svømmeegenskaber før dykning?
Fra : Peter Kock Henrichse~

Dato : 09-12-04 22:31

Halløj

Jeg er en gut der er ved at pudse svømmekundskaberne af eftersom
undervisningen i min folkeskoletid ikke var den bedste. Fra at være lidt
vandskræk og kun at kunne svømme pensionistbrystsvømning (med hovedet over
vand) er tilliden til vandet nu opnået, og jeg har rimeligt styr på
brystsvømning og crawl og vandtrædning og har det fint med at springe i
bassinet.

Men (nu kommer sprøgsmålet endelig) hvor meget har ens svømmeegenskaber
egentlig at gøre med dykning?
Jeg læste en dykkerartikel i Politiken for nyelig, hvor de bla. skrev at
folk der slet ikke kunne svømme, nogen gange meldte sig til dykkerkurserne
ved strandene nede sydpå i ferierne.

Skal man være en god svømmer for at blive en god dykker, eller kan man i
teorien være en elendig svømmer - men dykke fint med flasker?

Sagen er jo den at jeg meget gerne vil lære at dykke i fremtiden, og lurer
derfor på hvilke praktiske kundskaber det er smartest at gøre noget ved i
svømmehallen - og hvornår man er klar til at begynde på dykkerskole? Er der
faste krav eller regler?

Mange hilsner Peter

Fra : Marten Ølgaard

Dato : 10-12-04 09:54

I princippet kan du godt være en meget dårlig svømmer og stadigvæk have
glæde af at dykke. Dels svømmer man ikke specielt meget når man dykker, det
handeler om at opleve, ikke svømme langt, dels er den svømmeteknik du
benytter dig af en noget anden teknik da du har finner på (du bruger f.eks.
slet ikke armene).

Når det er sagt er det en god ide at svømme jævnligt. Dels giver det en god
"vandføling" og tryghed ved vandet, dels giver det bedre kondition med deraf
mindre luftforbrug.

/Marten

Fra : Thomas VJ

Dato : 10-12-04 13:42

"Peter Kock Henrichsen" skrev i en meddelelse
> Halløj

<klip>
> Skal man være en god svømmer for at blive en god dykker, eller kan man i
> teorien være en elendig svømmer - men dykke fint med flasker?

Jeg har harft mange elever som svømmer i "pensionist stil" men som også er
udmærkede dykkere.

> [...]
> derfor på hvilke praktiske kundskaber det er smartest at gøre noget ved i
> svømmehallen - og hvornår man er klar til at begynde på dykkerskole? Er

Svømmekravet til PADI Open Water certificering er at du skal kunne svømme
200 m og træde vande/flyde i 10 minutter.
Hvis du senere vil uddannes som PADI divemaster er kravene noget hårdere. Du
skal bla svømme 800 m på tid og træde vande i 15 minutter med armene over
vandet i de sidste 2 minutter.

OT: Jeg vil anbefale dig at du ikke benytter din rigtige e-mail adresse i
nyhedsindlæg. Det er en af de sikre måder at få fyldt postkassen med spam...

Thomas
http://dykkerteori.dk - lær at dykke på den fede måde...

Fra : Andre

Dato : 10-12-04 15:40

> Svømmekravet til PADI Open Water certificering er at du skal kunne svømme
> 200 m og træde vande/flyde i 10 minutter.

Når du nu skriver træde vande / flyde i 10 min. Kan du forklare hvordan man
gør det ?? Både med og uden finner.

Har lidt samme problem som Peter, i folkeskolen glemte de at lære os at
træde vande. Jeg rander også af og til i svømmehallen for at bliver bedre
til at svømme, da jeg tænker på PADI Open Water certificering til sommer.
Indtil nu er det kun blevet til dykning med snorkel, men træde i vande, det
kan jeg simpelt ikke finde ud af....

Har også prøvet at søge på google mv. for at finde nogle link til hvordan
man gør, dog uden held.

Fra : Søren Reinke

Dato : 10-12-04 16:07

Andre wrote:

> Når du nu skriver træde vande / flyde i 10 min. Kan du forklare hvordan man
> gør det ?? Både med og uden finner.

Det er iført badetøj, og du skal holde dig flydende i 10 min, hvis du
kan ligge på ryggen og lave ingen ting er det helt okay. Hvis du skal
bruge benene og armene er det også okay.

