Udelade filer / script
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-12-04 18:58

Hejsa!

Jeg har et backupscript som skal finpudses lidt.

Sådan her ser det ud..:

#!/bin/sh

# Script made with lots of help from dk.edb.system.unix

FILES="/home/\
/root/\
/etc/\
/usr/bin/backup.portrica.sh\
/usr/bin/update-distro.sh"

DATE=`date +%Y%m%d`

tar cvzf /mnt/backup/portrica.debian_sarge-${DATE}.tar.gz ${FILES}

Hvis jeg nu fx. i /home/mig har en mappe, fx. .ut2003 som jeg ønsker at
udelade fra ovenståede.. hvordan klares dette?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Kim Hansen

Dato : 06-12-04 19:04

"Martin Johansen [6000]" <visit_tuxx.dk@for.contactinfo> writes:

> Jeg har et backupscript som skal finpudses lidt.
>
> Sådan her ser det ud..:
>
> #!/bin/sh
>
> # Script made with lots of help from dk.edb.system.unix
>
> FILES="/home/\
> /root/\
> /etc/\

> /usr/bin/backup.portrica.sh\
> /usr/bin/update-distro.sh"

Du kan evt flytte disse to filer til /usr/local/bin og så tage backup
af /usr/local.

Søg på exclude i tar(1)

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Vadgårdsvej 3, 2.tv. | /,`.-´` -. ;:-. | Jeopardy.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-12-04 19:47

On Mon, 06 Dec 2004 19:04:04 +0100, Kim Hansen wrote:

> Du kan evt flytte disse to filer til /usr/local/bin og så tage backup af
> /usr/local.

Hmm hvorfor tænkte jeg ikke lige på det - det er jo en god idé!

> Søg på exclude i tar(1)

Det prøver jeg!

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-12-04 20:02

On Mon, 06 Dec 2004 19:46:48 +0100, Martin Johansen [6000] wrote:

> Det prøver jeg!

Mærkeligt nok virker det ikke.

Hvis jeg bruger --exclude=pattern, fx. --exclude=ut2003system

så tager tar den mappe med alligevel som om intet var hændt.

Fra : Mogens Dybæk Christe~

Dato : 07-12-04 18:26

> Mærkeligt nok virker det ikke.
>
> Hvis jeg bruger --exclude=pattern, fx. --exclude=ut2003system
>
> så tager tar den mappe med alligevel som om intet var hændt.

Syntaxen er f. eks.

--exclude Cache --exclude 'Temporary Internet Files'

--
Mogens Dybæk Christensen
e-mail mdc at mail dot tele dot dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-12-04 18:45

On Tue, 07 Dec 2004 18:25:58 +0100, Mogens Dybæk Christensen wrote:

> Syntaxen er f. eks.
>
> --exclude Cache --exclude 'Temporary Internet Files'

Jeg kan squtte få det til at virke - det er heller ikke sådan som man
har det beskrevet selvom den metode heller ikke virker.

Anyhow kan man ikke få scriptet til at udelade den fra FILES-syntaxen?

Fra : Mogens Dybæk Christe~

Dato : 08-12-04 00:14

> Jeg kan squtte få det til at virke - det er heller ikke sådan som man
> har det beskrevet selvom den metode heller ikke virker.
>
> Anyhow kan man ikke få scriptet til at udelade den fra FILES-syntaxen?

Det tror jeg desværre ikke. Syntaxen er sådan at udeladte filer skal
skrives med --exclude foran.

Den linie jeg sendte dig ovenfor er klippet fra et script der laver
det samme som dit, og har kørt hos mig i flere år. Så det kan virke,
men kræver lidt tid første gang. Du kan da få mit script her, lidt
forenklet:

#!/bin/sh

at +5 days -f ./NTbackup

mv /boot/backup/NTprofiles.tar.gz /boot/backup/NTprofiles_old.gz

tar --newer 20040902 --exclude Cache --exclude 'Temporary Internet Files' \
-czf /boot/backup/NTprofiles.tar.gz /nt_e/WINNT/Profiles /home
<<<<<<<<<<<<<

Scriptet tager backup af arbejdsfiler både i Linux og NTFS, og
afleverer resultatet i /boot, som fysisk er en anden disk. Scriptet
hedder NTbackup, og sørger for at sætte sig selv i kø til kørsel igen
om 5 dage. Så man kan glemme alt om det, bortset fra at kopiere
..tar.gz-filen ud på en CD en gang imellem. - Godt nok til hjemmebrug.

Bemærk at \ bruges til at forlænge linien, da de 2 sidste tekstlinier er
en lang kommando til tar.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-12-04 20:30

On Wed, 08 Dec 2004 00:13:59 +0100, Mogens Dybæk Christensen wrote:

> [...]
> samme som dit, og har kørt hos mig i flere år. Så det kan virke, men
> kræver lidt tid første gang. Du kan da få mit script her, lidt

Okay jeg prøver at rode lidt med det ud fra dit script!

Takker :)