Asus K8V SE Deluxe - køre med kun een SATA~
Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 12-12-04 01:06

Hej gruppe,

Jeg er igang med at bygge en pc med ovennævnte bundkort.
Til maskinen har jeg købt en Seagate Barracuda 120 Gb SATA disk.
Til bundkortet er tilkoblet:
Primær Master IDE: Lite-on brænderdrev
Sekundær Master IDE: NEC DVD-brænder
Altså ingen IDE diske.

Jeg har så koblet den nye SATA disk til Primær SATA på bundkortet.
Maskinen kommer op, og under initialiseringsproceduren finder den alle
drevene - også SATA disken.
I bios viser den også fint de tilsluttede drev.

Jeg har sat boot rækkefølgen til:
1: CD-ROM
2: SATA disken (som jo sidder på en VIA Raid controller)

lægger jeg en bootbar CD i drevet og prøver at boote op, går den i stå efter
at den har fundet enhederne, og man kan høre "klonk-klonk" lyde fra disken
med jævne mellemrum.... - dette fortsætter og fortsætter...
En sjælden gang går den i gang med at boote på CD'en

Første gang jeg prøvede, bootede den op på en Partition Magic 8 boot-cd, og
den viste den tilsluttede disk - da jeg prøvede at oprette en partition på
disken, frøs den.

Det som jeg funderer over er nu, om det er disken der er defekt, eller om
der er noget der ikke er sat korrekt op ? - bundkortet skulle da kunne køre
med kun een disk på SATA ? - der er ikke rigtigt nogle steder i bios man kan
ændre noget for denne VIA Raid Controller - man kan godtnok komme ind i et
config program under opstart, men her får man bare listet at der sidder en
disk på den primære SATA, og den sekundære er tom.

Er det mig som overser noget, eller gør noget forkert ?

I morgen vil jeg prøve at sætte en gammel 30 Gb IBM 75GXP på den primære
IDE og se om den kan køre med det.

Gode råd er mere end velkomne - jeg er træt og går i seng....

FUT til dk.edb.hardware.bundkort

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 12-12-04 13:22

Andreas M. Hansen wrote:

> [...]
> den viste den tilsluttede disk - da jeg prøvede at oprette en partition på

Ud fra beskrivelsen tror jeg at disken er en "mandagsmodel" eller har
været mishandlet under transporten - prøv den i en anden pc.

Fra : Mikael Schøler

Dato : 18-12-04 00:58

Andreas M. Hansen wrote:
> [...]
>
> Jeg har sat boot rækkefølgen til:
> 1: CD-ROM
> 2: SATA disken (som jo sidder på en VIA Raid controller)

Du kan vælge Sata i primary boot device? Jeg har et a7n8x-e deluxe board
og kan simpelthen ikke finde ud af hvordan jeg sætter min s-ata disk til
at være bootdisk. Under Primary Boot Device har jeg ikke s-ata, så
hvordan gør man så lige?

Windows kan finde den.. jeg har lagt kopieret data fra min gamle
systemdisk til den.. jeg har installeret drivere osv..

sorry hvis jeg ændrede topic her, men jeg er ved at fortvivle og ender
sikkert med at bare bruge s-ata-disken som alm disk og ikke systemdisk..

Nogle ideer til hvad jeg kan gøre??

System:
w2k
mb bios: 1013
s-ata drivere: 1.0.50
Disken: Maxtor 6 B200M0

Mikael

Fra : Mikael Schøler

Dato : 18-12-04 01:10

Mikael Schøler wrote:

> [...]
>
> sorry hvis jeg ændrede topic her, men jeg er ved at fortvivle og ender
> sikkert med at bare bruge s-ata-disken som alm disk og ikke systemdisk..

Hmm en lille skrivefejl der..

Denne linie:
> Windows kan finde den.. jeg har lagt kopieret data fra min gamle
> systemdisk til den.. jeg har installeret drivere osv..

skulle lyde således:

Windows kan finde den.. jeg har kopieret data fra min gamle (nuværende)
systemdisk til den via Norton Ghost 9.0.. jeg har installeret drivere osv...

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 18-12-04 02:02

Hej Michael,

Jeg har fået løst mit problem - det var en død disk som de havde sendt mig -
da jeg fik en ny disk, forsvandt alle problemer som dug for solen
Jeg har sat disken på SATA 1 på den indbyggede VIA Raid controller, sat
bootlisten op til at være 1. CD 2.VIA controlleren.

Jeg booter så på min XP cd, og under opstart kan man trykke F6 i starten for
at få lov til at installere ekstra controllere - der gælder det så om at
have fået lavet en driver floppy - man kan selvfølgelig kun indlæse fra
floppy, så jeg måtte lige et smut forbi en hardwarepusher og købe det
floppydrev som jeg på forhånd havde besluttet at min nye maskine IKKE skulle
indeholde...
Derefter kører det hele smertefrit - men det har dog været en rædsom uge -
først alle de spekulationer om det overhovedet kunne lade sig gøre -
derefter gå og vente på at disken blev ombyttet...

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 18-12-04 09:07

En ting mere jeg kom i tanker om: på mit bundkort er der 4 SATA stik - 2 på
Via controlleren, og 2 på Promise controlleren.
Jeg har sat min disk på Via controlleren for at få det til at virke som
beskrevet.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Mikael Schøler

Dato : 18-12-04 11:04

Andreas M. Hansen wrote:

> [...]
> Via controlleren, og 2 på Promise controlleren.
> Jeg har sat min disk på Via controlleren for at få det til at virke som

Ja jeg har læst flere steder at der er forskel på Via og Promise, men
mit board har kun 2 stik...

Desuden ville jeg jo gerne kune benytte den uden at skulle installere
forfra.. har alt for meget gums liggende til at jeg orker at skulle
igennem sådan en tur.. :)

Iøvrigt er det præcis som du har gjort, som jeg har læst mig til at man
gør - det hjælper bare ikke mig

Mikael