mindstekrav til lille linux webserver
Fra : Rasmus Carlsen

Dato : 10-12-04 20:32

Hejsa,

Under mit skrivebord står en gammen Compaq Pressario med 233 mhz, lidt ram
(gætter på 32) og en lille HD på 2 gb.

Kan man kører en lille linux på den sag? Den skal blot fungere som webserver

ras

Rasmus Carlsen
www.carlsenskontor.dk

Fra : Peter Mogensen

Dato : 10-12-04 20:56

Rasmus Carlsen wrote:
> [...]
> (gætter på 32) og en lille HD på 2 gb.
>
> Kan man kører en lille linux på den sag? Den skal blot fungere som webserver

ja. Ingen problemer. Bare lad være med at installere en masse
desktop-software som KDE og Gnome.

Fra : Rasmus Carlsen

Dato : 10-12-04 21:15

"Peter Mogensen" <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> skrev i en meddelelse

> ja. Ingen problemer. Bare lad være med at installere en masse
> desktop-software som KDE og Gnome.

- takker ... jeg vender tilbage når jeg ikke kan få lortet til at virke!
Hvilken distribution anbefales til det formål?

ras

Fra : Peter Mogensen

Dato : 10-12-04 21:25

Rasmus Carlsen wrote:
> - takker ... jeg vender tilbage når jeg ikke kan få lortet til at virke!
> Hvilken distribution anbefales til det formål?

Til ikke at få det til at virke? :) ... det må vist være:
http://www.linuxfromscratch.org/

Jeg antager at du kan håndtere en kommando-linie og en editor inden du
kaster dig ud i Apache. I så fald ville jeg vælge Debian.

Ellers så skal du ihvertfald ud og finde ud af hvilket
web-server-programmel med grafik konfiguration du har tænkt dig at
bruge. Forhåbentlig noget, der ikke kræver Gnome eller KDE.

Peter

Fra : Sune Vuorela

Dato : 10-12-04 21:27

On 2004-12-10, Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> wrote:

> Til ikke at få det til at virke? :) ... det må vist være:
> http://www.linuxfromscratch.org/

Måske slår hurd den ;)

> Jeg antager at du kan håndtere en kommando-linie og en editor inden du
> kaster dig ud i Apache. I så fald ville jeg vælge Debian.

Det ville jeg også.

--
Sune

Fra : Rasmus Carlsen

Dato : 10-12-04 21:45

> Til ikke at få det til at virke? :) ... det må vist være:
> http://www.linuxfromscratch.org/

- hehe jo tak

> Jeg antager at du kan håndtere en kommando-linie og en editor inden du
> kaster dig ud i Apache. I så fald ville jeg vælge Debian.

- det tror jeg sgu ikke jeg kan. Men jeg kan følge en manual og når først
webserveren kører er der vel ikke så mange flere ben i det ... eller hvad?

> Ellers så skal du ihvertfald ud og finde ud af hvilket
> web-server-programmel med grafik konfiguration du har tænkt dig at bruge.
> Forhåbentlig noget, der ikke kræver Gnome eller KDE.

- det er skrevet bag øret.

ras

Fra : Peter Mogensen

Dato : 10-12-04 22:31

Rasmus Carlsen wrote:

> - det tror jeg sgu ikke jeg kan. Men jeg kan følge en manual og når først
> webserveren kører er der vel ikke så mange flere ben i det ... eller hvad?

Nøø... men hvis du med "manual" mener http://linuxbog.dk eller lign, så
er det vel også bare at komme igang :)
Evt. suppler med http://debianguiden.dk

Peter

Fra : Claus

Dato : 10-12-04 22:52

Rasmus Carlsen wrote:

> - det tror jeg sgu ikke jeg kan. Men jeg kan følge en manual og når først
> webserveren kører er der vel ikke så mange flere ben i det ... eller hvad?

Hvis det skal være nemt:
SME
Det går ikke galt, jeg tror din hardware kan klare den.
Den er lavet til windowsfolk.
En fin begynderserver.

www.e-smith.org
www.contribs.org

Hilsen Claus

Fra : Rasmus Carlsen

Dato : 10-12-04 23:28

"Claus" <brev@linuxwaves.com> skrev i en meddelelse
> Rasmus Carlsen wrote:

> Hvis det skal være nemt:
> SME
> Det går ikke galt, jeg tror din hardware kan klare den.
> Den er lavet til windowsfolk.
> En fin begynderserver.
>
> www.e-smith.org
> www.contribs.org

- takker ...¨

ras

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 11-12-04 14:14

Claus wrote:

> Hvis det skal være nemt:
> SME

Jeg har fjernsupporteret en kammerat med sådan én - mage til skrammel
skal man lede længe efter.

> Det går ikke galt, jeg tror din hardware kan klare den.

Det _går_ galt. Jammerligt software.

> Den er lavet til windowsfolk.

Så er det nok derfor at den er så ringe.

> En fin begynderserver.

Begynder indenfor hvad?

Jesper G. Poulsen

Fra : Claus

Dato : 11-12-04 17:10

Jesper G. Poulsen wrote:

> Jeg har fjernsupporteret en kammerat med sådan én - mage til skrammel
> skal man lede længe efter.

Hvad skulle du supportere? Enhver med windowserfaring kan selv sætte den
op helt uden problemer. En webserver er sat op på max 30 min. incl evt
en simpel webside, der forøvrigt er ganske pæn.
Var der tale om noget specielt usupporteret hardware eller hvad?

> Det _går_ galt. Jammerligt software.

Redhat 7.3 med en kerne 2.4 jammerlig?

Hvis du skal lave specielle ting er det nødvendigt at sætte sig ind i
e-smith konfigurationen og det er ikke helt nemt.

På den anden side fungerer deres forum fantastisk godt, der er
simpelthen svar på alt.

Og så er det er fordel at e-smith ikke bliver fornyet så tit. Det
betyder at der er en kolosal mængde contribs ( rpmpakker) til rådighed
der bare fungerer, såsom spamfilter musikdatabaser en helt færdig
webshopløsning ( oscommerce) qmail younameit..

