Boremaskine - hvilken?
Fra : Anders Mørk

Dato : 06-12-04 22:45

Jeg har brug for en almindelig boremaskine til lidt gør-det-selv. Dvs. det
vil mest være noget med at bore huller i betonelementer og sligt så man kan
sætte ting op af væggene. Hvad skal man kigge efter? Bosch, Black & Decker,
DeWalt eller noget helt fjerde?

../Anders

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-12-04 08:37

"Anders Mørk" <anders@moerk-nozohour.dk> wrote in message
> [...]
kan
> sætte ting op af væggene. Hvad skal man kigge efter? Bosch, Black &

Hvis det er rigtige betonvægge kommer du ingen vejne med en slagboremaskine
og det er lige meget hvilket mærke, der skal en borhammer til.
Jeg har en stor Bosch og den er værdiløs i betonvægge. Den er tilgengæld
meget god til alt andet, og kombineret med en accu maskine og en af de
billige borhamre fra Harald Nyborg er man dækket fint ind som privat.
Jeg har boret mange huller med den billige borhammer, man skal bare huske at
købe nogle ordentlige bor til den.

--
mvh/rg. Christian
I would have to ask the questioner. I haven't had a chance to ask

Fra : Anders Mørk

Dato : 07-12-04 09:38

> [...]
> billige borhamre fra Harald Nyborg er man dækket fint ind som privat.
> Jeg har boret mange huller med den billige borhammer, man skal bare huske

Nu har jeg kun sådan nogleindervægge af letbeton at bore i fra
http://www.expan.dk så det er måske ikke den helt store slagboremaskine der
skal til.

../Anders

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-12-04 09:53

> Nu har jeg kun sådan nogleindervægge af letbeton at bore i fra
> http://www.expan.dk så det er måske ikke den helt store slagboremaskine
der
> skal til.

Det er ikke beton

Det er måske endda bedre at bruge en alm. boremaskine uden slag for ikke at
slå porebetonen i stykker, det er jo blødere end mursten.

Fra : Anders Mørk

Dato : 07-12-04 10:04

> Det er ikke beton
>
> Det er måske endda bedre at bruge en alm. boremaskine uden slag for ikke
> at
> slå porebetonen i stykker, det er jo blødere end mursten.

Takker og bukker Så tror jeg, jeg har fundet ud af hvad jeg skal købe.

../Anders

Fra : Peter C:\\

Dato : 07-12-04 11:49

"Anders Mørk" <anders@moerk-nozohour.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
kan
> sætte ting op af væggene. Hvad skal man kigge efter? Bosch, Black &

I kategorien "lille boremaskine m. slag og højre/venstreløb" synes jeg Bosch
giver mest for pengene.
DeWalt er meget dyrere og B&D er noget skrammel.

Harald Nyborg har en 500W Bosch til 378,- ... den er god til prisen ! (jeg
har modellen mindre)

MVH Peter C:\

Fra : HKN

Dato : 07-12-04 13:13

> B&D er noget skrammel.

Det må så lige stå for din egen regning, ligesom det står for min når jeg
siger at Bosch er noget junk!

I øvrigt bliver Skil (som fås hos bl.a. Silvan) produceret hos Bosch.

-Henrik

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-12-04 13:18

"HKN" <divegearfjern@dettewebspeed.dk> wrote in message

> Det må så lige stå for din egen regning, ligesom det står for min når jeg
> siger at Bosch er noget junk!

Både Bosch og B&D har en serie fro private og en serie for professionelle.

> I øvrigt bliver Skil (som fås hos bl.a. Silvan) produceret hos Bosch.

Derfor kan kvaliteten godt være lavere end normale Bosch maskiner.

Fra : Peter C:\\

Dato : 07-12-04 13:33

"HKN" <divegearfjern@dettewebspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Det må så lige stå for din egen regning, ligesom det står for min når jeg
> siger at Bosch er noget junk!

Det er klart det er "for egen regning". (det synes jeg dog er
underforstået...den type udsagn er som regel ikke objektive, og bredt
anerkendte)

Jeg bygger mit udsagn på at jeg dels er godt tilfreds med alle de apparater
jeg (og min far) har der står Bosch på...og det er sgu mange.
....dels på at de få B&D ting jeg har..eller har haft ikke har imponeret, og
sidst men ikke mindst på at jeg kan henvise til mindst 5 tests af el-værktøj
(foretaget af Forbrugerstyrelsen og GørDetSelv) hvor Bosch er vinder og B&D
skraber bunden.

