Scanner i Mandrake
Fra : Martin Heller

Dato : 11-12-04 19:13

Jeg kan ikke få min scanner til at virke under Mandrake 10.0.
Scanneren er en Epson perfection 2480 photo. Jeg har forsøgt at
hente og installere cvs versionen af sane-backends og sane-backends.
Jeg tror også at det er lykkedes, der kom i hvert fald ikke nogen
fejl undervejs.

Jeg har tilføjet linien
usb 0x04b8 0x0121
i /etc/sane.d/epson.conf og /usr/local/etc/sane.d/epson.conf .

$ sane-find-scanner
giver bl.a:

found USB scanner (vendor=0x04b8, product=0x0121) at libusb:003:006
# Your USB scanner was (probably) detected. It may or may not be
supported by
# SANE. Try scanimage -L and read the backend's manpage.

derefter kører jeg
# modprobe scanner vendor=0x04b8 product=0x0121

Til gængæld får jeg ikke det store ud af at søge efter scanneren med
scanimage:
# scanimage -L
No scanners were identified. If you were expecting something different,
check that the scanner is plugged in, turned on and detected by the
sane-find-scanner tool (if appropriate). Please read the documentation
which came with this software (README, FAQ, manpages).

Hvorfor kan sane-find-scanner find noget, som jeg tror er scanneren når
scanimage ikke kan?

Når scanneren tændes dukker der et link op på mit KDE-skrivebord med
navnet 'dynamic_dev_usb_scanner0_dynamic.desktop' som linker til
'Kooka /dev/usb/scanner0'. Men jeg har ikke mulighed for at scanne når
jeg forsøger at åbne Kooka vha linket. Der er ingen scanner til rådighed.

Desuden har jeg forsøgt at installer iscan fra
<http://www.epkowa.co.jp/english/linux_e/dl_scan.html> til epson
perfection 2450,
men når jeg starter iscan får jeg beskeden 'Could not send command to
scanner.
Check the scanner's status'.

Nogen forslag til hvordan jeg kan få min scanner til at virke?

Fra : Mikael Jensen

Dato : 11-12-04 20:47

Martin Heller wrote:
> [...]
> scanner.
> Check the scanner's status'.
>
> Nogen forslag til hvordan jeg kan få min scanner til at virke?

Har du kørt Xsane??? Ikke fordi den kan noget de andre programmer
kan......men det kunne være at der var noget med og mandrake.

Jeg har også en epson Perfection scanner.

De nederste linier i min conf-fil ser således ud,
det er det eneste der ikke er kommenteret ud:
--------------------------------
# epson.conf
#
# And for the scanner module, use the following configuration:
#usb /dev/usbscanner0
usb /dev/usb/scanner0
-------------------------------

Så vidt jeg husker var der noget med at der i min debian ikke var et
link til scanner0....hvilket jeg måtte lave selv....men derefter...vupti!

/Mikael

Fra : Peter Mogensen

Dato : 11-12-04 20:57

Mikael Jensen wrote:
> Jeg har også en epson Perfection scanner.

Nu vi snakker Epson Perfection... Jeg har også en (1260). Det er godtnok
i virkeligheden en plustek scanner, men er der nogen, der ved om de
fine knapper foran på scanneren kan bruges til at aktivere scripts under
Linux (eller lign?)

Peter

Fra : Martin Heller

Dato : 11-12-04 23:31

On Sat, 11 Dec 2004 20:47:29 +0100, Mikael Jensen
<dcc9291@vip.cybercity.dk> wrote:

> Har du kørt Xsane??? Ikke fordi den kan noget de andre programmer
> kan......men det kunne være at der var noget med og mandrake.

ja, det har jeg prøvet. Der kommer et vindue hvor der står
'Skanner efter enheder'. Det tager et godt stykke tid hvorefter
jeg får beskeden 'Ingen enheder til rådighed'.

> [...]
> # epson.conf
> #
> # And for the scanner module, use the following configuration:

Det gør de også i min.

> Så vidt jeg husker var der noget med at der i min debian ikke var et
> link til scanner0....hvilket jeg måtte lave selv....men derefter...vupti!

Der er ikke et link til scanner0 før jeg tænder scanneren. Når den tændes
dukker
det op af sig selv sammen med et link til kooka på skrivebordet. Desværre
har jeg
bare ikke mulighed for at scanne.

Er der en måde jeg kan kontrollere at sane-backend er installeret korrekt?
Jeg
synes det er lidt forvirrende at der er flere udgaver af
konfigurationsfilerne
(epson.conf og /sane.d/dll.conf mv).