MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
ombøbning af mange filer
Fra : KS

Dato : 06-12-04 15:18

Jeg har mange filer (flere tusinde) som skal omdøbes, men ...

der skal blot FJERNES noget af det eksisterende man - og fra venstre side af
filnavnet. altså:

XYZxxxxx . xxx skal blot ændres til xxxxx . xxx (de 3 første tegn
fjernes)

hvordan gøres dette ?

mvh KS

Fra : Lauridsen

Dato : 06-12-04 15:26

> hvordan gøres dette ?

Det kan Acdsee http://www.acdsystems.com/English/index.htm

Mvh.
Lars

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-12-04 16:22

Lauridsen wrote:

> Det kan Acdsee http://www.acdsystems.com/English/index.htm

Hvorhenne ser du at det er billeder KS har?

Jesper G. Poulsen

Fra : Søren H

Dato : 06-12-04 23:42

In article <xn0dqp1o9ylsoi005@dtext.news.tele.dk>, ms2mogens@ingensteder.dk.invalid says...

> Hvorhenne ser du at det er billeder KS har?

Hvor påstod Lauridsen at der var tale om billeder?

/Søren

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-12-04 10:28

Søren H wrote:

> Hvor påstod Lauridsen at der var tale om billeder?

Har du læst om produktet?

Jesper G. Poulsen

Fra : Søren H

Dato : 07-12-04 19:19

In article <xn0dqq6we21dx59002@dtext.news.tele.dk>, ms2mogens@ingensteder.dk.invalid says...

> Har du læst om produktet?

Det har egentlig ikke noget med sagen at gøre.

/Søren

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-12-04 20:17

Søren H wrote:

> Det har egentlig ikke noget med sagen at gøre.

Nå!

Jesper G. Poulsen

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 08-12-04 00:28

Jesper G. Poulsen wrote:

> Nå!

Hmm. Jeg bruger også ACDSee til at omdøbe mange
filer, også andre end billedfiler. ACDSee er også fortrindelig
til at lede efter dubletter. Også igen alle mulige filtyper.

mvh
Henning

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-12-04 11:23

Henning Præstegaard wrote:

> Hmm. Jeg bruger også ACDSee til at omdøbe mange

Okay, men så er vi tilbage ved at ACDsee jo heller ikke er gratis. Og
det er heller ikke den bedste billedviewer længere. Skal man redigere
billeder er ACDSee heller ikke nummer ét.

Hvorfor så kaste penge efter det?

Jesper G. Poulsen

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 10-12-04 00:48

Jesper G. Poulsen wrote:

> Hvorfor så kaste penge efter det?

Fordi det er et dejligt program, der opfylder mine behov

For øvrigt prøvede jeg ikke at pushe ACDSee, men gjorde
blot opmærksom på, at programmen kunne det som du
så stærkt betvivlede.

mvh
Henning

Fra : juni2004

Dato : 08-12-04 14:48

In article <41b63c81$0$165$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, onkelhenning@not..valid says...
> ACDSee er også fortrindelig
> til at lede efter dubletter. Også igen alle mulige filtyper.

Til fil dublet søgning, både på navn og/ eller binært match, er Total Commander suveræn.

http://www.ghisler.com

--
Best regards
Lars

Fra : Lauridsen

Dato : 07-12-04 09:29

> Hvorhenne ser du at det er billeder KS har?

Programmet kan også rename andre filtyper.

Mvh.
Lars

Fra : KS

Dato : 07-12-04 09:45

"Lauridsen" <dsl30271@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Programmet kan også rename andre filtyper.
>
> Mvh.
> Lars

Nu ender det vel snart med at citatreglerne er brudte !

Jeg HAR fået svar på min oprindelige forespørgsel - så lad den stoppe her.

Mvh KS

Fra : Lars

Dato : 08-12-04 18:29

In article <41b56da6$0$145$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, keld.soerensenDELETE_THIS@os.dk
says...
> Jeg HAR fået svar på min oprindelige forespørgsel - så lad den stoppe her.

Nu er der jo andre læsere på denne NG, og nogle af disse kunne have mere omfattende behov med
hensyn til renaming end dig, hvormed debatten (incl. TC vs 1-4a rename) er absolut relevant,
det drejer sig jo ikke kun om dit behov!

--
Best regards

Lars

Fra : KS

Dato : 08-12-04 19:46

Ja, behovet har jo ikke været der, for så havde de jo startet en tråd !

Det udvikler sig mere og mere til en chat om det ene program frem for det
andet.

og hvad har det med renaming at gøre !