Især morede jeg mig over en test af 19 stiksave hvor alle de testede
modeller skulle gnave sig igennem (tror det var) 100 meter spånplade. Alle 3
B&D modeller brændte sammen før de nåede igennem. Bosch blev nr 1, 2 og 3
(såvidt jeg husker....det var ihvertfald noget i den retning)

......det er jo ikke noget jeg "bare finder på" når jeg skriver at (jeg mener
!) det er skrammel !

--
MVH Peter C:\
Bil-litteratur til salg/bytte: http://www.pc8.dk/litt-salg.htm

Fra : Peter Sindrup

Dato : 07-12-04 18:59

> [...]
el-værktøj
> (foretaget af Forbrugerstyrelsen og GørDetSelv) hvor Bosch er vinder og

Gider du det?
Altså at henvise til de tests du nævner. Dem ville jeg gerne læse.

> [...]
> B&D modeller brændte sammen før de nåede igennem. Bosch blev nr 1, 2 og 3
> (såvidt jeg husker....det var ihvertfald noget i den retning)

Det var også noget af en stiksavsmarathon - hvis de ikke måtte holde pauser
undervejs.

Fra : Peter C:\\>

Dato : 07-12-04 20:06

> Gider du det?
> Altså at henvise til de tests du nævner. Dem ville jeg gerne læse.

Gør det selv lagde på et tidspunkt et medlemsnummer og en pinkode ud, så
alle kunne komme ind på deres side og læse deres artikler.
Den mulighed har man ikke mere, så jeg "tør" ikke offentliggøre dem (jeg har
downloadet dem i pdf)
Jeg har hurtigt kigget dem igennem og fandt umiddelbart 3 tests af
Rystepudser, excentersliber og el-høvl hvor Bosch vinder over B&D

> Det var også noget af en stiksavsmarathon - hvis de ikke måtte holde
> pauser
> undervejs.

Nu har jeg fundet testen... det er i tænk og test april 2001

<citat>
...holdbarhedstesten hvor de blev sat til at skære 600 meter i spånplader. De
tre Black and Decker- modeller brød sammen efter hhv. 70, 72 og 109 meter,
og da testen blev gentaget med nye modeller skete sammenbruddet efter 72,
109 og 169 meter
<citat slut>

Pardon my french...men det er altså skrammel der hvor jeg kommer fra

.... Bosch blev nr 2, 4 og 6....så det var ikke SÅ suverænt som jeg mente at
kunne huske...sorry !

--
MVH Peter C:\
- - -

Fra : Peter Sindrup

Dato : 07-12-04 22:33

> ... Bosch blev nr 2, 4 og 6....så det var ikke SÅ suverænt som jeg mente
at
> kunne huske...sorry !

Hvem vandt? DeWald?

Peter

Fra : Peter C:\\>

Dato : 07-12-04 22:55

> Hvem vandt? DeWald?

1. Metabo STE 80 Quick
2. Bosch PST 750 PE
3. AEG STEP 600 Millenium
4. Bosch PST 650 PE
5. Metabo ST50 Pendix
6. Bosch PST 650 E

<snip>

15. Black & Decker KS 633E
16. Black & Decker KS 631
17. Black & Decker KS 638 SE

Det er placeringerne efter en samlet bedømmelse af punkterne Pris, hastighed
i træ, skærekvalitet i træ, skære i metal, plastic, kurver, skærepræcision,
holdbarhed, mekanisk sikkerhed og brugervenlighed

--
MVH Peter C:\
- - -

Fra : Rasmus

Dato : 08-12-04 14:24

"HKN" <divegearfjern@dettewebspeed.dk> wrote in news:41b59e45$0$56291
$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:

> Det må så lige stå for din egen regning, ligesom det står for min når jeg
> siger at Bosch er noget junk!
>
> I øvrigt bliver Skil (som fås hos bl.a. Silvan) produceret hos Bosch.
>
> -Henrik

Jeg må nok slutte mig til koret, som mener at bosch er ok. Jeg har gennem
mit arbejde som kleinsmed, prøvet en del håndværktøj. Og det som har
imponeret mig mest, er nok et par blå bosch 2200W vinkelslibere, som begge
er over 20 år og stadig køre perfekt. Privat har jeg en lille grøn bosch
aku-maskine på 9,6 volt, men den har været brugt at at montere køkken med
uden problemer. Og den har størrelsen til at komme ind de fleste steder.

De fleste privat personer vil have nok af en slagboremaskine med h/v-løb,
elektronisk hast.justering og 13 mm selvspændende borepatron til 600-800,-