En mærkelig mor
Fra : Julie CA

Dato : 07-12-04 15:48

Er der en betegnelse for en mor der ikke er "intresseret" i sine egne børn?

F.eks. hvis en mor har 4 børn (12 år, 6 år, 5 år og 2 år), men kun har
interesse i barnet på 2 år. Og er mere eller mindre ligeglad med de andre?
Ikke sådan er de bliver direkte behandlet dårligt, de får skam mad, tøj og
alt hvad der er nødvendigt for at overleve bare ikke kærlighed. F.eks. hvis
drengen på 12 ligger på intensiv og er ved af vågne fra fuld narkose, så er
det kæresten som må sidde og holde barnet i hånden og roligt forklare hvad
der er sket og hvad der skal ske! Alt imens har moren med tralvt med at
"prale" med sine egne sygdomme...

Hvad kan man kalde sådan en type?

Fra : Laziter [9440]

Dato : 07-12-04 16:26

"Julie CA" <julleca54@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Alt imens har moren med tralvt med at
> "prale" med sine egne sygdomme...
>
> Hvad kan man kalde sådan en type?

En hypokonder og en dårlig mor er hvad jeg ville kalde hende.
At prale med sygdomme er ofte et tegn på at man ikke fejler noget
(alvorligt), men gerne vil have den opmærksomhed der følger med.
Børnenes alder taget i betragtning, er det meget naturligt at den yngste får
og kræver mest opmærksomhed. Men derfor er det ingen undskyldning for IKKE
at give de andre børn opmærksomhed og kærlighed.

Mvh
Benjamin

Fra : Brian k

Dato : 07-12-04 16:41

Laziter [9440] wrote:
> [...]
> At prale med sygdomme er ofte et tegn på at man ikke fejler noget
> (alvorligt), men gerne vil have den opmærksomhed der følger med.

Det overså jeg faktisk, det med at hun bruger sin egen sygdom.

> Børnenes alder taget i betragtning, er det meget naturligt at den
> yngste får og kræver mest opmærksomhed. Men derfor er det ingen
> undskyldning for IKKE at give de andre børn opmærksomhed og kærlighed.

Jeg har selv 2 børn, en på 7 og en på 3, ovenikøbet hver sit køn, hvilket jo
gør at de intereserre sig for helt forskellige ting i hverdagen, jeg har
ingen problemer med at give begge børn den opmærksomhed de har brug for.
Nogen gange får lille bror at vide "du må lege selv lige nu, for jeg skal
lave lektier / lege / lære / snakke med storesøster. Hvilket naturligvis
også sker den adnen vej rundt (at storesøster må vente pga at jeg laver
noget med lillebror).

Det er i min verden et krav et barn har, opmærksomhed / kærlighed og
muligheden for at blive hørt - HVERDAG!

Dette må man indrette sit liv efter og i børnenes små år, må man tilside
sætte sine egne behov på mange områder.
Tilgængæld får man igen trippelfoldigt i form af at man får nogle børn som
når de bliver 5 år og opefter er dejlige, harmoniske og forbandet nemme at
være sammen med

/brian

Fra : Brian k

Dato : 07-12-04 16:32

Julie CA wrote:
> [...]
> barnet i hånden og roligt forklare hvad der er sket og hvad der skal
> ske! Alt imens har moren med tralvt med at "prale" med sine egne

Jeg vil vel sige at der kunne være tale om en person med et lavt selvværd,
som bruger det faktum at de fleste retter opmærksonheden på det lille barn
"nej, hvor er han sød", "sikke nogle dejlige øjne", osv, som en mulighed for
selv at blive midtpunkt. Da de andre er så store kan de ikke bruges som
"glitter til at tiltrække opmærksomhed".

Sørgeligt.

Personligt vil jeg sige at en forældre som ikke har interesse for sine børn
på anden måde end du beskriver i en eller anden grad lider af en form for
personlighedsforstyrelse, feks i form af lavt selvværd, mangel på empati,
ikke kan knytte sig til andre. Har moderen svært ved at binde sig til en
fast kæreste?

