Vakuumpumpe
Fra : Søren Green

Dato : 11-12-04 13:31

Der er en mulighed for at jeg kan få fingerene i en vakuumpumpe, også er det
lige jeg ville høre om der var nogen der havde erfaring med at tørre flasker
efter rensning, ved at suge dem tomme for luft, fugt og evt. vanddråber.
M.v.h. Søren

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 11-12-04 15:39

"Søren Green" <green@home2.gvdnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
flasker
> efter rensning, ved at suge dem tomme for luft, fugt og evt. vanddråber.

Du kunne bruge en lille pose med silikagel hvis dine falsker skal stå
længere tid uden tryk på. Sådan fik jeg leveret mine, proppen havde også en
o-ring.

Fra : Søren Green

Dato : 11-12-04 17:46

Det var nu planen, at suge vand / fugt efter ud efter at have skyllet dem
indvendigt efter endt rensning. Nu blæser jeg dem rene med renset luft, men
hvis man kunne suge dem tørre ville det måske være lettere.
Søren

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 11-12-04 19:02

> [...]
men
> hvis man kunne suge dem tørre ville det måske være lettere.

Du fjerner jo ikke fugt ved at lave et vakuum i flasken? Men du kan jo bare
bruge en støvsuger..

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-04 19:24

"Søren Green" <green@home2.gvdnet.dk> wrote in message
> [...]
flasker
> efter rensning, ved at suge dem tomme for luft, fugt og evt. vanddråber.

Hmm, jeg har ingen erfaring med tørring af flasker.
Men jeg har brugt en vakuumpunpe i skolen.

Det første probleme er som jeg ser det, at i det øjeblik du skal af med
undertrykket i flasken, skal der lukkes en masse luft ind. Denne luft må
være fuldstændig tør for at flaskerne ikke bliver fugtige igen. Det kan
måske ordnes med luft fra en anden dykkerflaske?

Der kan måske også blive problemer med vandets tilstandsform. Når trykket i
flasken falder vil vandet gå over på gasform (damp). Hvis ikke alt vandet i
flasken er fordampet og suget ud inden trykket og temperaturen når det
såkaldte trippelpunkt (600Pa = 0,006bar og 0,01C), vil vandet fryse til is
og dermed ikke komme ud af flaskerne.

Efterhånden som vandet i flasken fordamper falder flaskens temperatur. Det
resultere i at den luft du lukker ind når trykket skal tages af flasken skal
være ekstremt tør for at der ikke dannes kondens.

Alt i alt synes jeg desværre det ser lidt problematisk ud. Men andre må
endelig komme med indspil.

Mvh Peter