SME er måske den mest udbredte linuxserver fordi den er så nem at have
med at gøre. Ham her

http://sme.swerts-knudsen.dk/

Skrev at han på nogle få måneder havde haft 130000 besøgende på sin
hjemmeside.

Min SME fungerer fuldstændigt upåklageligt, bortset fra mine problemer
med at få NFS til at virke. Det er forventeligt at jeg har problemer med
det, fordi nfs ikke er en del at SME-konceptet. De holder sig til samba.

Hilsen Claus

Fra : Kent Friis

Dato : 11-12-04 17:19

Den Sat, 11 Dec 2004 17:10:17 +0100 skrev Claus:

> Hvad skulle du supportere? Enhver med windowserfaring kan selv sætte den
> op helt uden problemer.

Hvis du forventer folk har _windows_erfaring, er du i den forkerte
gruppe

Mvh
Kent

Fra : Claus

Dato : 11-12-04 17:43

Kent Friis wrote:

> Hvis du forventer folk har _windows_erfaring, er du i den forkerte
> gruppe

Jamen så lad os da sige til folk uden unix-erfaring :)

Hilsen Claus

Fra : Allan Joergensen

Dato : 11-12-04 17:40

Claus <brev@linuxwaves.com> wrote:

> SME er måske den mest udbredte linuxserver fordi den er så nem at have
> med at gøre. Ham her

Rimeligt interessant udsagn.

--
Allan Joergensen

"Hello, I'll be your Ghost of Xmas Future this evening!" -- Yakko

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 11-12-04 17:48

Claus wrote:

> Hvad skulle du supportere? Enhver med windowserfaring kan selv sætte
> den op helt uden problemer. En webserver er sat op på max 30 min.

Min kammerat har nok mere Windows-erfaring end mig og han har aldrig
haft så mange problemer med et stykke software før.

> tale om noget specielt usupporteret hardware eller hvad?

Ingen hardware-problemer, blot ganske gement dårligt software.

> Redhat 7.3 med en kerne 2.4 jammerlig?

Ja. Præinstalleret og prækonfigureret "automatisk" software bliver nemt
noget juks. SME er et godt eksempel herpå.

> Hvis du skal lave specielle ting er det nødvendigt at sætte sig ind i
> e-smith konfigurationen og det er ikke helt nemt.

Han har efterhånden haft så mange problemer med at få den til at virke,
at jeg har overvejet at sende ham pakke-listen fra min egen
Debian-server.

> På den anden side fungerer deres forum fantastisk godt, der er
> simpelthen svar på alt.

Det hjælper jo ikke når SME-serveren sidder midt på forbindelsen.

> Og så er det er fordel at e-smith ikke bliver fornyet så tit. Det

Det gør en Debian Woody heller ikke. Den er tilmed nem at gå til
(dselect er et ganske fint pakkehåndteringsværktøj) og meget stabil.
Den kan uden problemer fjernsupporteres.

> SME er måske den mest udbredte linuxserver fordi den er så nem at

Jeg tvivler.

> Skrev at han på nogle få måneder havde haft 130000 besøgende på sin
> hjemmeside.

Nu er mange besøg på en support-side ikke et bevis på god software. Jo
mere support der kræves, desto ringere er softwaren lavet som
udgangspunkt. Og særligt når der er tale om et out-of-the-box produkt.

> problemer med det, fordi nfs ikke er en del at SME-konceptet. De
> holder sig til samba.

Selv dét virker ikke for min kammerat. Han kan ikke bruge maskinen som
filserver, for det er ikke til at hitte rede i. Og jeg kan ikke hjælpe
ham, for jeg har aldrig siddet ved en SME-server. Jeg kommer heller
ikke til det - jeg har min Debian.

Jesper G. Poulsen

Fra : Claus

Dato : 11-12-04 18:34

Jesper G. Poulsen wrote:

> Det gør en Debian Woody heller ikke. Den er tilmed nem at gå til
> (dselect er et ganske fint pakkehåndteringsværktøj) og meget stabil.
> Den kan uden problemer fjernsupporteres.

Det kan e-smith også ligeså nemt. Men ssh er som default ikke tilladt,
det skal man selv åbne først i http://server/server-manager

Ikke et ondt ord om debian. Jeg har selv en jeg bruger til desktop.
Men nogen nem server er det ikke for en begynder.

> Selv dét virker ikke for min kammerat. Han kan ikke bruge maskinen som
> filserver, for det er ikke til at hitte rede i.

Det er normalt utrolig nemt. Man åbner en browser og skriver
http://server/server-manager

resten er peg og klik, man skal oprette et ibay (share).

Og jeg kan ikke hjælpe
> ham, for jeg har aldrig siddet ved en SME-server. Jeg kommer heller
> ikke til det - jeg har min Debian.

I virkeligheden er der ikke den store forskel for redhat 7.3 er ikke så
forskellig fra woody.

Administrationsværktøjet e-smith er forskellen.

Jeg har fuld forståelse for at en garvet linuxmand ikke gider bruge det.
Men for nye er det rart med en opsætning der også har taget hånd om
sikkerhed osv.
Hvis du ikke kender til e-smith serverkonfiguration kan du ikke forvente
at kunne finde ud af det intuitivt udfra din debianviden.

Din kammerat bør kaste et blik i usermanualen der b.la kan hentes her:

http://www.contribs.org/contribs/bobk/SME_Manual/chpt-00.0-title.html

hilsen claus

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 11-12-04 21:31

Claus wrote:

> Det kan e-smith også ligeså nemt. Men ssh er som default ikke

Det er ikke vores opfattelse.

> Ikke et ondt ord om debian. Jeg har selv en jeg bruger til desktop.
> Men nogen nem server er det ikke for en begynder.

Jeg var ukendt med Linux inden Debian. Debian er enkel og simpel - alt
har sine faste pladser og man får ikke mere indenfor dørene end man har
brug for.

> resten er peg og klik, man skal oprette et ibay (share).

Det er specielt dét der stinker. Mage til jammerligt skrammel skal man
lede længe efter - det virker ikke med resten af netværket.

> I virkeligheden er der ikke den store forskel for redhat 7.3 er ikke
> så forskellig fra woody.