Ikke for at på nogen måde trække reference i dette tilfælde til diagnosen
Munchausen by proxy, selve grunden til at nogen mødre gør dette
(Munchausen), er for at trække opmærksomhed på sig selv (barnet er syg, alle
siger "nej, hvor er det synd for dig at du har et sygt barn", osv

Læs evt mere om Munchausen by proxy her:
(husk at jeg IKKE siger at moderen lider af ovenstående sygdom!!)

http://hjem.get2net.dk/sfsmith/artikler/gal_mor.htm
http://www.sfsmith.dk/artikler/hvilke_symptomer.html

http://www.stiften.dk/artikel:aid=54302
"Sygdommen er karakteriseret ved, at mødrene skader deres børn for at få
opmærksomhed fra sygehussystemet"

http://www.stiften.dk/soeg:s_o=1:s_a=0:s=proxy

http://80.197.187.110/wendelboe.dk/www/borgerdebat.dk/www/bd/generel_01/46324.htm

I april 2004 vist DR tv en udsendelse om sygdommen:
23.40 Dødelig moderkærlighed

Amerikansk dokumentar.

Et sygt barn er normalt enhver kærlig moders frygt. Men der er kvinder, der
med vilje gør deres børn ondt, for derefter at optræde som bekymrede
forældre.

De lider af Munchausen by proxy-syndromet.

Hvorfor mishandler og i værste fald dræber de deres egne børn?

Hvordan kan de føre læger, syge-plejersker og andre eksperter bag lyset?

Her taler nogle af dem om deres sygdom.

Dansk tekst: Anne Franck.

/brian

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 08-12-04 00:23

> [...]
> der er sket og hvad der skal ske! Alt imens har moren med tralvt med at

En meget umoden mor, vil jeg tro.
Der sker somme tider det, at kvinder stopper i deres
psykiske udvikling for tidligt - f.eks. i forbindelse med
seksuelle overgreb. (Om det kan ske for mænd ved jeg
ikke, men jeg har set det hos kvinder, som fortsætter med
at tro, at de er pubertetspiger, selv om de er langt oppe i
årene og har børn).
En sådan mor, som du omtaler, har brug for hjælp og
ikke fordømmelse, hun ved højst sandsynligt ikke, at hun
burde gøre anderledes, - men mon hun kan bringes til at
forstå det?

Mvh.Bodil.

Fra : Julie CA

Dato : 08-12-04 09:14

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> ikke, men jeg har set det hos kvinder, som fortsætter med
> at tro, at de er pubertetspiger, selv om de er langt oppe i

Meget rammende. Pånær det med seksuelt overgreb. Men ellers faktisk en 100 %
beskrivelse!

> En sådan mor, som du omtaler, har brug for hjælp og
> ikke fordømmelse, hun ved højst sandsynligt ikke, at hun
> burde gøre anderledes, - men mon hun kan bringes til at
> forstå det?

Jeg har prøvet, men jeg kan ligesom ikke trænge igennem...

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 08-12-04 23:05

> [...]
> hvad

> Meget rammende. Pånær det med seksuelt overgreb. Men ellers faktisk en 100

Hvordan kan du vide det ?
Det kan vel være hendes meget velbevarede hemmelighed?!
Mvh.Bodil.

Fra : Lars Raaby

Dato : 08-12-04 16:51

Bodil Grove Christensen skrev bl.a.:

> [...]
> ikke fordømmelse, hun ved højst sandsynligt ikke, at hun
> burde gøre anderledes, - men mon hun kan bringes til at

100% enig.
Kender desværre alt til dette problem.

--
MVH Lars
- Enlig far til en lille dreng

Fra : Nuser

Dato : 08-12-04 15:15

"Julie CA" <julleca54@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Er der en betegnelse for en mor der ikke er "intresseret" i sine egne
> børn?

Ravnemor, er vel det udtryk der falder først for.

Men så er det jeg sidder og tænker. Hvem er du Julie ??

Er du en veninde til omtalte mor ?
Kæreste med faren til nogle af børnene ?
Sygeplejerske på opvågningsafdelingen ?

Og helt bortset fra det. Hvad kalder man en far der ikke er tilstede når et
barn er ved at vågne op af fuld narkose, og i stedet ser morens kæreste ???

Hilsen Nuser

Fra : Julie CA

Dato : 08-12-04 15:33

"Nuser" <tortieFJERNDETTE@ofir.dk> wrote in message

> [...]
>
> Men så er det jeg sidder og tænker. Hvem er du Julie ??
>
> Er du en veninde til omtalte mor ?
> Kæreste med faren til nogle af børnene ?