Fra : Lars

Dato : 08-12-04 21:22

In article <41b74be8$0$158$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, keld.soerensenDELETE_THIS@os.dk
says...
> Ja, behovet har jo ikke været der, for så havde de jo startet en tråd !

Som du måske ser, er der jo en fortsat tråd. Hvordan kan du tro at denne thread kun er for dig?

> og hvad har det med renaming at gøre !
Det er hvad denne thread handler om.

--
Best regards

Lars

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-12-04 07:38

Lars skriver:

> Som du måske ser, er der jo en fortsat tråd. Hvordan kan du tro at denne thread kun er for dig?

Glem KS, han støjer (han er i filter her hos mig)

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : KS

Dato : 09-12-04 08:15

Åhhh nej - er du nu også her !

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-12-04 16:21

KS wrote:

> hvordan gøres dette ?

http://www.1-4a.com/rename/

Jesper G. Poulsen

Fra : KS

Dato : 06-12-04 16:46

> http://www.1-4a.com/rename/

Tak for det link, men kan det ikke gøres med "de gamle" piping-muligheder
ude i dos ?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-12-04 17:22

KS wrote:

> Tak for det link, men kan det ikke gøres med "de gamle"
> piping-muligheder ude i dos ?

Jeg har ikke rodet med det siden jeg fandt det program. Det er nemt og
det er gratis

Jesper G. Poulsen

Fra : Bertel Brander

Dato : 06-12-04 20:04

KS wrote:
> [...]
> filnavnet. altså:
>
> XYZxxxxx . xxx skal blot ændres til xxxxx . xxx (de 3 første tegn

Du kan putte følgende i en .bat fil:

@echo off
setlocal
for /F "tokens=*" %%I in ('dir /B *') do call :Process "%%I"
goto :eof
:Process
set Dest=%~1
set Dest=%Dest3%
echo ren %1 "%Dest%

Den vil så udskrive en lang række ren kommandoer, hvis disse ser
ok ud, fjerner du ordet echo i sidste linie, og kører det igen så
udfører den kommandoerne.

Du kan ændre 'dir /B *' til f.ex. 'dir /B c:\whatever\*.jpg' så vil
den køre gennem alle jpg filer i mappen c:\whatever.

Scriptet virker ikke på Win 95/98/Me.

--
"I learned more from a three minute record
than I ever learned in school"

Fra : Bertel Brander

Dato : 06-12-04 20:15

Bertel Brander wrote:

> [...]
>
> @echo off
> setlocal
> for /F "tokens=*" %%I in ('dir /B *') do call :Process "%%I"

Der manger tydeligvis en " i slutningen af sidste linie,
der skal stå:

echo ren %1 "%Dest%"

Fra : KS

Dato : 06-12-04 21:36

FINT - det vil jeg prøve at lege lidt med !

Mvh KS

Fra : KS

Dato : 06-12-04 21:41

Hvor læser man noget mere om de %xxxxx% og det du laver %Dest3% ?

Fra : Bertel Brander

Dato : 06-12-04 21:52

KS wrote:

> Hvor læser man noget mere om de %xxxxx% og det du laver %Dest3% ?

Man åbner en Dos-prompt og skriver: help set
Man lærer om for med: help for

/b

Fra : Lars

Dato : 06-12-04 22:00

In article <41b46a34$0$206$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, keld.soerensenDELETE_THIS@os.dk
says...
> [...]
> filnavnet. altså:
>
> XYZxxxxx . xxx skal blot ændres til xxxxx . xxx (de 3 første tegn

Total Commander er absolut suveræn til dette og meget andet
Dette kan selvfølgelig gøres på tværs af valgte direktorier/ drev i eet hug, vel at mærke

http://www.ghisler.com/

Lidt fra dokumentationen:

Dialog box - Multi-rename tool

With this dialog box, you can rename a list of files selected in Total Commander. Instead of *
and ? wildcards, this function uses placeholders in brackets []. The new names are immediately
shown in the result list, but the files are not renamed until the Start! button is pressed.

Field   Description

Rename mask: file name
With this field, you can create a definition for a new file name. The buttons below allow to
insert place holders for the previous name, parts of the name, a counter, or file date/time.
Place holders are always in brackets [ ], while all other letters (without brackets) will be
placed in the new name without a change.
See below for a description of all available placeholders!
Extension   Definition string for extension. In principle, all placeholders can be added to
either of the two definition boxes. The rename tool will create a rename string like this:
Fields in name mask + "." + Fields in extension mask. The reason why the two fields are
separated is to prevent the accidental removal of file extensions, which would remove the
association of files with a certain program.