Jo. Tingene ligger anderledes i en Debian. Tingene har faste pladser.

> Administrationsværktøjet e-smith er forskellen.

Og det er dét der stinker.

> Jeg har fuld forståelse for at en garvet linuxmand ikke gider bruge

Jeg er ikke garvet. Han er ikke garvet. Vi forventer begge noget der
virker. Det gør SME bare ikke.

> det. Men for nye er det rart med en opsætning der også har taget hånd
> om sikkerhed osv. Hvis du ikke kender til e-smith

Sikkerhed?
Brugervenlighed?

Det stinker!

> Din kammerat bør kaste et blik i usermanualen der b.la kan hentes her:

Han kigger og kigger. Han læser og læser. Det burde ikke være
nødvendigt. Det burde _ikke_ !

Jesper G. Poulsen

Fra : Peter Mogensen

Dato : 11-12-04 21:39

Jesper G. Poulsen wrote:
> Jeg var ukendt med Linux inden Debian. Debian er enkel og simpel - alt
> har sine faste pladser og man får ikke mere indenfor dørene end man har
> brug for.

Det er rigtigt... men tingene har nu også faste pladser på andre
systemer. Forskellen på Debian er at der er konsistens i navngivningen.
Debain tager f.eks. konsekvensen og kaldet det

/etc/apache
istedet for
/etc/httpd

og

/etc/postgresql
istedet for
/var/lib/postgresql

Sagt på en anden måde. Debian vil have orden i tingene.

> Han kigger og kigger. Han læser og læser. Det burde ikke være
> nødvendigt. Det burde _ikke_ !

Well... det kommer du nu heller ikke udenom på Debian :)

Peter

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 11-12-04 22:23

Peter Mogensen wrote:

> Sagt på en anden måde. Debian vil have orden i tingene.

Og dermed er det nemt at fjernsupportere.

> Well... det kommer du nu heller ikke udenom på Debian :)

Nej, men Debian kalder sig ikke for en "out-of-the-box"-løsning. Skal
man endeligt til at læse her, der og alle steder, så bør man da vælge
en rigtig distro fra start af. Om den så hedder Debian, Slackware, SuSE
eller Gentoo er ét fedt. Men SME er ikke sin opgave voksen.

Jesper G. Poulsen

Fra : Peter Mogensen

Dato : 11-12-04 23:08

Jesper G. Poulsen wrote:

> Og dermed er det nemt at fjernsupportere.

Den sammenhæng ser jeg nu ikke.
Jeg vil skyde på at det er ligeså nemt at fjernsupporetere RedHat for en
der kender RedHat som det er med Debian for en der kender Debian.
IMHO er der dog generelt mindre bøvl med Debian, men det skyldes mere at
der ikke er så mange tossede påfund.
Eks:
Jeg var på Mandrake blevet irriteret over at jeg ikke kunne skelne
mellem Alt og Meta i Emacs. Jeg fandt ud af at det skyldtes at
Mandrake-folkene i brugervenlighedens hellige navn havde patchet
kildeteksten til Emacs så Alt=Meta (ALTID!). Den slags ser man ikke i
Debian.

Peter

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-12-04 00:44

Peter Mogensen wrote:

> Jeg vil skyde på at det er ligeså nemt at fjernsupporetere RedHat for
> en der kender RedHat som det er med Debian for en der kender Debian.

Under Redhat er du ikke 100% sikker på at tingene befinder sig hvor du
forventer at de skal være. At de så ofte gør det er en anden ting.

Debian har visse standarder for hvordan pakker skal opføre sig, når de
lader sig installere. Dét gør det nemt.

Anden feature er pakkehåndteringen. Dependencies har flere niveauer og
man kan vælge at se bort fra dependencies. Det er noget af det første
eks-redhattere husker at minde mig om, når de prøver Debian

Så er der dselect, som efter min mening er et glimragende
pakkehåndteringsværktøj.

Nårh jo; for dem der compiler kernel selv er der jo make-kpkg - at lave
en Debian-pakke indeholdende en custom-kernel og efterfølgende lade
pakkehånteringen installere den er intet mindre end genialt

Jesper G. Poulsen

Fra : Peter Mogensen

Dato : 12-12-04 01:17

Jesper G. Poulsen wrote:
> Under Redhat er du ikke 100% sikker på at tingene befinder sig hvor du
> forventer at de skal være. At de så ofte gør det er en anden ting.

Hmm... det er da sket at der er lavet noget om ja... men man skal heller
ikke skælde folk (distribution) ud for at rette evt. fejl.

> Anden feature er pakkehåndteringen. Dependencies har flere niveauer og
> man kan vælge at se bort fra dependencies. Det er noget af det første
> eks-redhattere husker at minde mig om, når de prøver Debian

Du kan også vælge at ignorere dependencies med RPM.

> Så er der dselect, som efter min mening er et glimragende
> pakkehåndteringsværktøj.

Tjoe... :)
Min kæreste er nu glad for Synaptics, men ja :)

> Nårh jo; for dem der compiler kernel selv er der jo make-kpkg - at lave
> en Debian-pakke indeholdende en custom-kernel og efterfølgende lade
> pakkehånteringen installere den er intet mindre end genialt

Sikkert hjulpet godt på vej af at der ikke er så mange patches til
Debian kerner som til RedHats. jf. mit tidligere eksempel.

Det er i det hele taget nemmere at tage noget software råt fra kilden og
passe det ind i et Debian system end i et RedHat/Mandrake system.
Men bortset fra det, så tror jeg nu ikke det er nemmere at
"fjernsupportere" Debian end RedHat.

Peter

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-12-04 02:06

Peter Mogensen wrote:

> Hmm... det er da sket at der er lavet noget om ja... men man skal
> heller ikke skælde folk (distribution) ud for at rette evt. fejl.

Rette fejl?

Har det noget med fejlrettelser at gøre hvorvidt ting har deres faste
pladser eller ej?

> Du kan også vælge at ignorere dependencies med RPM.

På samme elegante måde som med dselect?

> Tjoe... :)
> Min kæreste er nu glad for Synaptics, men ja :)

Det er noget af det der nymodens, right?