Ven til morens kæreste.

> Og helt bortset fra det. Hvad kalder man en far der ikke er tilstede når
et
> barn er ved at vågne op af fuld narkose, og i stedet ser morens kæreste
???

En fordrukken alkoholiker Nej så slemt er det ikke, nu var det at barnet
skulle i fuld narkose noget der blev besluttet meget hurtigt. En meget
brækket arm, hvor der muligvis skulle ligges en skinne ind i armen,
heldigvis gik det ikke så slemt, de kunne "hive armen på plads" da han var i
fuld narkose. Fra de fandt ud af at det var fuld narkose til drengen vågnede
op af sin narkose, kunne faren på ingen måde nå at komme. Desuden var han
fuld på det tidspunkt, så han kunne slet ikke komme (skal ikke kunne sige om
han gerne ville havde været der, så godt kender jeg ham ikke).

Fra : Brian k

Dato : 08-12-04 18:15

Julie CA wrote:

> [...]
> måde nå at komme. Desuden var han fuld på det tidspunkt, så han kunne
> slet ikke komme (skal ikke kunne sige om han gerne ville havde været

Det lyder som at at disse børn er velsignet med 2 vidunderlige forældre

Har alle 4 børn samme far? (moderen antager jeg er den samme

Fra : Julie CA

Dato : 09-12-04 09:26

"Brian k" <brian@nospam.com> wrote in message

> Det lyder som at at disse børn er velsignet med 2 vidunderlige forældre

> Har alle 4 børn samme far? (moderen antager jeg er den samme

Nej, to forskellige fædre. Den ældste som kom til skade har faren som godt
kan lide at drikke. De 3 andre har en _god_ far (2 af dem bor hos ham)..

Fra : Brian k

Dato : 08-12-04 18:13

Nuser wrote:

> Og helt bortset fra det. Hvad kalder man en far der ikke er tilstede
> når et barn er ved at vågne op af fuld narkose, og i stedet ser
> morens kæreste ???

Mit gæt: En far som er blevet degraderet til weekendfar, med statsamtets
hjælp, og samtidig ingen information får fra moderen om at barnet er på
hospitalet. (hvilket skete for mig da vores datter fik fingrene i klemme i
en branddør i SFO'en, moderen valgte at sende vores datter på skadestuen i
en taxi, hvor hun så sad og ventede i 1 1/2 time på at moderen kom, samtidig
skal det siges at jeg sad 100 meter væk i mit hjem, og anede INTET om at
vores datter næsten mistede en finger, valgte moderen at ringe til mig?, da
jeg efterfølgende kontaktede skadestuen for at snakke med lægen der havde
behandlet vores datter fortalte hun mig at vores datter havde spurgt efter
sin far gentagne gange)

Men dit bud er vel at det er fordi faderen er ligeglad, eller?

/brian

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-04 18:44

"Brian k" <brian@nospam.com> skrev i en meddelelse

> Mit gæt: En far som er blevet degraderet til weekendfar, med statsamtets
> hjælp,
>
> Men dit bud er vel at det er fordi faderen er ligeglad, eller?

Nu stod der vist, at faderen var alkoholiker og så er det altså ikke
ualmindeligt, hvis han var ligeglad.
Og det skriver jeg ikke fordi, at han er en far. Det samme plejer at gælde
for alkoholiserede mødre...

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Brian k

Dato : 08-12-04 20:34

Buffy wrote:
> Nu stod der vist, at faderen var alkoholiker og så er det altså ikke
> ualmindeligt, hvis han var ligeglad.

Den information fik vi først 15 minutter efter indlægget blev skrevet af
nuser.

> Og det skriver jeg ikke fordi, at han er en far. Det samme plejer at
> gælde for alkoholiserede mødre...

Det var altså ikke dit indlæg jeg svarede på, men Nusers ? (du skriver "Og
det skriver jeg ikke fordi")

/brian

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-04 21:26

> Den information fik vi først 15 minutter efter indlægget blev skrevet af
> nuser.

Ja, det ser jeg nu...

