Om at tage tyren ved hornene
Fra : Zeki

Dato : 07-12-04 22:10

Jeg har siddet og reflekteret over hvordan det kan være at forældre altid
har ryggen fri, når det drejer sig om deres børns tilegnelse af kundskaber
og færdigheder. Dukker der en undersøgelse op som viser, at danske
skoleelever sakker bagud, så peger man straks udelukkende fingre af
folkeskolen.

Men hvad er der i vejen med forældretest? Enten udfyldt af forældrene selv
eller af instutitionen? Jeg kunne da godt tænke mig at læse et sammensurrium
af udvalgte skolers elevprotokoller over tid. Eller om der er en stigende
tendens til at elever ikke har mad med eller ordentligt tøj på hjemmefra? Om
de er 'dygtigere' til at glemme deres gymnastisktøj end f.eks 20 år siden.
Om konklusioner på - eller redegørelser for - om forældre generelt fralægger
sig større og større ansvar for deres børns udviklingsproces eller ej?

Findes der sådanne tal?

Eller kan årsagen til dette forældre tys tys være, at det parti der
fremlægger forslaget om noget der bare ligner, med statsgaranti vil begå
politisk harakiri, da det vil medføre et utal af forældre med dårlig
samvittighed som straks vil placere deres stemme i modsatte grøft?

Well.... folkeskolen kan vi alle være enige om at kritisere - det er så let
og så umiddelbart.

Mvh Zeki

Fra : Carsten Holck

Dato : 07-12-04 22:30

Zeki wrote:
> [...]
> samvittighed som straks vil placere deres stemme i modsatte grøft?
>
> Well.... folkeskolen kan vi alle være enige om at kritisere - det er så let

Tja, forældre (og politikkere!) er næsten det eneste man kan blive uden
forudgående uddannelse (og kvalifikationer)

Og jeg ser lige bort fra det tyske par hvor lægen efter flere
behandlinger mod barnløshed fandt ud af at de ikke anede hvordan man fik
børn efter naturmetoden.

/carsten

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 07-12-04 23:04

"Zeki" <zeki@[fjerndette]tiscali.dk> wrote in message

snip

Du har sgu da en pointe. Kunne være interessant at se en undersøgelse af
forældrenes engagement i deres børns skolegang. Og her tænker jeg ikke på
deltagelse i skolebestyrelser og lignende, men mere lektielæsning, og det at
læse deres børns skolebøger. Gu ved om vi er bleve tfor dårlige??

Sjovt indlæg, der vender tingene lidt på hovedet, men jeg vil da ærligt
indrømme at jeg aldrig har vendt sagen på hovedet som du der gør, og ved
nærmere eftertanke synes jeg du har en spændende vinkel, på en gammel traver

Peter