Da serveren blev reinstaleret efter et mindre disk-crash fik den
dselect - det er noget man kender...

> Men bortset fra det, så tror jeg nu ikke det er nemmere at
> "fjernsupportere" Debian end RedHat.

Jvf. din kommentar med en "rettelse" i Emacs - så vil jeg vove at påstå
at Debian er lettere at gå til - fordi "Den slags ser man ikke i
Debian."
Der er ingen der får en sjov "idé" i Debian, så alt opfører sig som
forventet. Også pakker man ikke kender på forhånd. Der er en rød tråd
og ikke en rød hat

Jesper G. Poulsen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 12-12-04 12:50

On Sun, 12 Dec 2004 01:06:16 +0000, Jesper G. Poulsen wrote:

> Det er noget af det der nymodens, right?

Det er en GUI frontend til apt-get.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-12-04 19:28

Martin Johansen [6000] wrote:

> Det er en GUI frontend til apt-get.

Okay. Bruger ikke apt-get.

Jesper G. Poulsen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 12-12-04 19:55

On Sun, 12 Dec 2004 18:28:20 +0000, Jesper G. Poulsen wrote:

> Okay. Bruger ikke apt-get.

Okay.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 11-12-04 21:31

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> writes:

> Jeg har fjernsupporteret en kammerat med sådan én - mage til skrammel
> skal man lede længe efter.

Du havde læst dokumentationen inden du gik igang?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 11-12-04 22:20

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Du havde læst dokumentationen inden du gik igang?

??

Det er ikke mig der har installeret det juks. Det skulle være muligt
for én mand at installere og konfigurere det, samt anvende det, right?

Det er ikke tilfældet.

Jesper G. Poulsen

Fra : Claus

Dato : 12-12-04 09:02

Jesper G. Poulsen wrote:

> Det er ikke mig der har installeret det juks. Det skulle være muligt
> for én mand at installere og konfigurere det, samt anvende det, right?

Jeg synes det er helt urimeligt at kalde det juks. At sme ikke har
fundet resten af netværket som du skriver andetsteds skyldes ret sikkert
at det er konfigureret forkert. Det normale er at SME laver et externt
og et lokalt netværk hvor sme samtidigt fungerer som router, firewall og
fil/printerdeling.

At du kan finde ud af at sætte en debianserver op er da herligt.
Jeg synes også at debian er en bedre løsning og jeg skifter selv engang
til debian, bla fordi jeg har brug for software ud over SME-konseptet.

Men SME er fremragende til det den nu engang er lavet til. En hurtig og
nem opsætning af en fungerende server for folk uden kendskab til unix.

Hvis du vil sætte SME op direkte i konfigurationsfilerne er SME
vanskelig, men det kan lade sig gøre.

Du kan altid finde folk der har vanskeligheder ved at sætte en dist op.
Derfor behøver disten ikke at være noget møg.

Det er ikke normalt at der er problemer at at sætte en SME op.

Jeg vil tro at opsætningen med lokalt og externt netværk er forkert.

Eller at man ikke har taget højde for at der er en router foran SME.

Din kritik er ikke fair overfor SME.

Hilsen Claus

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-12-04 11:21

Claus wrote:

> et externt og et lokalt netværk hvor sme samtidigt fungerer som
> router, firewall og fil/printerdeling.

Og det virker _ikke_!

> Men SME er fremragende til det den nu engang er lavet til. En hurtig

Hvilket?

> og nem opsætning af en fungerende server for folk uden kendskab til
> unix.

Nej, for det virker _ikke_!

> Hvis du vil sætte SME op direkte i konfigurationsfilerne er SME
> vanskelig, men det kan lade sig gøre.

Det er jo ikke det man forsøger. Han forsøger at anvende de værktøjer
der følger med. Forsøger - for det har taget alt for meget af hans
sparsomme fritid.

> Du kan altid finde folk der har vanskeligheder ved at sætte en dist
> op. Derfor behøver disten ikke at være noget møg.

Det er en "out-of-the-box"-løsning. Det _bør_ virke out-of-the-box,
right?

> Det er ikke normalt at der er problemer at at sætte en SME op.

Det er din påstand mod min.

> Jeg vil tro at opsætningen med lokalt og externt netværk er forkert.

SME er ikke specielt informativ. Man skal have et vist kendskab til
unix/linux for at sætte det op. Mission failed.

> Eller at man ikke har taget højde for at der er en router foran SME.

Der er SME og intet andet.

> Din kritik er ikke fair overfor SME.

Jo, for SME kan ikke leve op til sine egne krav. SME er en
"out-of-the-box"-løsning rettet mod folk der ikke har kendskab til
unix/linux. At folk der ikke har kendskab til dét så ikke kan sætte det
op???

Han havde alt til at virke perfekt på hans arbejdsstation under Windows
2000 SP4; selv med en Apache.

Jesper G. Poulsen

Fra : Claus

Dato : 12-12-04 13:09

Jesper G. Poulsen wrote:

> Og det virker _ikke_!

Hvad siger var/log/messages?

Den er sat op til at være medog meget informativ i SME

> Nej, for det virker _ikke_!

Hvad præsist virker ikke?
Hvad siger logfilerne?

> Det er jo ikke det man forsøger. Han forsøger at anvende de værktøjer
> der følger med. Forsøger - for det har taget alt for meget af hans
> sparsomme fritid.

De gui er gennemtestede. SME er ligeså konservativ som woody hvad angår
software. Det er derfor softwaren er så "gammel".
SME er klippestabil hvilket er det største "problem" med dem mange
steder. Brugerne glemmer at opdatere dem fordi de bare kører derudaf.

> Det er en "out-of-the-box"-løsning. Det _bør_ virke out-of-the-box,
> right?

Jo og således virker den. Har du set hvormeget contribs der er til SME?

Færdig webshopløsning lavet som en rpmpakke der blot skal installeres,
så kører det hele. Du så selv hvad Svert-knudsen har lavet til SME i et
tidligere link. Der er en imponerende outofthebox mængde software til
SME. F.eks en helt færdig courier-imap løsning, som en enkelt rpmpakke.
Tror du virkeligt at frivillige linuxexperter gad at lave disse
specielle SMErpms hvis SME ikke virkede?

