audio cdrom og virtual shells mfl. på Debi~
Fra : Bo Lorentsen

Dato : 18-05-01 21:35

Ja davs ...

Endeligt er det lykkedes mig at komme igang med Debian, med tålmodig og
venlig hjælp fra kolleger og en godt potion ihærdighed

Næsten alt virker, på en SMP maskine med et GeForce2 MX kort, med
XFree86 4.0.3, og Ximian Gnome på en stable potato, så jeg er næsten
helt stolt

Men der er fire ting jeg ikke kan få til at virker eller ikke helt
forstår :

- Hvordan får jeg mere end en tekst mode terminal lige som i min
gamle mdk. (ctrl-alt-(F1 - F6))
- Hvorfor virker init 2 og 1 (jeg bruger 5 til X login) kommandoen
ikke ?
- Min cdrom vil ikke læse audio cd'er mere (jeg bruger kerne 2.2.19
for tiden), men gerne andet.
- Jeg kan ikke få danske bogstaver i andet end min X sessions.

Mht. danske bogstaver forsøgte jeg at kopiere
"/usr/share/keymaps/i386/qwerty/dk-latin1.kmap.gz" til
"/etc/console-tools/default.kmap.gz", men uden det store held, da den
kommer med en klage over en eller anden "qwerty-ayout" fil der mangler,
under boot.

Jeg håber der er en venlig sjæl der vil give mig det sidste skub, så jeg
kan blive en næsten lykkelig Debian bruger.

/BL

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 19-05-01 08:39

Bo Lorentsen skrev:

> - Hvordan får jeg mere end en tekst mode terminal lige som i min
> gamle mdk. (ctrl-alt-(F1 - F6))
> - Hvorfor virker init 2 og 1 (jeg bruger 5 til X login) kommandoen
> ikke ?

Det lyder også underligt. Jeg troede at Debian brugte runlevel 2 som
default, og runlevel 2 giver mig tty1-6 + X på 7'eren.

> - Jeg kan ikke få danske bogstaver i andet end min X sessions.

Måske skal du have sat noget locale-fnadder i /etc/environment? Jeg har

#v+
LANG=da_DK
LC_MESSAGES=en_GB
LC_TIME=en_GB
LC_COLLATE=C
#v-

// Klaus

Fra : Bo Lorentsen

Dato : 20-05-01 22:12

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Det lyder også underligt. Jeg troede at Debian brugte runlevel 2 som
> default, og runlevel 2 giver mig tty1-6 + X på 7'eren.

Hmm, når du siger X på 7eren, mener du så efter en "startx" eller har du
selv lagt en "xdem/gdm" ind ?

Jeg bruger 5 fordi jeg gerne ville kunne lave en "init 2" og en "init 5" da
jeg er lidt skadet fra RH verdenen.

> Måske skal du have sat noget locale-fnadder i /etc/environment? Jeg har

> [...]

Ok, min er lidt tom ("LANG=C"), hvad gør de linier du her nævner ? Hvor er
de dokumenteret ?

/BL

Fra : Peter Makholm

Dato : 21-05-01 08:00

Bo Lorentsen <bl@tod.dk> writes:

> Jeg bruger 5 fordi jeg gerne ville kunne lave en "init 2" og en "init 5" da
> jeg er lidt skadet fra RH verdenen.

Vil du kurreres eller skal vi lave symptombehandling?

> Ok, min er lidt tom ("LANG=C"), hvad gør de linier du her nævner ? Hvor er
> de dokumenteret ?

Der er et par manualsider om "locale". I sektion 1, står der meget
kort beskrevet, hvad de rigtige locale-variable gør. Sektion 5
beskriver mere uddybende hvilke oplysninger de gør brug af (bergnet
til dem der vil definerer nye localer). Sektion 7 har en side om hvad
localer betyder for programmøren.

Læs hhv. "man 1 locale", "man 5 locale" eller "man 7 locale".

Personligt er jeg kun intereseret i at kunne bruge danske tegn, så jeg
har bare en "export LC_CTYPE=da_DK" et passende sted (i ~/.bashrc,
vist nok)

--
hash-bang-slash-bin-slash-bash

Fra : Bo Lorentsen

Dato : 22-05-01 17:51

Peter Makholm wrote:

> Vil du kurreres eller skal vi lave symptombehandling?

??? Håber ikke jeg har fornærmet nogen .-)

> [...]
>
> Personligt er jeg kun intereseret i at kunne bruge danske tegn, så jeg
> har bare en "export LC_CTYPE=da_DK" et passende sted (i ~/.bashrc,

Ok, så den har også noget med ens keyboard layout og font selection/convertion ?

