Mozilla Firefox og tegnsæt.
Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 06-12-04 17:57

Hejsa..

Tilgiv mig hvis det er en gammel traver, men jeg har ikke haft
held med at finde svaret, hverken i google-groups eller ved
manuelt at trevle gruppen her igennem.

Jeg er generelt glad for Firefox, men indimellem bøvler jeg lidt
med tegnsættet. Hvis jeg fx. går ind på
<http://www.dtc-net.dk/default.asp?id=2693> så er alle æ,ø og å'er
erstattet af ?. Klikker jeg på View, Character encoding har den
valgt Unicode UTF-8. Vælger jeg manuelt Western ISO-8859-1, så
kommer siden til at se korrekt ud. Under Options, General,
Languages har jeg sat Default Character Encoding til Western
ISO-8859-1, men tilsyneladende gør det ikke den store forskel -
tit og ofte må jeg manuelt skifte fra UTF-8 til ISO-8859-1 for at
få siderne rigtigt frem.

Jeg har overvejet at fuske lidt med filen charsetalias.properties
og redefinere tingene lidt, men det må da kunne lade sig gøre på
en mere civiliseret måde??

Min firefox er version 0.9.3

En anden ting der irriterer mig er Bookmarks Toolbar Folder (BTF).
Jeg har valgt at slå den fra, da jeg ikke lige kan se hvad jeg
skal bruge den til og det virker fint. Ulempen er dog, at hvis jeg
vil lægge et nyt bookmark ind, så foreslår den altid at jeg
creater det nye bookmark i BTF og jeg må så manuelt ændre det til
"Bookmarks" for at få det til at ligge blandt alle de øvrige
bookmarks. Har jeg nogen mulighed for at fjerne BTF helt eller
evt. rette hvilken folder nye bookmarks defaulter til?

--
Hygge..
Thomas

Fra : Carl Drud

Dato : 06-12-04 18:35

Thomas Strandtoft wrote:

> Jeg har overvejet at fuske lidt med filen charsetalias.properties
> og redefinere tingene lidt, men det må da kunne lade sig gøre på
> en mere civiliseret måde??

Der er ingen problemer her. Men om det er fordi tegnsættet på siden er
angivet som: content="text/html; charset=ISO-8859-1; charset=UTF-16" der
gør at du har problemer, ved jeg ikke.

> Min firefox er version 0.9.3

Her er det 1.0. Om det gør forskellen ved jeg ikke.

> Har jeg nogen mulighed for at fjerne BTF helt eller
> evt. rette hvilken folder nye bookmarks defaulter til?

Måske du kan bruge "Add Bookmark Here" extensionen.

https://update.mozilla.org/extensions/showlist.php?application=firefox&version=1.0&numpg=&category=Bookmarks

Forfatters HP med beskrivelse:

http://gorgias.de/mfe/

Carl

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-12-04 19:27

Thomas Strandtoft wrote:

> En anden ting der irriterer mig er Bookmarks Toolbar Folder (BTF).
> Jeg har valgt at slå den fra, da jeg ikke lige kan se hvad jeg
> skal bruge den til og det virker fint.

Uha, den kan jeg slet ikke undvære.

> [...]
> creater det nye bookmark i BTF og jeg må så manuelt ændre det til
> "Bookmarks" for at få det til at ligge blandt alle de øvrige

Du kan evt. bare trække nye bogmærker til den ønskede placering med
musen - det er også meget nemmere.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nemmere, hurtigere og mere sikkert internet med Firefox

Fra : Steen

Dato : 06-12-04 21:14

Thomas Strandtoft wrote:

> Jeg er generelt glad for Firefox, men indimellem bøvler jeg lidt
> med tegnsættet. Hvis jeg fx. går ind på
> <http://www.dtc-net.dk/default.asp?id=2693> så er alle æ,ø og å'er
> erstattet af ?.

Her virker det fint.