SME har været lang tid på markedet. "juks" ville ikke holde ret lang tid
på linux-servermarkedet.

MITEL der har udviklet SME kører på kommercielle vilkår.

> Det er din påstand mod min.

Jeg vil gerne guide din kammerat her i gruppen så han kan sætte den op.
Og jeg er ikke linuxexpert.

> SME er ikke specielt informativ. Man skal have et vist kendskab til
> unix/linux for at sætte det op. Mission failed.

Selve installationen er redhat anaconda som kører helt outofthebox.
Hvis din kammerat har problemer med det vil jeg gerne hjælpe.

> Der er SME og intet andet.

> Han havde alt til at virke perfekt på hans arbejdsstation under Windows
> 2000 SP4; selv med en Apache.

Uden en router?

Der er noget der ikke rigtigt stemmer her. Las os prøve at se de logfiler.

Hilsen Claus

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-12-04 19:37

Claus wrote:

> Hvad siger var/log/messages?

Jeg har ikke adgang til maskinen.

> Hvad præsist virker ikke?

Windows-maskinerne kan ikke bruge den som fil-server, man kan ikke
administrere den andre steder fra end konsollen.

> Hvad siger logfilerne?

Har ikke adgang til dem.

> De gui er gennemtestede. SME er ligeså konservativ som woody hvad

Så burde det også virke, right?

> Jo og således virker den. Har du set hvormeget contribs der er til
> SME?

Hvis det er "out-of-the-box", hvorfor virker det så ikke?

> Færdig webshopløsning lavet som en rpmpakke der blot skal

God idé - når nu resten ikke virker

> som en enkelt rpmpakke. Tror du virkeligt at frivillige
> linuxexperter gad at lave disse specielle SMErpms hvis SME ikke
> virkede?

Det må du ligge og rode med. Faktum er at det ikke er "out-of-the-box"
- mission failed.

> SME har været lang tid på markedet. "juks" ville ikke holde ret lang
> tid på linux-servermarkedet.

Hvem bruger SME?

Jeg har ikke set SME andre steder, før min kammerat begyndte at rode
med det.

> MITEL der har udviklet SME kører på kommercielle vilkår.

Og?

Hvis det produkt de laver er noget juks...?!

> Jeg vil gerne guide din kammerat her i gruppen så han kan sætte den
> op. Og jeg er ikke linuxexpert.

Det burde man kunne gøre selv - det er "out-of-the-box"

- Mission failed.

Han _har_ været her - og han skred igen.

> Selve installationen er redhat anaconda som kører helt outofthebox.

Installationen er der ingen problemer med - man kan sagtens installere
software der ikke virker. Den anden dag installerede jeg en spildemo
der ikke ville lade sig afvikle. Mission failed.

> Uden en router?

Ja. Hans Windows og hans SME lavede det _samme_. Windows virkede - SME
gjorde ikke. Go figure.

> Der er noget der ikke rigtigt stemmer her. Las os prøve at se de
> logfiler.

Har ikke adgang til dem.

Jesper G. Poulsen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 12-12-04 12:10

> [...]

> Det er ikke mig der har installeret det juks. Det skulle være muligt
> for én mand at installere og konfigurere det, samt anvende det, right?

Joda, for det gjorde jeg en overgang.

Man skal bare ikke forvente 1) at man skal gøre ting på den måde "man
altid gør" og 2) at den kan ting som der ikke er lovet.

Hvad var det der var så umuligt at få den til?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-12-04 19:40

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Hvad var det der var så umuligt at få den til?

Det var umuligt at komme ud til omverden, det var umuligt at komme i
kontakt med den og det var umuligt at anvende den som filserver. Og det
er begrænset hvad jeg kan hjælpe med, da jeg ikke kender produktet -
jeg kan kun sidde på sidelinien og se til at Linux sikkert bliver
droppet 100%.

Jesper G. Poulsen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 12-12-04 20:25

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> writes:

> Det var umuligt at komme ud til omverden, det var umuligt at komme i
> kontakt med den og det var umuligt at anvende den som filserver. Og det

Da jeg selvfølgelig går ud fra at der var benyttet understøttede
netkort, lyder det som et "hvilke stik er hvilke interfaces"-problem,
eventuelt kombineret med "hvordan er det lige at opsætningen er". Det
er ikke altid forudsigeligt hvordan eth0..eth3 bliver tildelt til
fysiske kort.

Det er dog et rent gæt.

> jeg kan kun sidde på sidelinien og se til at Linux sikkert bliver
> droppet 100%.

Det lyder heller ikke som det er det rigtige værktøj til den
pågældende bruger.

Hvis debian bare spiller, så brug dog det.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-12-04 21:46

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> netkort, lyder det som et "hvilke stik er hvilke interfaces"-problem,

Det var ikke et interface-problem. Det var et hul-problem. Ingenting
ind, ingenting ud. Hverken til serveren eller til internettet. Nul hul.
Nada.

> Det lyder heller ikke som det er det rigtige værktøj til den
> pågældende bruger.

Som jeg har skrevet et andet sted - hvis man skal til at læse howto's,
og bøger for at få det til at spille, hvad skal man så med SME?
Hvorfor ikke anbefale en rigtig distro?

> Hvis debian bare spiller, så brug dog det.

Se, jeg er her og han er i den anden ende af landet. Han har en dårlig
erfaring med Linux (SME). For ham er det slut. Jeg kan ikke gøre mere.

- Mission failed.

Jesper G. Poulsen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 12-12-04 21:54

> [...]

> Det var ikke et interface-problem. Det var et hul-problem. Ingenting
> ind, ingenting ud. Hverken til serveren eller til internettet. Nul hul.

Eftersom at det allerede er en lukket sag, vil jeg ikke bruge tid på
den. Jeg overvejer om du er en trold, eftersom

> Se, jeg er her og han er i den anden ende af landet. Han har en dårlig
> erfaring med Linux (SME). For ham er det slut. Jeg kan ikke gøre mere.
>
> - Mission failed.

efterhånden ER trængt igennem. Hvorfor bruge alt det krudt på
sagen her?