> Det var altså ikke dit indlæg jeg svarede på, men Nusers ? (du skriver "Og
> det skriver jeg ikke fordi")

Det skrev jeg mere, fordi jeg tidligere har læst dine indlæg, omkring
uretfædig behandling af fædre i skilsmissesager osv. ( en holdning jeg
forøvrigt sagtens kan følge dig i ). Prøvede såmænd bare at understrege, at
hvis forældre er alkoholiserede, så betyder sprutten tit mere end børnene.
Desværre...

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Brian k

Dato : 09-12-04 02:01

Buffy wrote:

> [...]

> forøvrigt sagtens kan følge dig i ). Prøvede såmænd bare at
> understrege, at hvis forældre er alkoholiserede, så betyder sprutten

Dit indlæg (det oprindelige) forvirrede mig, forstod ikke meningen, ej
heller hensigten.

Nu da det næsten står klart for mig (mening / hensigt), kan jeg kun give dig
ret. Jeg har ikke meget erfaring med alkoholikere, men kan sagtens sætte mig
ind i hvor frygteligt det må være for et barn at se sin / sine forældre,
elske en flaske sprut mere end barnet.
Jeg har aldrig forstået hvordan nogen forældre (eller blot en af dem) kan
tilsideside sætte sit barns behov for tryghed og kærlighed for noget andet i
verdenen. Den kærlighed man har (eller bør have, hvis man er et normalt
menneske) til sine børn, overgår alt i verdenen.
Hvilket er en af de frygtligste ting jeg ser i FM sager, at den ene part
ikke anerkender den anden forældres ret / ønske om at få lov til at give
disse ting til det fælles barn.

Ps. tak for din kommentar omkring mine tidligere indlæg.

/brian

Fra : Brian k

Dato : 09-12-04 02:06

Buffy wrote:

--snip--

> Prøvede såmænd bare at
> understrege, at hvis forældre er alkoholiserede, så betyder sprutten
> tit mere end børnene. Desværre...

Iøvrigt.... Så er AA's (anonyme alkoholikere) ordsprog et af det bedste og
mest indsigtsfulde ordsprog der findes (ifølge min mening), et ordsprog som
jeg iøvrigt selv prøver at følge.

Here it comes:

"
Gud.

Giv mig sindsro til at acceptere de ting jeg ikke kan ændre.

Mod til at ændre de ting jeg kan.

Og visdom til at se forskellen mellem de to."

Fra : Nuser

Dato : 08-12-04 19:04

> [...]
> havde spurgt efter sin far gentagne gange)
>
> Men dit bud er vel at det er fordi faderen er ligeglad, eller?

Hej Brian

Hvis det er mig du spørge, vil svaret nok være det samme som det du ovenfor
skitserede, altså en far der med SA's hjælp er sat på sidelinjen. Dog kan
jeg på Julia indlæg forstå at han "selv" har valgt den passive rolle.

Nu må man jo bare håbe, at hvis det er så grelt som beskrevet, at både
Julia, sygehuset og evt. pasningstilbud tager deres underretningspligt
alvorligt, for det lyde nu som en familie der har brug for massiv hjælp.

Og så håber jeg selvfølgelig at Julia som den omsorgsfulde person hun lyder
til at være (hvilken anden grund end omsorgsfuldhed/bekymring, kan få en til
at spørge en nyhedsgruppe, om hvad man skal kalde sådan en mor) selvfølgelig
har gået ind og tilbudt sin hjælp og støtte til familien.

Hilsen Nuser

Fra : Julie CA

Dato : 09-12-04 09:31

> [...]
selvfølgelig
> har gået ind og tilbudt sin hjælp og støtte til familien.

Ja, men jeg har virkelig ingen ide om hvad jeg kan gøre for at hjælpe!

Fra : Mus

Dato : 08-12-04 19:26

Brian k <brian@nospam.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:cp7cn4$1bd8$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> sin far gentagne gange)
>
> Men dit bud er vel at det er fordi faderen er ligeglad, eller?

Det kommer vel an på situationen.

LN

Fra : Julie CA

Dato : 09-12-04 09:29

"Brian k" <brian@nospam.com> wrote in message

> Mit gæt: En far som er blevet degraderet til weekendfar, med statsamtets
> hjælp,

Nix'en, faren er weekend far fordi han er lige lovligt meget til flasken.
Han burde slet ikke være weekend far, da knægten _hver_ eneste gang han er
der kommer med på druk...