Hilsen
Søren Reinke
www.xray-mag.com

Fra : Andre

Dato : 11-12-04 14:59

> [...]

kan ligge på ryggen og lave ingen ting er det helt okay. Hvis du skal
bruge benene og armene er det også okay.

Hvordan udføre man bevægelserne med ben for at holde sig flydende ?? Det er
det jeg ikke kan finde ud af..

Fra : Søren Reinke

Dato : 11-12-04 15:12

Andre wrote:

> [...]
> bruge benene og armene er det også okay.
>
> Hvordan udføre man bevægelserne med ben for at holde sig flydende ?? Det er

Man bevæger dem frem og tilbage ligesom når man svømmer, men står lodret
i vandet.

/Søren

Fra : Thomas VJ

Dato : 10-12-04 16:57

"Thomas VJ" <forkertadresse@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse
<klip>
> Hvis du senere vil uddannes som PADI divemaster er kravene noget hårdere.
> Du skal bla svømme 800 m på tid og træde vande i 15 minutter med armene
> over vandet i de sidste 2 minutter.

Rettelse:
Man skal svømme 400 m i badetøj og svømme 800 m med snorkel, maske og
finner!

Fra : Allan Norsk

Dato : 10-12-04 16:15

"Peter Kock Henrichsen" <sneglefart@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Skal man være en god svømmer for at blive en god dykker, eller kan man i
> teorien være en elendig svømmer - men dykke fint med flasker?

Din teknik som svømmer er ikke så afgørende som din vandføling. Med
vandføling mener jeg hvor trykt du har det når du er i og under vandet. Har
du det som en fisk i vandet, eller føles det unaturlig og skal du overvinde
dig selv når du dykker?

Jeg har mødt et par stykker som gerne ville uddannes til dykker for at
overvinde deres skræk for vand. Jeg mener ikke det kan understreges nok hvor
dårlig en idé dette er. Dykning er en ekstremsport, hvor prisen for ikke at
være fysisk og psykisk klar til at klare også de stressede og fysisk hårde
situationer er ultimativ høj. Det svarer lidt til at begynde på friklatring
for at overvinde højdeskræk.

Jeg ved ikke om du er helt, delvist, eller slet ikke, vandskræk. Men før at
du føler dig helt hjemme i vandet også under stress, hvor du presser
kroppen, vil jeg ikke anbefale at du tager certifikat. Prøv at svømme 25m
under vand næste gang du er i svømmehallen - så får du presset og testet dig
selv lidt.

Mvh. Allan

Fra : Thomas VJ

Dato : 10-12-04 17:52

"Allan Norsk" <allan_norskSLETDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
<klip>
> [...]
> Har
> du det som en fisk i vandet, eller føles det unaturlig og skal du

Hvis du føler dig som en fisk i vandet, så check lige om du har gæller på
siden af halsen og i bekræftende fald, så kontakt mig endelig - jeg er meget
interesseret i at sælge dig videre til et freak cirkus...
Min pointe er at mennesket er ikke skabt til ophold i længere tid under
havoverfladen og derfor tager det lidt tid for ego'et at adaptere til de nye
omstændigheder. Det er et absolut fåtal af elever og ny uddannede dykkere
som ikke har en relativ større mængde adrenalin susende rundt i kroppen,
både på deres certificerende kursus og på de første 5 - 10 dyk derefter. Jeg
er personligt ekstra obs på de af mine OW-elever som slet ikke udviser tegn
på nervøsistet ...

> Jeg har mødt et par stykker som gerne ville uddannes til dykker for at
> overvinde deres skræk for vand. Jeg mener ikke det kan understreges nok
> hvor
> dårlig en idé dette er.

Der er jeg temmelig uenig! Det er altid en god ide at se dæmonen i øjnene,
og når du med succes har kigget den første af dem dybt i øjnene, så har du
et mental værktøj til at bruge på resten af dem du måtte have. Jeg har med
stort succes hjulpet mange elever af med deres vandskræk i større eller
mindre grad, og de er alle aktive dykkere og vandhunde i dag!

> Dykning er en ekstremsport, <klip>

Vrøvl!
Is dykning, vrag/hule penetrering og deko dykning kan med en vis rimelighed
kaldes ekstrem sport.
Ganske almindelig hobby dykning (læs: non-deko dykning uden overhead
enviroment) er bestemt ikke en ekstrem sport.
Så længe man husker de vigtigste regler indenfor scuba dykning (tip din
instruktør , hold aldrig vejret og dyk aldrig alene) så er scuba dykning
statistisk set sikrere end at bowle!
Hvis hobby dykning var en ekstrem sport som eksempelvis base jumping, så
ville det være stort set umuligt at betale for en dykker forsikring.