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-12-04 23:52

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> efterhånden ER trængt igennem. Hvorfor bruge alt det krudt på
> sagen her?

Fordi der åbenbart er nogle (tåber) der stadig forsøger at bilde mig
end at SME er guds gave til folk der skal bruge en hurtige løsning.

Jesper G. Poulsen

Fra : Tom L Jakobsen

Dato : 13-12-04 01:57

Jesper G. Poulsen skrev:

> Fordi der åbenbart er nogle (tåber) der stadig forsøger at bilde mig
> end at SME er guds gave til folk der skal bruge en hurtige løsning.

HMmm...Der er vist kun en tåbe i denne tråd !

Måske din ven skulle have prøvet at bytte rundt på netkort/kabler
(udevendig/indevendig) eller have tastet de rigtige tal (ip - gateway -
subnet) ind under installationen.

Installer en frisk SME 6.01 og kør følgende script
http://contribs.org/modules/phpwiki/index.php/Latest%20version%20of%20update%20scripts
Derefter kan ma så stoppe en del services hvis man skulle have lyst og
hvis man ikke vil lære at bruge en editor såsom "pico" er man vist ikke
skabt til at være linuxbruger ! Men dog kan det meste klares fra
server-manager.

SME er genial ! - Og et dejligt stykke software som uderstøttes af et
suverænt forum.

Venligst
Tom

Fra : Tom L Jakobsen

Dato : 13-12-04 02:02

Tilføjelse :

at SME så vil køre ad H******* til på 32.Mb RAM er så en anden side af
sagen...hvis det overhovedet vil køre.

Men det er en fin lille server uden tvivl ! Og personligt vil jeg også
gerne hjælpe alt det jeg kan hvis nogen skulle have brug for det !

Hilsen
Tom (som er debianbruger på desktoppen)

Fra : Kent Friis

Dato : 13-12-04 17:45

Den Mon, 13 Dec 2004 02:02:10 +0100 skrev Tom L Jakobsen:

> Tilføjelse :
>
> at SME så vil køre ad H******* til på 32.Mb RAM er så en anden side af
> sagen...hvis det overhovedet vil køre.

Hvem f***en ville da også smide så meget i en router?

# ls -l /proc/kcore
-r-------- 1 root root 8392704 Dec 13 17:42 /proc/kcore
# cat /proc/cpuinfo
processor : 0
cpu : 386
model : unknown
vendor_id : unknown
stepping : unknown
fdiv_bug : no
hlt_bug : no
fpu : no
fpu_exception : no
cpuid : no
wp : no
flags :
bogomips : 4.83

Mvh
Kent

Fra : Tom L Jakobsen

Dato : 13-12-04 18:24

Kent Friis skrev:

> Hvem f***en ville da også smide så meget i en router?

> [...]

Øhhh ?? - Nå !..Hvad burde jeg få ud af ovenstående ?

Men nej - en udemærket router kan købes til omkring 300.Kr men den
skulle også fungere som server så vidt jeg forstod...sååå - router OG server

Fra : Kent Friis

Dato : 13-12-04 20:50

Den Mon, 13 Dec 2004 18:24:03 +0100 skrev Tom L Jakobsen:

> Øhhh ?? - Nå !..Hvad burde jeg få ud af ovenstående ?
>
> Men nej - en udemærket router kan købes til omkring 300.Kr men den
> skulle også fungere som server så vidt jeg forstod...sååå - router OG server

Det gør ovennævnte maskine skam også.

Mvh
Kent

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 13-12-04 09:54

Tom L Jakobsen <fjolsgiraf@ofir.dk> skrev 2004-12-13:

> HMmm...Der er vist kun en tåbe i denne tråd !

Lad mig gætte -- diplomati er ikke din stærke side?!

Thomas

Fra : Tom L Jakobsen

Dato : 13-12-04 12:35

Thomas S. Iversen skrev:

> Lad mig gætte -- diplomati er ikke din stærke side?!

Beklager

Men jeg har jo bare set Jesper i andre grupper og har ALDRIG troet at
han kunne være så usaglig som i denne tråd. Jeg følte at han havde bruge
for at få det at vide.....Min fejl - sådan tæmmer man jo ikke trolden

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-12-04 12:52

Tom L Jakobsen wrote:

> han kunne være så usaglig som i denne tråd. Jeg følte at han havde

Usaglig?

Hvordan kan ens harme over at noget "out-of-the-box" der anbefales til
en Windows-bruger og som ikke virker medmindre man læser masser af
sider, være usaglig?

Jeg vil mene at den eneste usaglige person er vedkommende der har
anbefalet min kammerat at anvende SME - der er muligvis en fast
skribent i denne gruppe.

Jesper G. Poulsen

Fra : Claus Larsen

Dato : 13-12-04 17:19

Jesper G. Poulsen wrote:

> Usaglig?

Naturligvis.

Bortset fra at jeg ikke tror på din historie finder jeg det mærkeligt at
en såkaldt debianbruger som dig ikke som det første får at vide hvad der
står i logfilen, af din "kammerat".

Debianbrugere plejer at vide besked med den slags.

Jeg synes måske også det er lidt underligt at du foretrækker dselect
fremfor apt -

At du ikke bruger apt

At du tilsyneladende ikke læser manualer

Det kan jeg ikke få til at stemme.

Hilsen Claus

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-12-04 17:53

Claus Larsen wrote:

> hvad der står i logfilen, af din "kammerat".

Jeg kender jo ikke SME. Jeg aner ikke hvad SME rummer.

> Jeg synes måske også det er lidt underligt at du foretrækker dselect
> fremfor apt -

Why?

> At du ikke bruger apt

??

> At du tilsyneladende ikke læser manualer

Hvor står det?

Har du læst det jeg skriver eller skriver du bare noget for at holde
dig vågen?

> Det kan jeg ikke få til at stemme.

Du er ikke for snu, hva'?

Jesper G. Poulsen

Fra : Claus Larsen

Dato : 13-12-04 19:28

Jesper G. Poulsen wrote:

> Jeg kender jo ikke SME. Jeg aner ikke hvad SME rummer.