> [...]
> behandlet vores datter fortalte hun mig at vores datter havde spurgt efter

Moren ringede til faren da hun fandt ud af at han skulle på skadestuen.
Moren ringede igen da hun fandt ud af at han skulle i fuld narkose, men
kunne ikke få fat på ham, så hun sendte en sms...

> Men dit bud er vel at det er fordi faderen er ligeglad, eller?

I _dette_ tilfælde kan det meget vel være sandt!

Fra : Brian k

Dato : 09-12-04 15:34

Julie CA wrote:

> I _dette_ tilfælde kan det meget vel være sandt!

Hej

Ok. Men mit problem var at det virkede som om at skriver som udgangspunkt
antog at det var sådan. Hvilket jeg anser for det største problem når det
kommer til fædre vs mødre i FM retsager at systemet (befolkningen) er
forudintaget, at det er usansynligt at "faderen var den der stod for
børnene", fordi det er usansynligt / fordi at det er mere sansynligt at "han
er ligeglad / drikker / spiller computer / arbejder 21 timer i døgnet". Det
er det samme som at sige at "alle indvandre er kriminelle", "alle sorte har
en stor ti.......", "alle jøder er pengegriske", "alle københavnere er
snopper". Og tager man lige præcis det med børn / FM sager, så er det
utroligt vigtigt at barnet i en skilsmisse forbliver hos den barnet er mest
knyttet til, bliver den forældre som barnet bliver boende hos -i den svære
situation det er for barnet, forstår at tilsidesætte egne behov og skaber en
tryg og rolig hverdag for barnet. Når mor og far begge siger i retten at
"jeg er den der.....", så er det mor der pr defination har ret og faderen
der er fuld af løgn, i de tilfælde skader man barnet dobbelt, i det man
fjerner barnet fra den barnet er mest knyttet til -blot fordi at holdningen
til far vs mor er som den er.
Så er der nogen der vil råbe "det er i fædre selv skyld i", vil det sige at
jeg som far for vores børn -skal straffes for at andre fædre opfører sig som
de gør?. Vil det sige at vi skal til at smide indvandre i fængsel uden en
retsag -blot fordi de er indvandrere (for det er jo den generalle opfattelse
i samfundet, at alle indvandrere er kriminelle).

Hvor stor er sansynligheden for at en mor i retten siger "ja.. det er
rigtigt... jeg har anlagt en FM retsag, og det er korrekt at faderen er den
der har taget sig af børnene i de sidste 6 år, det er han børnene er mest
knyttet til, osv -når hun VED at retten på et split sekund tror på hende når
hun lyver og siger det modsatte?

/brian

Fra : Mus

Dato : 09-12-04 16:33

>Det
> er det samme som at sige at "alle indvandre er kriminelle", "alle sorte
har
> en stor ti.......", "alle jøder er pengegriske",

Sådan er det da også he he - eller som du selv siger - ikke alle, men det er
sandsynligt

>"alle københavnere er
> snopper".

Ok den havde jeg så aldrig hørt før!

LN

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 09-12-04 17:50

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse

> har
>
> Sådan er det da også he he - eller som du selv siger - ikke alle, men det
> [...]

Det er noget provinsboer (især jyder) ofte mener
De rigtig rabiate mener så, at København begynder ved Storebæltsbroen...
)

Venlig hilsen Dikte
---
www.dikte.dk

Fra : Mus

Dato : 10-12-04 00:26

Benedikte Brisson <kuduliatvide@invalid.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:cp9vo8$1rg8$1@news.cybercity.dk...
> "Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Det er noget provinsboer (især jyder) ofte mener

He he er selv jyde, men har aldrig lige hørt den version - nok mere at de
taler grimt. At de måske er knapt så pålidelige jobmæssigt som jyder.
Sådanne ting synes jeg verserer.

> De rigtig rabiate mener så, at København begynder ved Storebæltsbroen...
> )

Ja den havde jeg også i lang tid. Har boet på Sjælland i 10 år og bor nu
igen i Jylland. Skulle til København for at læse på DTU. Det mente jeg jo lå
i København. første gang jeg cyklede derud troede jeg, at jeg var kørt
forkert, for jeg kom jo ud til marker og heste

LN