Search & Replace   The string entered in the field 'Search for' is replaced by the string in
'Replace with'. The text in 'search for' is NOT case sensitive! Both fields support the
placeholders (wildcards) * and ?. A * stands for any number of characters, a ? for exactly one
character.
This function is applied AFTER the rename mask!

RegEx   Now supports regular expressions.

Subst.   Substitution: The entire file name will be replaced by the characters entered in the
"Replace" field. If this option isn't checked, only the found expression will be replaced. You
can work with subexpressions, see the sample in regular expressions.

Upper/lowercase   Converts the whole string to uppercase/lowercase/first letter
uppercase,rest lowercase. This function is applied AFTER the rename mask and after
search&replace. Use the [U], [L] and [n] placeholders to convert only certain parts of the name
to upper/lowercase!

Define counter [C]   Allows to define the counter for the [C] field(s).
Start at:   Number of the first file. The files are always numbered the same way as they are
shown in the result list. You can sort the result list just like in the main Total Commander
window. Additionally you can reorder individual items using drag&drop, or Shift+Cursor keys.

Step by:   The counter is increased/decreased by this value.
Digits:   Width of the counter field. If digits is >1, the rename tool will insert leading
zeros to get a fixed width number field.

F2 Load/save settings
Allows to load or save the settings of the multi-rename tool.
<Default>   Sets the default settings (no changes to the names)
Save settings
Allows to save the current settings
Delete entry   Deletes the last selected entry from the list

Entry names   Loads settings saved earlier

<File list>   Shows a list of all files being renamed. The modified names are shown in the New
name column. All changes to the above fields are immediately shown in this column, but the
files are not actually renamed until the Start! button is pressed. If the rename mask contains
an error, the string <Error!> is shown.
The list can be sorted by name, extension, date/time and size, and individual items can be
moved up/down with drag&drop or Shift+Cursor keys. This is useful for changing the file order
for the counter function.

Start!   Starts to rename files. There will be a warning message if there are name conflicts.
Undo   Tries to undo the rename operation in reverse order (last renamed file first). This also
works AFTER closing the Multi-Rename-Tool! Just re-open it with any file(s).
Result list   Creates a protocol of the renamed files.
Close   Closes the dialog box without any further actions.

Here is a description of all available placeholders. IMPORTANT: Upper/lowercase is relevant!
[N]   old file name, WITHOUT extension
[N2-5]   Characters 2 to 5 from the old name (totals to 4 characters). Double byte characters
(e.g. Chinese, Japanese) are counted as 1 character! The first letter is accessed with '1'.
[N2,5]   5 characters starting at character 2
[N2-]   All characters starting at character 2
[N-8,5]   5 characters starting at the 8-last character (counted from the end of the name)

[N-8-5]   Characters from the 8th-last to the 5th-ast character
[2-5]   Characters 2-5 from the whole name and extension (other numbers as in [N] definition)
[P]   Paste name of the parent directory, e.g. when renaming c:\directory\file.txt -> pastes
"directory".
Also working: [P2-5], [P2,5], [P-8,5], [P-8-5] and [P2-], see description of [N] above.
[G]   Grandparent directory (usage: see [P]).
[E]   Extension

[E1-2]   Characters 1-2 from the extension (other numbers as in [N] definition)
[C]   Paste counter, as defined in Define counter field
[C10+5:3]   Paste counter, define counter settings directly. In this example, start at 10,
step by 5, use 3 digits width.
Partial definitions like [C10] or [C+5] or [C:3] are also accepted.
[Caa+1]   Paste counter, define counter settings directly. In this example, start at aa,
step 1 letter, use 2 digits (defined by 'aa' width)

[d]   Paste date as defined in current country settings. / is replaced by a dash
[Y]   Paste year in 4 digit form
[M]   Paste month, always 2 digit
[D]   Paste day, always 2 digit
[t]   Paste time, as defined in current country settings. : is replaced by a dot.
[h]   Paste hours, always in 24 hour 2 digit format
[m]   Paste minutes, always in 2 digit format
[s]   Paste seconds, always in 2 digit format
[U]   All characters after this position in uppercase

[L]   All characters after this position in lowercase
[F]   First letter of each word uppercase after this position, all others lowercase
[n]   All characters after this position again as in original name (upper/lowercase unchanged)
[[]   Insert square bracket: open
[]]   Insert square bracket: close (cannot be combined with other commands inside the square
bracket!)

