MS Windows
briani 27239
Om-installering af XP
Fra : Mr. Mox

Dato : 06-12-04 15:12

Jeg søger efter en beskrivelse på et MEGET nemt forståeligt plan for af-og
gen-installering af XP. Hvem har en link til dette?

Min bærbare maskine fryser på uforklarlige tidspunkter (for mig), og jeg må
så pille batteriet ud eller tage stikket fra for at slukke og starte igen,
hvorpå maskinen kører mellem 20 minutter og flere timer igen inden den
"fryser" cursoren fast. Jeg tænker derfor at det måske kan hjælpe at
ominstallere XP??????? Tror I det vil hjælpe???

Jeg synes selv jeg har søgt allevegne for en nem forklaring på sletning og
installering, men jeg har ikke fundet noget hvor jeg får fulde svar eller
kan forstå dem jeg får. Der er f.eks. i Windows hjælp ikke noget om
emnet!!!!!! Jeg fandt en engelsk beskrivelse men den er ikke god (til mig).
Jeg har også sat en seddel op i Brugsen for at finde en anden pensionist der
måske for gode ord og en flaske rødvin kunne hjælpe mig, men desværre uden
resultat.

Mine spørgsmål er sikkert ret basale, f.eks. når man skal gemme en
sikkerhedskopi af de programmer man har, f.eks. AVG-antivirus, eller
AdAware, skal man så finde alle de opdateringer man har fået og gemme
dem????

Min XP står jo til automatisk opdatering, og ude i Stifinder et sted, ligger
der er hav af sikkerhedsfiler foruden SecurityPack 1 og 2. Skal alt det lort
først samles og skrives over på CD eller disketter for så siden at lægges
ind igen???? Det lyder da forfærdeligt svært.??? Jeg har jo min oprindelige
CD, men den vil jo være uden opdateringer, kan man blot nøjes med at lægge
Security Pack 2 ind, (jeg fik en CD fra Microsoft med den på), sådan noget
finder jeg ikke oplyst.

Vil det for alle programmer jeg har opdateret være nødvendigt at finde
filerne, eller kan man blot downloade programmerne igen, og, vil de så være
opdaterede til idag???????

Når man geninstallere XP, skal man så også læse disketterne til printere,
scannere, brændere etc. ind
igen? Eller bliver alle disse instillinger medtaget på den bootdiskette man
vist nok også skal lave allerførst??

Undskyld, men hvor skal jeg lede??

Med venlig hilsen Mr. Mox.

Fra : Hans Paulin

Dato : 07-12-04 00:16

Mr. Mox skrev:

> Jeg søger efter en beskrivelse på et MEGET nemt forståeligt plan for
> af-og gen-installering af XP. Hvem har en link til dette?

Jeg har ikke noget link, men normalt smider man bare sin XP-cdrom i maskinen
og starter op (booter) på den (smid cd'en i og lav en genstart - vælg så at
"Starte fra cd-rom, når du under opstarten får muligheden for det) - din pc
skal i BIOS være sat til at boote først fra cd-romdrevet, hvilket den
muligvis allerede er!?

Herefter får man så mulighed for at reparere (via en "installation") - jeg
har prøvet det selv et par gange uden succes - men andre har vist bedre
erfaringer end mig.

> Jeg tænker derfor at det
> måske kan hjælpe at ominstallere XP??????? Tror I det vil
> hjælpe???

Hvis det ikke er hardwaren der er defekt ka det da være det hjælper - jeg
plejer bare at foretrække "sletning og installering" (en formattering) i
stedet

> Jeg synes selv jeg har søgt allevegne for en nem forklaring på
> sletning og installering, men jeg har ikke fundet noget hvor jeg får
> fulde svar eller kan forstå dem jeg får.

Har du først prøvet det (et par gange ) går det til sidst som fod i
hose - du kan vel formattere på et par timer når du har øvelsen

> [...]
> sikkerhedskopi af de programmer man har, f.eks. AVG-antivirus, eller
> AdAware, skal man så finde alle de opdateringer man har fået og gemme

Personligt ville jeg hente programmerne igen påny fx. fra en cd fra bladene
"Alt om Data" eller "Komputer" (kan lånes på biblioteket) og så hente
opdateringerne til programmerne på nettet.

> kan man blot nøjes med at lægge Security Pack 2 ind,
> (jeg fik en CD fra Microsoft med den på), sådan noget finder jeg ikke
> oplyst.

Start med at lægge din XP-cdrom ind i den formatterede (tømte) maskine og
læg så SP2 oven i bagefter.

Læg så alt andet "ovenpå" bagefter igen (virker hér).

> Vil det for alle programmer jeg har opdateret være nødvendigt at finde
> filerne, eller kan man blot downloade programmerne igen, og, vil de
> så være opdaterede til idag???????

De programmer du henter er mere eller mindre opdaterede - nogen af dem skal
du lige hente sidste opdatering til - dét har jeg aldrig haft problemer med.

> Når man geninstallere XP, skal man så også læse disketterne til
> printere, scannere, brændere etc. ind
> igen?

Ikke ved en geninstallering (reparation)

Vælger du derimod at formatere - altså "rense" maskinen først, skal alle
drivere læses ind igen, hvis ikke XP selv indeholder dem.

> Eller bliver alle disse instillinger medtaget på den
> bootdiskette man vist nok også skal lave allerførst??

Mig bekendt skal du ikke lave en bootdiskette - det var tildels nødvendigt
til Windows 98, men ikke til XP

> Undskyld, men hvor skal jeg lede??

Denne gruppe er god!

Held og lykke - og spørg igen!

PS: Husk at brænde en cd med dine dokumenter, billeder, "Foretrukne" osv.
inden du formatterer.
Hans

Fra : Mr. Mox

Dato : 07-12-04 18:31

Mange tak for dit svar, jeg har Liiiiige et par andre spørgsmål, som jeg
tillader mig at smide af her.

"Hans Paulin" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> vælg så at "Starte fra cd-rom, når du under opstarten får muligheden for
OK so far

>din pc skal i BIOS være sat til at boote først fra cd-romdrevet, hvilket
>den muligvis allerede er!?
Hvordan ved/ser jeg det????

> [...]
> plejer bare at foretrække "sletning og installering" (en formattering) i

Denne anvisning du her har givet mig er bestemt det bedste jeg endnu har
set.

> [...]
> bladene "Alt om Data" eller "Komputer" (kan lånes på biblioteket) og så
> hente opdateringerne til programmerne på nettet.
Mine AVGantivirus mailwasher og Norman Firewall har jeg alle holdt løbende
opdaterede, disse filer har jeg stadig gemt som pakkede, de er jo Zippede
når man får dem ned. Kan jeg brænde dem som Zip sammen med mine dokumenter
og fotos for så siden at "Åbne" dem i den "nye" XP ????? Jeg har betalt for
Zone Alarm, AVG og Norman.

Jeg fandt denne link http://www.janum.net/itsvar/tips/win/xp hvor der kan
hentes en pakke med filer som skal læses ind. Er de bedre end den CD jeg
fik for nylig fra MS???? Jeg ved nemlig ikke om pakke 2 også indeholde den
gamle pakke 1 så man bare skal opdatere når det hele kører ???????

> [...]
>
> Held og lykke - og spørg igen!
>
> PS: Husk at brænde en cd med dine dokumenter, billeder, "Foretrukne" osv.

Tusind tak igen, jeg tror at jeg først vil prøve at "Reparere" uden at
formatere, det lyder så farligt!

Måtte jeg godt sende dette til dig "Selv"?

PPS. Kan man få teksten i Re til RE til Re til at stå i forskelllige
farver i OE? I stedet for de der >>>>>>>'r

Fra : Hans Paulin

Dato : 08-12-04 00:47

Mr. Mox skrev:

> Hvordan ved/ser jeg det????

Du vil blive klar over det i det øjeblik hvor du (gen)starter din pc med
XP-cdrommen i; hvis pc'en kan boote på (starte via) cd'en er det ok - hvis
den bare starter op som sædvanligt uden at du kan se noget på skærmen (kan
ikke huske om du får valgmuligheden: "Start fra cd" at se på skærmen, men i
givet fald så følg blot en evt .anvisning (tryk på en given knap eller
lignende) skal du ændre indstillingen i BIOS.

> Denne anvisning du her har givet mig er bestemt det bedste jeg endnu
> har set.

Velbekomme!

> [...]
> er jo Zippede når man får dem ned. Kan jeg brænde dem som Zip sammen
> med mine dokumenter og fotos for så siden at "Åbne" dem i den "nye"

Dét kan jeg ikke se noget til hinder for

AVG er dog hurtig at opdatere - til daglig bruger jeg ca. ét minut pr.
gang - via et ISDN-modem

Mailwasher har jeg ikke længere.

> Jeg har betalt for Zone Alarm, AVG og Norman.

Zone Alarm og AVG kan du finde på biblioteket i bladet "Alt om data" eller
evt. "Komputer"; jeg fandt dem i førstnævnte.

Dét kan man.

> Jeg fandt denne link http://www.janum.net/itsvar/tips/win/xp hvor
> der kan hentes en pakke med filer som skal læses ind. Er de bedre
> end den CD jeg fik for nylig fra MS????

Dét har jeg ikke hørt noget om - jeg har også bare brugt en tilsvarende
cd-rom fra Microsoft.

> Jeg ved nemlig ikke om pakke
> 2 også indeholde den gamle pakke 1 så man bare skal opdatere når det
> hele kører ???????

SP2 indeholder også SP1, så førstnævnte kan du bare lægge ovenpå XP, når dén
er læst ind.

(Der findes også noget der hedder "Slipstreamede XP'er", hvor man har
flettet en XP-cd-rom sammen med SP2 og brændt resultatet til én cd; dét
siges at give det "reneste" resultat, men begynd bare med at læse først XP
og siden SP2 ind, hvis du da vælger at formattere (altså at "tømme" din pc
for software) - jeg har lige formatteret 2 maskiner hér i huset på dén måde
(da jeg på det tidspunkt ikke havde en slipstreamet cd) og de kørte og kører
efterfølgende fint.

> Tusind tak igen,

Velbekomme

> jeg tror at jeg først vil prøve at "Reparere" uden at
> formatere, det lyder så farligt!

Hæ hæ

> Måtte jeg godt sende dette til dig "Selv"?

Dét må du gerne, men den mailadresse jeg bruger hér på news modtager jeg
ikke noget post på; det er så også skik og brug at skrive hér i gruppen, så
andre interesserede kan følge med (og komme med tips - og korrektioner -
hvis jeg skriver noget galt )

> PPS. Kan man få teksten i Re til RE til Re til at stå i forskelllige
> farver i OE? I stedet for de der >>>>>>>'r

Jeps - du henter et lille program der hedder OE-Quotefix hér:

http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/

....åbner det og sætter et flueben i "Coloring (eksperimental)", mener jeg
det var.

Når du så siden vil bruge dit mailprogram klikker du ikke på det sædvanlige
Outlook Express-ikon, men på et der ligner, nemlig "Outlook Express with
OE-Quotefix" (find ikonet under Start=>Alle programmer=>OE-Quotefix - træk
evt ikonet ned i proceslinien eller på skrivebordet )

God fornøjelse!
Hans

Fra : Calle.

Dato : 08-12-04 17:31

Hans Paulin wrote:

> [...]
>
> Zone Alarm og AVG kan du finde på biblioteket i bladet "Alt om data"
> eller evt. "Komputer"; jeg fandt dem i førstnævnte.

jeg eller endnu nemmere, direkte på nettet.
--
Calle.