Vågner for tidligt
Fra : Braae

Dato : 10-12-04 11:20

Hej Nyhedsgruppe.

Min kone og jeg har et problem med vores lille dejlige dringe på 16
mdr., idet han er begyndt at vågne kl. 0500 om morgenen.

Han bliver puttet sin egen seng på sit eget værelse kl. 1900-1930,
hvilket normalt ikke volder problemer, men så vågner han allerede kl.
0500. Nogle gange oven i købet tidligere. En time inden kan vi høre,
at han ligger og roder rundt i sin tremmeseng, men når han begynder at
græde, går vi selvfølgelig ind til ham. Så står han op i sengen og vil
op. Hvis vi lægger ham ned igen, rejser han sig op igen stadig
grædende.

Det ender derfor med, at vi tager ham op og må så begynde med
morgenritualet allerede kl. 0500. Som regel er han meget træt og
pyldret og allerede ca. kl. 0700 kan man lægge ham ud og sove igen i
sin barnevogn. Så sover han ofte en time mere. Det er dog bare ikke
muligt, at lægge ham ud og sove, når vi skal på arbejde, for så så
skal han jo i dagpleje.

Har i nogle idéer til, hvordan vi skal gribe det an?

Venligst

Hr & fru Braae

Fra : Bo Warming

Dato : 10-12-04 12:51

"Braae" <b_r_a_a_e@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal han jo i dagpleje.
>
> Har i nogle idéer til, hvordan vi skal gribe det an?

Jeg ville placere et supermarkedstilbud af legetøj, videofilm, computerspil
osv så ungen kunne beskæftige sig selv indtil I vågner

At den fremmelige og selvstændige lille vælger vågenhed når ingen blander
sig i den lykkelige ensomhed - det ville jeg være stolt af.
Uanset alder.

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 10-12-04 14:17

"Braae" <b_r_a_a_e@hotmail.com> skrev...

> Har i nogle idéer til, hvordan vi skal gribe det an?

Jeg ville umiddelbart sige: put ham kl. 20 og beskær middagsluren, hvis
den er over 2 timer.

Men man *kunne* jo også vælge at acceptere, at hans indre ur vækker ham
tidligt, så han kan få mere ud af dagen. Vi andre kan såmænd også få
meget ud af de morgentimer, vi normalt nyder fra den varme side af
dynen.

Mvh.
Christina

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 10-12-04 14:55

Braae wrote:

> Har i nogle idéer til, hvordan vi skal gribe det an?

Kan det tænkes at han er sulten?
Hvor sent spiser han inden sengetid?
Vi brugte længe, at give dem en skål yoghurt lige inden de blev puttet,
det købte os lidt mere tid om morgenen.

Marianne Feddersen

Fra : Michael S. Jensen

Dato : 10-12-04 15:19

Siden sommertiden sluttede, er vores søn også begyndt at vågne klokken 5.
Jeres "problem" ligner vores. Vi har prøvet med kortere lure, at lægge ham
senere i seng, give ham et fyldigt godnatmåltid plus det godnatbryst, han
altid får (Han er 13 måneder) og lige meget hjælper det. Så op klokken fem.
Så sover han som regel igen 2 til 2 1/2 timer senere. Hvorfor kan han
iøvrigt ikke sove formiddagslur hos dagplejemoren, eller har jeg misforstået
et eller andet?

Sifs og Sebastians mor

Fra : Brian k

Dato : 10-12-04 18:46

Michael S. Jensen wrote:
> Hvorfor kan han iøvrigt ikke sove formiddagslur
> hos dagplejemoren, eller har jeg misforstået et eller andet?

Hej

Sikkert fordi de fleste dagplejere -når de skal på tur, eller laver
aktiviteter, gør det mellem 9.00 - 11.30, altså inden de spiser frokost.

/brian

Fra : Michael S. Jensen

Dato : 14-12-04 13:03

Så er det jo at jeg synes, at det er vigtigere, at det lille barn får sig
end lur, end at sidde og stritte med armene i en tvillingebarnevogn, fordi
man mener små børn har godt af oplevelser. Jamen selvfølgelig har det det,
når de basale ophov er opfyldt. Små børn har brug for søvn, når de er
trætte, mad, når de er sultne og voksne, der er lydhør overfor dette.

Sif og sebastians mor

Fra : Brian k

Dato : 14-12-04 20:50

Michael S. Jensen wrote:
> [...]
> Jamen selvfølgelig har det det, når de basale ophov er opfyldt. Små
> børn har brug for søvn, når de er trætte, mad, når de er sultne og

Ja, og de andre børn skal naturligvis undvære turen ned på feks
naturlegepladsen, osv.... fordi der er ET barn der er træt kl. 09.00!

Fra : Lars Raaby

Dato : 10-12-04 19:42

Braae skrev bl.a.:
> Hej Nyhedsgruppe.
>
> Min kone og jeg har et problem med vores lille dejlige dringe
> på 16 mdr., idet han er begyndt at vågne kl. 0500 om morgenen.

Det gør min søn da også. Jeg kan ikke se at det er et problem.

> [...]
> selvfølgelig ind til ham. Så står han op i sengen og vil op.
> Hvis vi lægger ham ned igen, rejser han sig op igen stadig

Kan han være sulten eller tørstig?

> [...]
> er dog bare ikke muligt, at lægge ham ud og sove, når vi skal
> på arbejde, for så så skal han jo i dagpleje.

Min søn kommer i dagpleje kl 06.30 og kl 07.00 er han ude at sove
i barnevogn. Der sover han 1-2 timer og så kommer han uda at sove
igen kl. 12.00
Min søn kommer i seng kl. 18.30 -19.00

--
MVH Lars
- Enlig far til en lille dreng

Fra : Søren Mors

Dato : 11-12-04 08:10

Lars Raaby wrote:

> Det gør min søn da også. Jeg kan ikke se at det er et problem.

Det er et problem hvis barnet ikke er udsovet. Jeg har også i en periode
stået op ved tiden sammen med en frisk og glad dreng. Det var kun et
problem, fordi jeg ikke er særligt god til gå tidligt i seng.

Søren Mors

Fra : Marianne

Dato : 12-12-04 15:46

> Han bliver puttet sin egen seng på sit eget værelse kl. 1900-1930,
> hvilket normalt ikke volder problemer, men så vågner han allerede kl.
> 0500.

[snip]

> Har i nogle idéer til, hvordan vi skal gribe det an?

Uuh - jeg kan huske det For os var det i allerhøjeste grad et problem,
da vi havde arbejdsdage, der begyndte noget op ad formiddagen og varede
indtil kl 21 - med variationer.

Min erfaring er:

1. Tag ham op når han vågner. Det går over og er sandsynligvis bare en
periode på nogle måneder. Sådan var det med begge vores børn.

2. Indret jeres liv således, at I ikke bliver frustrerede over det. Den ene
sørger for at have fået søvn nok og tager drengen op og begynder at foretage
sig noget fornuftigt. Den anden sover videre - man skiftes selvfølgelig

3. Tænk på, at det næppe vil være et problem, når han er 15 år.

mvh
marianne

Fra : SlumreGøj

Dato : 14-12-04 15:57

Vi har det samme problem.. men det går nu i sig selv efter et par dage.
Vi lader simpelthen vores ligge... når så han begynder at græde går vi ind
og siger at han skal sove nu..for det er stadig nat.
Det sker et par gange og så sover han igen.
Eller også så giver vi ham et stykke legetøj med i seng dagen før..det kan
han så lege med kl 5 morgen.
Det lyder nok ondt..men det virker.