Alert box i asp
Fra : kimweltz

Dato : 09-12-04 14:32

Hey,

Jeg er ved at redigere en asp gæstebog. Som den der ud nu, ryger
man ind på en ny side der bare skriver "husk at skrive navn", jeg
vil gerne have man bliver på siden, men blot for en alertbox med
teksten, men hvordan jeg får en alert ind i asp er mig en gåde.

strRubrik=Replace(strRubrik,"'","''")
connect.execute ("insert into gastbok (namn, ip, url, email,
meddelande, status) values('" & strnamn & "','" & strip & "','" &
strurl & "','" & stremail & "','" & strMeddelande & "','" &
strprivate & "')")
response.redirect("default.asp")
else
response.write(postcheck) <-- Denne linie skal skiftes med en
alert
end if

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 09-12-04 19:00

"kimweltz" <kim@wazted.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> response.redirect("default.asp")
> else
> response.write(postcheck) <-- Denne linie skal skiftes med en

Du skal bruge clientside scripting:

<%
If (kontrol af at indsættelse en lykkedes) Then
Response.Redirect("default.asp")
Else
%>
<SCRIPT Language="JavaScript>
window.alert("Fejlmeddelelse");
</SCRIPT>
<%
End If
%>

Mvh

C@rsten

Fra : kimweltz

Dato : 10-12-04 09:31

Hej Carsten,

Den kode virker præcis som den skal, dog bliver siden blank når alert
vinduet popper op. Siden skulle gerne blive der.

Kan man gøre det?

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 10-12-04 11:05

> Hej Carsten,
>
> Den kode virker præcis som den skal, dog bliver siden blank når alert
> vinduet popper op. Siden skulle gerne blive der.
>
> Kan man gøre det?

Det er fordi, der er skiftet til en anden side, som foretager indsætningen.
Der er tre måder at løse problemet på:

- Som Terje foreslår i sit indlæg, og som langt er at foretrække: lad din
indtastningsside validere indtastningerne, så du ved, at det ikke vil give
problemer med at indsætte posten.

- Brug Response.Redirect for at vende tilbage til indtastningssiden. Det har
dog den ulempe, at alle indtastningsfelter er blanke, når siden vises. Dette
problem kan dog løses med parameteroverførsel.

- Få browseren til automatisk at vende tilbage til den forrige side med

window.history.back();

lige efter, at den har vist advarslen.

Mvh

C@rsten

Fra : terje

Dato : 09-12-04 21:06

kimweltz wrote:

> [...]
> vil gerne have man bliver på siden, men blot for en alertbox med
> teksten, men hvordan jeg får en alert ind i asp er mig en gåde.

Hint: ASP avvikles på en web server og returnerer kun html. Hvis du vil
sjekke om et form felt er utfylt skal du bruke javascript på klienten,
eventuelt vbscript dersom dine klienter kun bruker IE (f. eks. i et
Intranet).
terje