Det er med SME nøjagtigt som med Debian og enhver anden linux.

Du er en trold.

Mission failed.

Hilsen Claus som slutter flere indlæg i denne tråd nu.

Fra : Tom L Jakobsen

Dato : 13-12-04 18:26

Jesper G. Poulsen skrev:

> Hvordan kan ens harme over at noget "out-of-the-box" der anbefales til
> en Windows-bruger og som ikke virker medmindre man læser masser af
> sider, være usaglig?

Hva' f*** du er jo blevet til en trold !

MEN....Hvis (som nævnt tifligere) man indtaster de korrekte værdier
under installationen og hvis man lige får styr på hvilket netkort som
står for henhodlsvis WAN og LAN.....så er den s*** slået !
Og derudover så vil jeg gerne se en newbie sætte en debian-server op
uden at læse på debianguiden ! - Det tror jeg simpelthen ikke på er muligt !

Så ja - du er usaglig ! - man slipper ikke for at tænke uanset hvad man
vælger !
Så glem dit hysteriske angreb på SME og overvej om det var en "human
error" der var skyld i at det ikke kom til at køre !
Ellers kan vi da godt lave et lille battle en dag - jeg tør vædde med at
jeg kunne sætte den SME op på en times tid uden at få sved på panden !

Og der findes jo også clarkconnect som er "debian versionen" af SME som
måske er mere relevant hvis du skal lave support på maskinen.

:p

EOD - din trold !

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-12-04 18:48

Tom L Jakobsen wrote:

> Hva' f*** du er jo blevet til en trold !

Trolden er dig.

*PLONK*

Jesper G. Poulsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-12-04 13:01

Tom L Jakobsen wrote:

> Måske din ven skulle have prøvet at bytte rundt på netkort/kabler
> (udevendig/indevendig) eller have tastet de rigtige tal (ip - gateway
> - subnet) ind under installationen.

???

Som nævnt andetssteds, så var det ikke problemet. Det var naturligvis
også de ting jeg checkede med ham over telefonen da problemerne
begyndte at opstå.

> skulle have lyst og hvis man ikke vil lære at bruge en editor såsom
> "pico" er man vist ikke skabt til at være linuxbruger ! Men dog kan

Han fik SME anbefalet, da han er Windows-bruger.

> det meste klares fra server-manager.

En Windows-bruger anvender point-and-click. Hvis SME skal være et
alternativ til Windows, så må konklusionen være - mission failed.

> SME er genial ! - Og et dejligt stykke software som uderstøttes af et

Jeg har ikke set SME nævnt andre steder en af en lille, beskeden skare
her i gruppen.

SME kan tilsyneliadende ikke sættes op af ikke-unix-kyndige uden at man
læser en lang række dokumenter - så må det til hver en tid være bedre
med en rigtig distro.

Jeg kan ikke se SME's berettigelse. Men kan det sælge, så er der jo
altid én eller to der kan få smør på brødet.

Jesper G. Poulsen

Fra : Ingvar(Sailor)

Dato : 13-12-04 17:45

Jesper G. Poulsen wrote:

> SME kan tilsyneliadende ikke sættes op af ikke-unix-kyndige uden at man
> læser en lang række dokumenter - så må det til hver en tid være bedre
> med en rigtig distro.
Hhhmmmm jeg startede med min SME som IKKE linux sagkyndig men jeg fik
min boks op ad køre i løbet af et kvarter UDEN at læse dokumentationen
først (gjorde det først bagefter og kunne konstantere at jeg havde gjort
det hele efter bogen) og det virkede efter hensigten!!

> Jeg kan ikke se SME's berettigelse. Men kan det sælge, så er der jo
> altid én eller to der kan få smør på brødet.

Der findes også en gratis version af SME hvos du laver din egen Cd
installations disk fra en ISO-fil.

Med venlig hilsen
Ingvar

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 13-12-04 20:12

> En Windows-bruger anvender point-and-click. Hvis SME skal være et
> alternativ til Windows, så må konklusionen være - mission failed.

SME er ikke et alternativ til Winblows, men en let server for førstegangs
brugeren uden *nix erfaring.

> Jeg har ikke set SME nævnt andre steder en af en lille, beskeden skare
> her i gruppen.

Har personligt kun kendskab til 30-40 stykker, heraf de 5 fra denne gruppe.
Administrerer ganske vist de 8 af dem selv, heraf 6 i mindre firma'er,
og er ellers stadig Win på desktop niveau da jeg ikke har super styr på den
del af *nix endnu.

> SME kan tilsyneliadende ikke sættes op af ikke-unix-kyndige uden at man
> læser en lang række dokumenter - så må det til hver en tid være bedre
> med en rigtig distro.

Var windows (og Novell) mand da jeg første gang satte en SME op, der gik
under 45 minutter så kørte den perfekt.
(Men havde byttet om på eth0 og eth1)

> Jeg kan ikke se SME's berettigelse. Men kan det sælge, så er der jo
> altid én eller to der kan få smør på brødet.

Tjaaeh nu er SME jo gratis til fri download, kun deres kommercielle version
koster så det.

Mvh
Søren Steinmetz

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-12-04 21:20

Søren Steinmetz wrote:

> SME er ikke et alternativ til Winblows, men en let server for
> førstegangs brugeren uden *nix erfaring.

Nå!

Det virkede så ikke helt efter hensigten - det krævede lige så meget
efterlæsning for min kammerat, som skulle han sætte en rigtig distro op
fra bunden - og der havde været mere support at hente.

> Har personligt kun kendskab til 30-40 stykker, heraf de 5 fra denne

Er der hele 5 herinde (undskyld min sarkasme)?

Jeg kender til _et_ mislykket forsøg - de øvrige serverløsninger jeg er
bekendt med i min omgangskreds er enten genuine Redhat, Debian og
Slackware.

> Var windows (og Novell) mand da jeg første gang satte en SME op, der
> gik under 45 minutter så kørte den perfekt.

Tja, min kammerat har stadig ikke sin maskine helt oppe. Han har nu
brugt så meget tid på den at han ikke er interesseret i at skifte til
noget bedre - nu står han med en halv løsning.

