Miltfunktionsi printer scanner etc.
Fra : Peter Thomsen

Dato : 06-12-04 15:29

Hej,

Jeg skal have mig en multifunktionsprinter, en der kan printe, scanne, fax'e
(laser??). Findes der noget på markedet der dur til Lx?

/ Peter

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 06-12-04 17:24

Peter Thomsen wrote:
> Hej,
>
> Jeg skal have mig en multifunktionsprinter, en der kan printe, scanne, fax'e
> (laser??). Findes der noget på markedet der dur til Lx?
>
> / Peter

Generelt må det overordnede råd være at gå efter en printer/scanner/fax,
hvor udbyderen gider at lave linux-drivers. To af disse firmaer er HP
og Epson.

For HP's multifunktionsmaskiner kan du finde en liste på:
http://hpoj.sourceforge.net/suplist.shtml

Og for Epson's multifunktionsmaskiner er der en liste på:
http://www.epkowa.co.jp/english/linux_e/linux.html

Fra : Peter Thomsen

Dato : 06-12-04 19:34

Undskyld tyrk-fejlen i emnelinien.

"Jacob Tranholm" <jacob_tranholm@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> http://hpoj.sourceforge.net/suplist.shtml
>
> Og for Epson's multifunktionsmaskiner er der en liste på:

Tusinde tak for nogle gode links. Det ser dog ikke for godt ud. Ingen af
HP's maskiner kan faxe via PC (og Epson nævner heller ikke noget om det).
Håbede der var en eller anden der havde en multifunktionsmaskine der kunne
udnytte alle sine funktionaliteter på en Lx.

/ Peter

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 06-12-04 23:19

Peter Thomsen wrote:

> [...]
> Håbede der var en eller anden der havde en multifunktionsmaskine der kunne
> udnytte alle sine funktionaliteter på en Lx.

Hvis du søger på http://www.edbpriser.dk/ efter multifunktionsmaskiner
med indbygget printer/scanner/kopimaskine/fax, så er der 6 forskellige
firmaer, der producerer disse maskiner. For de fleste Brother, Canon,
Lexmark og OKI får du mig bekendt svært ved at finde understøttelse for
printerne; scannere og faxfunktionerne er det muligvis overhovedet ikke
muligt at få understøttet... Xerox har generelt været gode til at lave
linux-drivers (omend disse drivers normalt ikke frigives som open
source) og hvis du fx. kigger på en Xerox WorkCentre PE120 er både print
og scan understøttet, men faxfunktionen er fortsat ikke understøttet.

Og for HP'erne er print og scan generelt understøttet, men
faxfunktionerne er heller ikke fuldt understøttede her endnu...

Så generelt er det ikke opmuntrende. Du kan muligvis få fax-funktionen
til at fungere vha. wine eller lignende, eller du kan selv lave nogle
drivere.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 07-12-04 07:57

Jacob Tranholm wrote:

> Så generelt er det ikke opmuntrende. Du kan muligvis få fax-funktionen
> til at fungere vha. wine eller lignende, eller du kan selv lave nogle
> drivere.

Men det kræver jo at man har forstand på at lave det selv, og % delen af
Linux bruger der har det, er kraftigt dalende, i takt med systemmernes
udbredelse øges,,,

Ivar Madsen

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 07-12-04 10:30

Ivar Madsen wrote:

> Men det kræver jo at man har forstand på at lave det selv, og % delen af
> Linux bruger der har det, er kraftigt dalende, i takt med systemmernes
> udbredelse øges,,,

Sandt...

Og taget i betragtning at der givetvis allerede har været forsøgt for
HP's multifunktionsprintere at få fax-funktionen integreret, hvor de på
http://hpoj.sourceforge.net/ givetvis også har haft adgang til
officielle HP-dokumenter, der beskriver koderne til de forskellige
funktionaliteter i multifunktionsmaskinerne. Og stadigvæk er der ikke
udviklet en fax-understøttelse. - Så det er muligvis ikke så nemt.