--
Best regards

Lars

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-12-04 10:31

Lars wrote:

> Total Commander er absolut suveræn til dette og meget andet

Total Commander er ikke gratis. Den rename-toll jeg henviste til er
gratis. Ingen penge op af lommen. Det eneste man skal gøre, er at
fortælle programmøren at man kan li' hans arbejde - dette gøres pr.
mail.

For mig at se er den bedste løsning, samtidig den billigste løsning.

Jesper G. Poulsen

Fra : Lars

Dato : 07-12-04 19:27

In article <xn0dqq6z621hzbu003@dtext.news.tele.dk>, ms2mogens@ingensteder.dk.invalid says...

> [...]
> mail.
>
> For mig at se er den bedste løsning, samtidig den billigste løsning.

Rent feature mæssigt, også med hensyn til rename alene, kan jeg se at TC, når væsentlig længere
end utilitien du henviste til. Ydermere er TC komplet filhåndtering, hvadenten det er ftp,
synkronisering, compare + myriader af andre muligheder.
Hvorfor have mange forskellige tools, når eet TC alligevel vinder på samtlige punkter, og så er
der tale om eet produkt. Derfor er det lidt til grin at sammenligne 1-4a med TC.
Så det er dermed også "over and out" med stifinder, der er tæt på total funktions forladt

TC kan downloades og bliver ved med at fungere med fuld funktionalitet, uregistreret. Sådan har
programmøren valgt at lave det. Personligt mener jeg at man bør støtte et så godt initiativ som
TC og betale de ca. 30 USD som det koster at registrere programmet.

--
Best regards

Lars

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-12-04 19:42

Lars skriver:

> [...]
> Så det er dermed også "over and out" med stifinder, der er tæt på total funktions forladt

Personligt hat jeg det ikek særligt fedt med TC og lignende NC kloner.
Så nej, den vinder ikek så meget her.....

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 07-12-04 19:54

Lars skrev:

>TC kan downloades og bliver ved med at fungere med fuld funktionalitet, uregistreret.

Men det er ikke lovligt i henhold til licensbetingelserne.
--
Knud

Fra : Lars

Dato : 07-12-04 21:41

In article <b0vbr016ne95mq7pci093nq80aihud5s74@dtext.news.tele.dk>, ellentoft@mail.tele.invalid
says...

> Men det er ikke lovligt i henhold til licensbetingelserne.

Det er skam rigtigt, det vil jeg da ikke modsige.
http://www.ghisler.com/order.htm

--
Best regards

Lars

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-12-04 20:27

Lars wrote:

> Rent feature mæssigt, også med hensyn til rename alene, kan jeg se at
> TC, når væsentlig længere end utilitien du henviste til. Ydermere er

Nej!

TC kan ikke mere end 1-4a's Rename. Jeg har prøvet begge og TC kan
_intet_ i forhold til. Og TC koster penge at anvende.

"Total Commander, Version 6.03a, is a *Shareware* file manager for
Windows® 95/98/ME/NT/2000/XP, and Windows® 3.1."

> stifinder, der er tæt på total funktions forladt

Stifinder?

Det eneste der er bedre end Stifinder er FC/W. Alt det grafiske er
ineffektivt.

> [...]
> det. Personligt mener jeg at man bør støtte et så godt initiativ som
> TC og betale de ca. 30 USD som det koster at registrere programmet.

Shareware betyder ikke at man bør støtte et godt initiativ. Shareware
betyder at man _betaler_ for softwaren, hvis man beslutter sig for at
anvende det.

1-4a's Rename kan rename' på parametre som TC kun kan drømme om, samt
er _GRATIS_ at anvende.

Jesper G. Poulsen

Fra : Lars

Dato : 07-12-04 21:40

In article <xn0dqqmon2msmkb002@dtext.news.tele.dk>, ms2mogens@ingensteder.dk.invalid says...
> Nej!
>
> TC kan ikke mere end 1-4a's Rename. Jeg har prøvet begge og TC kan
> _intet_ i forhold til.

Sikke en gang ævl, hvis du har brug for TC support, er du velkommen til at poste dine
eventuelle ?.
Een af de punkter, der løfter TC langt op over 1-4a rename, er den fuld integrerede support for
Regular Expressions (søg på google, hvis du ikke ved hvad det er). R.E. kan integreres i såvel
både den søgning blandt filer på tværs af drev, der skal indgå i multi-rename, såvel som R.E.
kan bruges direkte i multi-rename.
Denne ene og særdeles vigtige feature, findes jvf 1-4a rename's feature liste overhovedet ikke.