Thomas
http://dykkerteori.dk - hvor meget er 3 aftener på din ferie værd?
Lær teorien før du rejser...

Fra : Søren Arnvig

Dato : 10-12-04 19:26

"Thomas VJ" <forkertadresse@nowhere.invalid> wrote in message

> [...]
> måtte have. Jeg har med stort succes hjulpet mange elever af med
> deres vandskræk i større eller mindre grad, og de er alle aktive

Jeg er meget uenig.
Det må på det kraftigste frarådes at tage et dykkerkursus for at
overvinde sin vandskræk. Det er spild af mange menneskers tid
(og penge).
Det er fint at bruge svømning som et middel til at overvinde vandskræk
og når man så har overvundet den, kan man begynde at lære at dykke.

> [...]
> Ganske almindelig hobby dykning (læs: non-deko dykning uden overhead
> enviroment) er bestemt ikke en ekstrem sport.

Når man dykker i 1 knob strøm, med 1 meter sigt og 1 grad vand,
kan det så med rimelighed kaldes ekstrem sport ?

> Så længe man husker de vigtigste regler indenfor scuba dykning (tip
> din instruktør , hold aldrig vejret og dyk aldrig alene) så er
> scuba dykning statistisk set sikrere end at bowle!

Hvormange bowlere er omkommet de sidste 10 år, som en direkte følge
af deres sport ?

Hvordan kan det være at bowlere ikke bruger 20 timer på teori omkring
bowlerudstyr og bowlerskader. Hvorfor er der ikke specialkurser
for rescuebowlere og bowlerfirstmedic ?

Hvis folk gik til dykning på samme måde som de går til bowling
kunne man så forstille sig, at statistikken så lidt anderledes ud ?

> Hvis hobby dykning var en ekstrem sport som eksempelvis base
> jumping, så ville det være stort set umuligt at betale for en dykker
> forsikring.

Hvordan kan det være, at man kræver at folk får en special
lægeerklæring
for at begynde at dykke, hvis det er så ufarligt og det er en "sport
for alle".

Om man kalder det ekstremsport eller ej, så kommer man ikke uden om,
at dykning kræver noget af udøveren og enhver med en smule fornuft og
kendskab til dyknng, bør nøje overveje, hvem de anbefaler at dykke.

"Forled ikke nogen til at dykke, men vejled den som absolut vil"
Otto Lerris (og det holder hundrede, stadigvæk!)

Søren Arnvig

Fra : Allan Norsk

Dato : 10-12-04 19:28

> [...]
> Min pointe er at mennesket er ikke skabt til ophold i længere tid under
> havoverfladen og derfor tager det lidt tid for ego'et at adaptere til de

Enig - vi er ikke skabt til at leve under vandoverfladen. Vi kan drukne af
det!

> [...]
> stort succes hjulpet mange elever af med deres vandskræk i større eller
> mindre grad, og de er alle aktive dykkere og vandhunde i dag!

Nu er jeg ikke psykolog. Jeg har dog den idé at hvis man har fobier så kan
man gennem terapi lære at kontrollere frygten og de irrationelle handlinger
de kan medføre. Men man kommer aldrig af med den dybereliggende frygt. Har
en dykker således vandskræk, men har lært at kontrollere den via dykningen,
er grænsen til panik tættere på end hos en "normal" dykker, hvis vedkommende
kommer ud i stressede situationer. Igen - jeg er ikke psykolog, så jeg kan
naturligvis tage fejl.

Vandskræk skal ikke forveksles med usikkerhed overfor det ukendte. Har man
det lidt dårligt med at hoppe i vandet fordi man svømmer elendigt er man
ikke vandskræk i min bog. Hvis man derimod får kvælningsfornemmelser og er
tæt på at vende det hvide ud af øjnene når man får hovedet under vand - ja
så er man ikke egnet som dykker.

> [...]
> Ganske almindelig hobby dykning (læs: non-deko dykning uden overhead
> enviroment) er bestemt ikke en ekstrem sport.

Det er jo et spørgsmål om definition. Jeg mener at en sport, hvor man
iklæder sig udstyr for at begive sig ned i et miljø, hvor fejl på selvsamme
udstyr kan betyde døden er ekstrem. Man kan selvfølgelig øge risici ved at
penetrere eller lave deko-dykning. De aller fleste dyk er da heldigvis ren
fornøjelse, men tingene kan altså meget hurtigt udvikle sig dernede til en
farlig situation, og der skal man være klar med koldt overblik, god fysik og
psykisk overskud.

