Jeg synes, følgende Ritzau-meddelelse, som jeg har klippet fra dagens
udgave af Jyllands-Posten, er så interessant, at den fortjener at
blive bragt her i dk.undervisning.folkeskole.
http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=2761604/
»Fogh: NATIONAL HANDLINGSPLAN FOR LÆSNING
Der skal sættes ind over en bred front for at forbedre de danske
skoleelevers læsekundskaber.
Det sagde statsminister Anders Fogh Rasmussen (V) tirsdag på sit
ugentlige pressemøde i en kommentar til den undersøgelse, der viser,
at danske elever klarer sig dårligt i forhold til andre lande, vi
normalt sammenligner os med.
Derfor vil regeringen i det kommende år iværksætte en national
handlingsplan for læsning. Med planen skal der ifølge statsministeren
strammes op over en bred front, når det gælder undervisning i læsning.
"Vi ønsker at sætte fokus på læsning, fordi det er en katastrofe for
det danske uddannelsessystem, at mere end hver sjette elev forlader
folkeskolen uden at kunne læse ordentligt," siger Anders Fogh
Rasmussen.
/ritzau/«
Min kommentar:
Jeg tror, problemet med de danske skoleelevers dumhed i virkeligheden
skyldes, at folkeskolen virker pacificerende på eleverne. De mister
deres naturlige nysgerrighed og evnen til at søge viden på egen hånd.
De bliver overfladiske og kan ikke koncentrere sig.
Bent