> (Men havde byttet om på eth0 og eth1)

Jeg har engang lavet det samme under Windows. Det bør være det første
man checker op på (det var ikke derfor min kammerat ringede til mig).

> Tjaaeh nu er SME jo gratis til fri download, kun deres kommercielle

Det er Gentoo og Debian også. Og det virker.

Nå, jeg slutter her - der er ikke så mange fornuftige tilbage i denne
tråd - troldene er filtreret fra.

Jesper G. Poulsen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 13-12-04 14:35

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> writes:

> Fordi der åbenbart er nogle (tåber) der stadig forsøger at bilde mig
> end at SME er guds gave til folk der skal bruge en hurtige løsning.

Eftersom at I ikke fandt ud af hvad fejlen var, er det et ret spinkelt
grundlag at konkludere på.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-12-04 22:26

In article <utnud.577$rN.289@news.get2net.dk>, Rasmus Carlsen wrote:

> "Peter Mogensen" <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> skrev i en meddelelse

> - takker ... jeg vender tilbage når jeg ikke kan få lortet til at virke!
> Hvilken distribution anbefales til det formål?

Gentoo. Men kør den lige med distcc og boot dine andre maskiner op
fra et eller andet der også har en distcc. Med en lille compilefarm
styrer Gentoo.

Hvis du har en XBox deltager den også glædeligt.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-12-04 12:30

On Fri, 10 Dec 2004 21:26:04 +0000, Povl H. Pedersen wrote:

> Gentoo.

Til en total nybegynder?

Nej vel?

Fra : Troels Henriksen

Dato : 10-12-04 21:24

"Rasmus Carlsen" <rasmus[punktum]carlsen@tdcadsl.dk> writes:

> Under mit skrivebord står en gammen Compaq Pressario med 233 mhz, lidt ram
> (gætter på 32) og en lille HD på 2 gb.
>
> Kan man kører en lille linux på den sag? Den skal blot fungere som webserver

Ja, på en sådan maskine vil jeg anbefale en minimal Debian
(www.debian.org) eller Slackware (www.slackware.com)
installation. Hvis den skal køre virkelig resourceintensive dynamiske
sider kan det nok blive lidt trægt (nok mest på RAM'en), men så længe
den ikke bliver alt for belastet burde den køre fint.

--
_ _
/'< Troels "Athas" Henriksen >'\

Fra : Rasmus Carlsen

Dato : 10-12-04 21:46

"Troels Henriksen" <athas@sigkill.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> sider kan det nok blive lidt trægt (nok mest på RAM'en), men så længe
> den ikke bliver alt for belastet burde den køre fint.

- nej det er mest til test ... takker.

ras

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 10-12-04 20:46

"Rasmus Carlsen" <rasmus[punktum]carlsen@tdcadsl.dk> hit the keyboard.
Afterwards the following was on the screen:

> Under mit skrivebord står en gammen Compaq Pressario med 233 mhz, lidt ram
> (gætter på 32) og en lille HD på 2 gb.
>
> Kan man kører en lille linux på den sag? Den skal blot fungere som webserver

Sagtens. Jeg har en mindre maskine stående med 200MHz PPro og 64Mb RAM
(tidligere havde den 32Mb, men så fik jeg skaffet mig et billigt 32Mb
modul til den). Den Debian, der ligger på maskinen, fylder omkring
450Mb.

/Rasmus

It needs to be fast, fairly easy to implement, but above all easy to
use. It doesn't need to be able to do absolutely everything, though
that would be nice
-- Julian Field

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-12-04 21:45

On Fri, 10 Dec 2004 20:45:50 +0100, Rasmus Bøg Hansen wrote:

> Sagtens. Jeg har en mindre maskine stående med 200MHz PPro og 64Mb RAM
> (tidligere havde den 32Mb, men så fik jeg skaffet mig et billigt 32Mb
> modul til den). Den Debian, der ligger på maskinen, fylder omkring 450Mb.
Jeg har haft en Debian til www, mail, ftp til at fylde 130 MB på en
pentium 100, dog med 96 MB ram - nødvendigt da jeg skulle installere
jakarta-tomcat + 80 MB til jre samt tomcat. Inden fungerede det fint med
32 MB ram.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 10-12-04 22:01

Michael Rasmussen <mir@miras.org> hit the keyboard.
> [...]

> pentium 100, dog med 96 MB ram - nødvendigt da jeg skulle installere
> jakarta-tomcat + 80 MB til jre samt tomcat. Inden fungerede det fint med

Nu har jeg også en del gejl i form af diverse PHP-moduler og en masse
værktøjer, som principielt er unødendige, installeret - jeg kunne
sagtens trimme den mere ned, hvis det skulle være. Det ser jeg dog
ikke som nødvendigt så længe der er 5Gb ledig

/Rasmus

Just install Windows. It will crash once a day, and your hardware
will no longer be the poblem.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-12-04 22:43

On Fri, 10 Dec 2004 22:01:14 +0100, Rasmus Bøg Hansen wrote:

> [...]
> sagtens trimme den mere ned, hvis det skulle være. Det ser jeg dog ikke
> som nødvendigt så længe der er 5Gb ledig

apt-get remove --purge deb-pakke styrer
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 11-12-04 13:21

Michael Rasmussen <mir@miras.org> hit the keyboard.
Afterwards the following was on the screen:

> apt-get remove --purge deb-pakke styrer

Da ikke når jeg bruger de værktøjer ind imellem og har rigeligt med
plads?

Maskinen kører ikke nogen unødige services; det er primært en hel del
kommandolinjeværktøjer...

/Rasmus

God, root, what is difference?
God is more forgiving.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-12-04 13:41

On Sat, 11 Dec 2004 13:21:03 +0100, Rasmus Bøg Hansen wrote:

> Da ikke når jeg bruger de værktøjer ind imellem og har rigeligt med
> plads?
>
> Maskinen kører ikke nogen unødige services; det er primært en hel del
> kommandolinjeværktøjer...

Det var bare et hint til, hvordan man let og enkelt kan trimme en debian.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen