Publisher fil conv. til PDF
Fra : Torben Brøndum

Dato : 07-12-04 10:48

Hej,

Jeg anvender et af de mange freeware programmer der fides til at konvertere
et 8 siders nyhedsbrev i publisher til en pdf fil som bruges bla. på nettet,
men også til fremsendelse som alm. fil.

I publikationen findes nogle billeder - dog ikke særligt store.

Når filen er konverteret fylder den ca. 3MB - det syntes jeg er meget. Har
set publikationer med langt flere sider der fylder eks. under 1MB.

Hvad kan jeg gøre for at få størrelsen af filen ned - skal jeg måske have
fat i et betalingsprogram som pdf-converter for at komprimere noget mere?
Har I gode råd?

Hilsen Torben Brøndum

Fra : Gevaldi

Dato : 07-12-04 11:15

Torben Brøndum skriblede:

> Jeg anvender et af de mange freeware programmer der fides til at
> konvertere et 8 siders nyhedsbrev i publisher til en pdf fil som
> bruges bla. på nettet, men også til fremsendelse som alm. fil.

Hvorfor bruge et DTP program til et nyhedsbrev.
Brug dog et tekstbehandlings program.

> [...]

> Når filen er konverteret fylder den ca. 3MB - det syntes jeg er
> meget. Har set publikationer med langt flere sider der fylder eks.

Muligvis fordi Publisher også gemmer din txt som grafik.

> Hvad kan jeg gøre for at få størrelsen af filen ned - skal jeg måske
> have fat i et betalingsprogram som pdf-converter for at komprimere
> noget mere? Har I gode råd?

Brug et tekstbehandlings program og se om det
ikke løser problemet.

--
/Gevaldi

Fra : L.E.P.

Dato : 07-12-04 11:27

Tue, 7 Dec 2004 10:47:54 +0100, skrev "Torben Brøndum"
<tbr@Xtorben-broendumX.dk> :

> [...]
>fat i et betalingsprogram som pdf-converter for at komprimere noget mere?

Det er formentlig opløsningen i billederne i Publisher der skal gøres
mindre.

Hilsen Lars

Fra : Torben Brøndum

Dato : 07-12-04 11:54

"L.E.P." <nyheder@SLETplakaten.dk>

> Det er formentlig opløsningen i billederne i Publisher der skal gøres
> mindre.

Ja - det kunne godt se sådan ud. Jeg har et par billeder der fylder
ca.800KB - jeg tror i den forbindelse at opløsningen kunen være mindre. Jeg
får bladet trykt - men ved ikke hvilken opløsning et billeder som minimum
skal have i den forbindelse.

Billederne er tage i bedste kvalitet mit digitale kamera kan 3,1 mega pixels
så opløsningen skla jeg nok have sat ned - men til hvilken. Vi taler om
10*15 eller mindre i billede størrelse.

Hilsen Torben Brøndum

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 08-12-04 00:22

"Torben Brøndum" <tbr@Xtorben-broendumX.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
pixels
> så opløsningen skla jeg nok have sat ned - men til hvilken. Vi taler om

Nu ved du jo nok bedst selv, hvilken kvalitet du forventer.
Men generelt kan man sige, at hvis billederne bare skal ses på nettet, kan
de komprimeres meget, uden at man kan se forskel.
Hvis du bruger win xp er der indbygget en fortræffelig lille utility, som
kan komprimere meget og samtidig holde en høj kvalitet.
Den findes i forbindelse med at sende billeder med email
Gå i Stifinder og find mappen med dine billeder. Tryk på knappen Mapper
foroven, så du får nogle genvejsmenuer til rådighed i venstre side.
Marker de pgl. billeder og brug så genvejen til venstre -
Send de markerede elementer med e-mail.
Så dukker en menu frem, hvor du vælger at billederne skal gøres mindre. Send
dem til dig selv, og voila de er typisk reduceret til kun at fylde mellem 10
og 20% af det oprindelige og stadig i en rimelig kvalitet.
Herefter kan du så sætte dem ind i dit program.
Men ellers kan du nok få en masse gode råd i fotogruppen om, hvorledes du
kan gøre dine billeder mindre uden at ødelægge for meget på kvaliteten.

Kurt