/BL

Fra : Peter Makholm

Dato : 22-05-01 19:18

> ??? Håber ikke jeg har fornærmet nogen .-)

Det tror jeg heller ikke du har. (Ihvertfald ikke mig)

Spørgsmålet er om det går ud på at lære dig at bruge Debian eller om
at få Debian til at ligne en RedHat? Jeg mener at det sidste er
fjollet, hvis du ikke har en meget præcis grund til at ønske at gøre
det anderledes end Debian.

(Men det er hverken et forsøg på at fornærme noget eller et udtryk for
at jeg er blevet fornærmet)

> Ok, så den har også noget med ens keyboard layout og font
> selection/convertion ?

Lige netop tastaturopsætning og valg af tegnsæt foregår oftest på
anden vis. Men det fortæller blandt andet bash hvilke tegn der er
bogstaver og hvilke der er underlige tegn. Å er et underligt tegn på
sprog der anvender ASCII og ikke iso-8859-1 som tegnsæt og skal derfor
ikke vises hvis du bruger ASCII.

--
hash-bang-slash-bin-slash-bash

Fra : Bo Lorentsen

Dato : 23-05-01 17:15

Peter Makholm wrote:

> [...]
> at få Debian til at ligne en RedHat? Jeg mener at det sidste er
> fjollet, hvis du ikke har en meget præcis grund til at ønske at gøre

Det er klart at jeg nok vil få letest ved at lære Debian "the Debian way"
men jeg ville nu gerne have en runlevel der var multi user og ikke X, og
som gerne skulle være mindre i nummer end den med X login. Det er vist
det eneste "ulydige" jeg har gjort

Jeg har fks ikke forsøgt at flytte opstarts ting op i "/etc/rc.d/"

> (Men det er hverken et forsøg på at fornærme noget eller et udtryk for
> at jeg er blevet fornærmet)

Det glæder mig

> [...]
> bogstaver og hvilke der er underlige tegn. Å er et underligt tegn på
> sprog der anvender ASCII og ikke iso-8859-1 som tegnsæt og skal derfor

Ahh, det er noget jeg kan forstå, det er klart at BASH skal kildes lidt
bag ørende, tak.

Nu mangler jeg snart bare at fatte det der med den audio CDen, som ikke
vil som jeg vil. Jeg kan ikke se at der er noget jeg har glemt i kernen,
så jeg fatter det bare ikke. Det har virket i flere år her i huset, men
der er noget mellem Debian og jeg

/BL

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 21-05-01 08:24

Bo Lorentsen skrev:

> Hmm, når du siger X på 7eren, mener du så efter en "startx" eller
> har du selv lagt en "xdem/gdm" ind ?

Jeg kan ærligt talt ikke huske om der hørte en displaymanager til i
standardopsætningen, men jeg installerede senere wdm i stedet for xdm.
Jeg bruger altså ikke startx for at få X.

> Ok, min er lidt tom ("LANG=C"), hvad gør de linier du her nævner ?
> Hvor er de dokumenteret ?

Ét sted at starte er locale(1).

// Klaus

Fra : Bo Lorentsen

Dato : 28-05-01 16:32

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Måske skal du have sat noget locale-fnadder i /etc/environment? Jeg har

Og så virker det bare som en drøm, tak

/BL

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 19-05-01 13:22

Fra : Bo Lorentsen

Dato : 20-05-01 22:18

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> Du indsætter nogle flere mingetty-linjer til flere tty'er i /etc/inttab.

Hvorfor virker alle 6 under "init 2", men ikke under "init 5" (fyi: jeg
starter gdm i mode 5, men ikke i 2 men eller er de ens) ?

> Hvordan forsøgr du at læse cd'erne? Hvilket program?

CD player applet i GNome, mount etc. det er normalt ikke noget jeg har
problemer med, men nu kan jeg ikke få nogle af mine to Debian maskiner til
at læse audio diske mere

Når jeg forsøger at mounte den, siger debian :

mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/cdrom,
or too many mounted file systems

Men normale data cd'er virker perfekt !

/BL

Fra : Peter Makholm

Dato : 21-05-01 08:01

> Når jeg forsøger at mounte den, siger debian :

Man mounter da ikke almindelige cd'er!

--
hash-bang-slash-bin-slash-bash

Fra : Bo Lorentsen

Dato : 22-05-01 17:50

Peter Makholm wrote:> Når jeg forsøger at mounte den, siger debian :

> Man mounter da ikke almindelige cd'er!

Nix, den siger også NoAuto i fstab, så det burde den ikke men alligevel vil
cdplayer ikke åbne audio CDen. Kan det hænge sammen men den der automount i min
linux kerne ?

/BL

Fra : Bo Lorentsen

Dato : 28-05-01 16:31

Peter Makholm wrote:

> Man mounter da ikke almindelige cd'er!

Så fandt jeg problemet !!!

Man skal lige være medlem af "disk" gruppen, hvilke jo ikke var så svært, hvis
man lige ved det

/BL