> Stifinder?

> Det eneste der er bedre end Stifinder er FC/W. Alt det grafiske er
> ineffektivt.

Aner ikke hvad FC/W er, men du er velkommen til at sende et link, så vi kan have fornøjelsen af
at matche features

> 1-4a's Rename kan rename' på parametre som TC kun kan drømme om, samt
> er _GRATIS_ at anvende.

Nåh ja, "stardate" som placeholder, what a joke

--
Best regards

Lars

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-12-04 21:56

Lars wrote:

> Sikke en gang ævl, hvis du har brug for TC support, er du velkommen
> til at poste dine eventuelle ?.

Jeg har ikke brug for hjælp til det program - det er _dumpet_ med et
brag her på adressen.

> Een af de punkter, der løfter TC langt op over 1-4a rename, er den
> fuld integrerede support for Regular Expressions (søg på google, hvis

Du har ikke prøvet 1-4a Rename, kan jeg se.

> særdeles vigtige feature, findes jvf 1-4a rename's feature liste
> overhovedet ikke.

Har du prøvet programmet?

> Aner ikke hvad FC/W er, men du er velkommen til at sende et link, så

File Commander for Windows. Den kan alt det et godt
filhåndteringsværktøj skal kunne.

Jesper G. Poulsen

Fra : Lars

Dato : 07-12-04 23:32

In article <xn0dqqoz42pysin002@dtext.news.tele.dk>, ms2mogens@ingensteder.dk.invalid says...

> Du har ikke prøvet 1-4a Rename, kan jeg se.

Hmm, hvordan kan du se det?

> Har du prøvet programmet?

Er du forvirret nu, eller hvad?

Du er velkommen til at forklare mig hvorledes 1-4a rename udfører tilsvarende multi-renaming
funktionalitet, som TC ved brug af Regular Expressions.

Jeg ser frem til dette

--
Best regards

Lars

Fra : KS

Dato : 08-12-04 07:13

Hvis jeg må blande mig - så virker 1-4a Rename nu meget fornuftig !

Men jeg mente at kunne huske fra DOS tiden, at man kunne lave det vha
filtre og piping a la unix - men 1-4a Rename er jo selvfølgelig visuelt
bedre.

OG SÅ STOP DOG DETTE IDIOTI !

Mvh KS

Fra : Lars

Dato : 08-12-04 18:33

In article <41b69b62$0$172$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, keld.soerensenDELETE_THIS@os.dk
says...
> Hvis jeg må blande mig - så virker 1-4a Rename nu meget fornuftig !

Formentlig.

> OG SÅ STOP DOG DETTE IDIOTI !

Hvad mener du med det?
Læs evt lidt om netetikette her:
http://www.usenet.dk/netikette/

Som jeg har nævnt kan der være læsere i denne NG (som mig selv), der har mere omfattende behov
med hensyn til renaming, hvor TC klare dette.

--
Best regards

Lars

Fra : Lars

Dato : 08-12-04 21:32

In article <xn0dqqoz42pysin002@dtext.news.tele.dk>, ms2mogens@ingensteder.dk.invalid says...
> File Commander for Windows. Den kan alt det et godt
> filhåndteringsværktøj skal kunne.

Hmm, hvis det er denne her du taler om syntes jeg ikke at den ser særlig overbevisende ud:

http://www.cinnamonsoftware.com/file_commander.htm

--
Best regards

Lars

Fra : Michael

Dato : 06-12-04 23:39

> XYZxxxxx . xxx skal blot ændres til xxxxx . xxx (de 3 første tegn
> fjernes)
>
> hvordan gøres dette ?

Dette løser ikke helt dit problem, men nævner det blot for at vise hvad
Windows XP kan gøre:

1) marker alle filer i mappen (kopier f G... skyld nogle testfiler over i
mappen - IKKE originalerne!)

2) Højreklik på den øverste og vælg "Omdøb"

3) Fjern de relevante tegn (XYZ)

Windows XP fjerner nu "XYZ" i alle filnavnene, MEN: tilføjer desværre "(
1)", "( 2)" osv. til filnavnene.

Såeh, det er mest nævnt som et kuriosum i denne sammenhæng, men er ganske
godt når man har overført stakkevis af billeder fra digitalkameraet i
formatet "PIC00001" osv.

Hilsen Michael