (sic) eller lærerne.

Mon det motiverer?

Fra : Niels L. Ellegaard

Dato : 09-12-04 22:31

Brian Elmegaard <brian@rk-speed-rugby.dk> writes:
> "Hvis I laver en rigtig god test vil Danmark ikke stå så langt nede
> på listen. Det kan også være jeres små søskende ikke skal testes i
> de mindre klasser."
> Sagt af forældrene (sic) eller lærerne.

Jeg tror at jeg vil give forældrene ret :)

Så vidt jeg har forstået indeholder den danske folkeskole en del
undervisning der er emneorienteret. Jeg synes at have hørt at trenden
i øjeblikket går i retningen af at gruppearbejde og at gøre eleverne
at være selvstændige (Det er halvt gæt.. men jeg håber at blive rettet
hvis det er galt).

Det er klart at hvis man vil bruge tid på at lære eleverne at være
selvstændige, så kommer man til at bruge mindre tid på andre ting. I
sidste ende er det vel et pædagogisk (eller politisk) valg, hvad
eleverne skal lære.

Min pointe er PISA-testen er en multiple choice test. Sådan en test er
velegnet til at teste om eleverne kan stave, men der er også en masse
ting som man ikke kan teste med multiple choice. Eksempelvis kan man
ikke teste om eleverne kan argumentere for et synspunkt eller skrive
en sammenhængende dansk stil. Derfor er det let at lave en
undervisningsplan der gør eleverne gode til PISA-tests. Man skal bare
nedprioritere de emner, der er umulige at teste for med multiple
choice. Spørgsmålet er bare om det er en god ide.

Niels

Fra : Peter Korgaard

Dato : 09-12-04 13:16

Diskussionen omkring tests, Pisa-undersøgelsen og danske elevers (måske)
lave faglige niveau er efter min opfattelse havnet på en forkert hylde. Det
kan godt være at danske skoleelever statistisk og generelt er dårligere
læsere end i de lande, vi plejer at sammenligner os med, men det vil flere
tests ikke ændre på. Den Danske Folkeskole laver faktisk et rigtigt godt
stykke arbejde, men den er tvunget ud i en rummelighed, der gør
arbejdsvilkårene meget vanskelige.

Det lyder jo så flot, når man taler om den rummelige folkeskole med plads
til alle, men konsekvenserne er ret dramatiske, og der findes ikke rigtig
nogle vindere i det spil. Der findes mange groteske eksempler på elever som
dagligt går det ene nederlag i møde efter det andet, blot fordi de ikke er i
stand til at leve op til folkeskolens krav; elever som i virkeligheden har
behov for et helt andet tilbud. Omvendt er det også utilfredstillende for de
velfungerende elever gentagende gange at få undervisningen spoleret af en
eller to problematiske elever.
Den rummelige folkeskole virker på mig mere som et spareforslag end som
noget, der er vokset ud af en velfunderet pædagogisk analyse. I dette lys
synes jeg faktisk den danske folkeskolelærer gør et fantastisk arbejde, som
flere burde anerkende.

Flere tests løser ingen verdens ting - tværtimod. Folkeskolen har allerede
mange tests. De er måske ikke standardiseret, men der findes vel ikke nogen
skolelærer med respekt for sig selv, som ikke løbende holder sig orienteret
om sine elevers aktuelle kompetencer. Kan det overhovedet lade sig gøre at
undervise uden at vide, hvad man underviser?

Når undervisningsministeren gang på gang hævder, at der er elever, hvis
manglende færdigheder først bliver erkendt den dag, de forlader folkeskolen,
taler hun direkte usandt. De lærere som har været tilknyttet den pågældende
elev har selvfølgelig godt været klar over problemet. Det er bare ikke det
samme som også, at kunne gøre noget ved det med de resourcer folkeskolen kan
tilbyde.
Hvordan kan en undervisningsminister forvente, at en folkeskole kan pålægges
flere opgaver, udvide sin rummelighed og samtidig øge kvaliteten? I stedet
for at give de danske skoleelever og deres undervisere bedre vilkår for at
løse deres fælles opgave indfører man flere tests - d.v.s. endnu flere
opgaver, som skal løses, og endnu mindre tid til det egentlige! Det kan vist
ikke blive meget mere absurd.

Peter T. Korgaard - http://www.overtone.dk - et nyt fora for
musikundervisere og musikere :: Fordi netværk er muligheder. Ideer til
undervisning, tilbyd undervisning, debat, musikkontakt, køb og salg.

Fra : Per Rønne

Dato : 09-12-04 15:42

Peter Korgaard <nospam@fake.dk> wrote:

> [...]
> synes jeg faktisk den danske folkeskolelærer gør et fantastisk arbejde, som

Jeg kan kun give dig ret, også i hvad jeg ikke har citeret. Men med den
tilføjelse, at der også er masser af velfungerende elever, som ikke
alene kan klare, men som har /behov/ for en undervisning på et nivaeu,
folkeskolen ikke giver. Altså et mere bogligt-teoretisk niveau, rettet
mod de boglige uddannelser.

Og jeg må erkende, at det er ikke muligt at gøre i dagens folkeskole.
Man kan ikke forlange at en lærer skal undervisningsdifferentiere i en
sådan grad, at han skal lave to opgavesæt, og samtidig køre to
undervisningsplaner. Med uændret forberedelse til hver time {et kvarter
til hver lektion, hvis jeg ellers husker ret}. Og her altså forudsat at
der ikke er antydning af disciplinproblemer overhovedet i klassen.
--
Per Erik Rønne

Fra : Kim2000

Dato : 10-12-04 10:32

> Et spørgsmål som plager i forbindelse med danske børns lave niveau er
> hvad det er der skal motivere dem til at gøre deres yderste i opgaver
> som disse. Der er vel ingen kredit for at lave et godt resultat?

Allerede her har vi vel fat i et centralt punkt. Hvis man løser en opgave
udelukkende for at løse en opgave, så falder motivationen helt klart,
længden af prøverne gør måske også at eleverne tilslut ikke gider mere og
sjusker sig igennem det sidste - og hvorfor ikke, der er ingen bonus for at
opnå et godt resultat.

Eksamen (afgangsprøven) mener de fleste elever måske nok er sygt og
røvkedeligt, men der er dog en begrundelsen for at blive hængende og lave et
godt resultat. Den grund har pisa undersøgelsen ikke.

Mvh
Kim