potteplanter i rum uden vinduer
Fra : Omnolog HMH

Dato : 08-12-04 11:54

Ohøj oh alvidende gruppe

Kan man dyrke potteplanter i et lokale uden vinduer, kun med kunstigt lys
fra fx alm elpærer eller alm lysstofrør? Skal der specielt grolys til, eller
er det unødvendigt?

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 08-12-04 13:08

"Omnolog HMH" <hhestbechrouladea@oohay.dk> skrev:

> Kan man dyrke potteplanter i et lokale uden vinduer, kun med
> kunstigt lys fra fx alm elpærer eller alm lysstofrør? Skal der
> specielt grolys til, eller er det unødvendigt?

Med lysstofrør burde det kunne lade sig gøre.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-12-04 13:16

On Wed, 8 Dec 2004 11:53:56 +0100, "Omnolog HMH"
<hhestbechrouladea@oohay.dk> wrote:

> [...]
>fra fx alm elpærer eller alm lysstofrør? Skal der specielt grolys til, eller

Man kan godt - men det er ikke nemt og det bliver sjældent godt.
Alm. lysstofrør kan gøre det ud for vækstlys - nogle rør er bedre end
andre, spørg mig ikke hvilke. Det bedste er selvfølgelig rigtige
vækstlamper som dem der bruges i væksthuse rundt omkring. Men de koster
svjv kassen både i indkøb og i drift.

Og så er det jo også afhængigt af hvilke planter du vælger. Jeg er langt
fra ekspert i stueplanter, men en fredslilje ville nok ikke være helt af
vejen.

Jeg har i øvrigt en kollega som laver noget 'potteplantevanding' på
diverse virksomheder - han er hver 14. dag dybt nede i en af flådens
radar-bunkere i frederikshavn for at vande en enkelt kasse med planter.
Der er ikke andet end lysstofrør i loftet, men pæne er planterne nu ikke
dernede.

http://www.gartneriet.dk