Mvh. Allan

Fra : MBD

Dato : 11-12-04 17:20

Hvis ikke man svømmer særlig godt, hvordan vil man så kunne klare
bjærgningsprøve - og genoplivning under bjærgning?? ABC-prøven er da heller
ikke en "walk over"....

Mvh MBD

Fra : Allan Norsk

Dato : 11-12-04 18:21

"MBD" <dalmoseFJERN@idraet.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis ikke man svømmer særlig godt, hvordan vil man så kunne klare
> bjærgningsprøve - og genoplivning under bjærgning?? ABC-prøven er da
heller
> ikke en "walk over"....

De fleste kan vel svømme de halvtreds meter som er en del af ABC prøven.
Prøven er i øvrigt taget ud af prøvekravet til CMAS* og CMAS** i de nye
retningslinier.

Bjærgningsprøven gennemføres i ABC. Det tager normalt ikke lang tid for folk
at lære at svømme habilt med maske, snorkel og finner. Det er langt lettere
end den mere teknisk krævende frisvømning (bryst eller crawl). Der er ganske
vist nogle som har meget svært ved at lære at bruger finnerne korrekt. Men
samme personer kan sagtens have en nydelig stil i frisvømning.

Den fysiske form er specielt vigtig i bjærgningsøvelsen. Her kan folk med
dårlig kondition virkeligt blive presset, og i en skarp situation kan man
hurtigt ende med to nødstedte. Derfor er en støttebåd altid en god idé.
Tvivlere kan jo prøve at afbryde næste dyk længst væk fra kysten og så
bjerge makkeren ind

Mvh Allan

Fra : Peter Kock Henrichse~

Dato : 12-12-04 11:29

> [...]
> tæt på at vende det hvide ud af øjnene når man får hovedet under vand - ja

Hejsa Allan

Tak for dine indlæg.

Jamen ud fra din definition/bog tror jeg så næsten ikke der findes folk der
er vandskræk, for jeg har oplevet at mine medkursister på vandskrækholdet i
svømmeren inkl. undertegnede har sagt::
"Det er væmmelig at have hovedet under vand",
"Jeg tør ikke hoppe ud i vandet, jeg tror det forsvinder under mig" og
"Bare jeg ser vandet bliver dybt begynder min hjerte at banke".

Men lektionerne har nu givet kursisterne tillid til vandet, og på nuværende
tidspunkt svømmer alle kursister gerne ½ m under vandet ude på det dybe i
svømmehallen! Og det er efter blot 7 lektioner.

Det har altså vist sig at folk ikke havde en fobi, som de blot er blevet
dygtigere til at kontrollere. De er simpelthen ikke vandskræk mere, og kan
ikke forstå de har været det. Een af mine kammerater sagde "Svømningen er
bare et sprog jeg aldrig har fået lært ordentlig", og den kan jeg tilslutte
mig.

Så i min bog svarer vores (tidligere) "vandskræk", simpelthen til at kalde
små børn "cykelskræk" fordi de ikke har lært at holde balancen endnu på en 2
hjulet cykel - uden støttehjul! Cykelskrækken er jo sådan set også reel nok,
for man kan slå sig gruelig når man falder, fordi man ikke kunne holde
balancen. Men "cykelskrækken" forsvinder helt, når man får tillid til at man
kan holde balancen.

Jeg kan ikke kalde mig vandskræk mere, fordi jeg ikke er bange for vandet
når jeg er i. På den anden siden har jeg stor respekt for vandet, for der
kan jo opstå uheldig situationer hvor vandet bliver livstruende for een. Så
et eller andet sted går jeg ud fra at selv den mest rutinerede dykker kan
blive bange under vandet (uden at være vandskræk), ellers har man vel ikke
den rette respekt for det våde element!?

På den anden siden kan jeg kun give dig helt ret i, at folk der lige har
fået tillid til vandet (voksne der har lært at svømme sent), måske godt
kunne tænkes at blive grebet af panik lidt hurtigere end dem der har svømmet
2 gange om ugen siden 1. klasse. Der har jo noget at gøre med lang tids
erfaring - og den kan man jo ikke få på 7 lektioner på et vandskrækshold
uanset hvordan man vender og drejer det.

mange hilsner Peter