> [...]
> ISO-8859-1, men tilsyneladende gør det ikke den store forskel -
> tit og ofte må jeg manuelt skifte fra UTF-8 til ISO-8859-1 for at

Det bør ikke være nødvendigt at fortælle browseren, hvilket tegnsæt den skal
anvende for at rendere siden. Indehaveren af hjemmesiden har hele to
muligheder for at fortælle browseren, hvilket tegnsæt, der skal anvendes: i
HTTP-response-headeren og i selve filen. På www.dtc-net.dk er der ikke
angivet noget tegnsæt i HTTP-headeren, så browseren må ty til HTML-headeren,
hvor der står

<META http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=ISO-8859-1;
charset=UTF-16">

-og det kan jeg da ærlig talt godt forstå, den bliver forvirret over. SVJV
kan man ikke angive to tegnsæt - enten er det det ene, eller også er det det
andet. Noget tyder på, at det i dette tilfælde er det ene.

> Jeg har overvejet at fuske lidt med filen charsetalias.properties
> og redefinere tingene lidt, men det må da kunne lade sig gøre på
> en mere civiliseret måde??

Det synes jeg ikke, du skal gøre.

> Min firefox er version 0.9.3

ACH SO JA! Her ligger humlen nok begravet, som man siger Kan du straks
opgradere til 1.0! Der er foretaget mange ændringer i den endelige release;
alle releases af FireFox indtil 1.0 har været "preview releases" eller
betaversioner.

Jeg tør næsten garantere, at problemerne forsvinder, hvis du opdaterer.

> En anden ting der irriterer mig er Bookmarks Toolbar Folder (BTF).

Hvaffor en? Den bruger jeg i hvert fald ikke til noget, så mon ikke det også
er noget, de har fikset i v1.0?

/steen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-12-04 21:42

Steen wrote:

> Hvaffor en? Den bruger jeg i hvert fald ikke til noget, så mon ikke det også
> er noget, de har fikset i v1.0?

Det er bogmærkelinjen, den der svarer til hyperlinkslinjen i Internet
Explorer (bare bedre, selvfølgelig. Man kan for eksempel have mapper i
den).

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tips og tricks til opsætning og brug af Firefox

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 06-12-04 23:05

Steen wrote:

> [...]
> betaversioner.
>
> Jeg tør næsten garantere, at problemerne forsvinder, hvis du opdaterer.

Pas på med det, for det løste faktisk ikke problemet. Til gengæld
kiggede jeg lidt højere oppe på options, general, languages og så
at jeg under punktet "Languages in order of preferences" kun havde
English (en) og English/United States (en-us). Jeg tilføjede
Danish (da) som tredie option og nu viser den DTC siden korrekt.

> Hvaffor en? Den bruger jeg i hvert fald ikke til noget, så mon ikke det også
> er noget, de har fikset i v1.0?

Det ser tilsyneladende sådan ud, for nu starter den med at foreslå
at smide bookmarket i "bookmarks" og så skal jeg manuelt scrolle
ned til BTF hvis det er der jeg vil have det lagt ind..

Alt i alt er jeg godt tilfreds, så tak for inputtet og også tak
til Carl og Kim, I er også blevet læst, blot ikke besvaret..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Steen

Dato : 07-12-04 13:29

Thomas Strandtoft wrote:

> [...]
> English (en) og English/United States (en-us). Jeg tilføjede
> Danish (da) som tredie option og nu viser den DTC siden korrekt.

Det lyder sjovt. Jeg vil umiddelbart tro, at rækkefølgen af sprog kun afgør,
hvad du sender til webserveren i HTTP-headerens "Accept-Languages: "-felt.
Visse servere baserer selvfølgelig responsen på, hvad brugeren har stående
her, f.eks. Google, men det virker usandsynligt at www.dtc-net.dk skulle
gøre det. Desværre har jeg ikke i FireFox mulighed for at se mine egne
requestheaders, så jeg finder ikke ud af det, før jeg finder et plugin, der
kan

Mvh Steen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-12-04 14:37

Vær så artig: <http://livehttpheaders.mozdev.org/>.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Steen

Dato : 07-12-04 15:22

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Vær så artig: <http://livehttpheaders.mozdev.org/>.

HALLO! Det var lige det, jeg ledte efter - 1.000 tak

De har ganske vidst en liste over systemer, hvor det virker, hvor WinXP er
mistænkeligt fraværende, men det synes at fungere fuldstændig problemfrit
her. Lækkert!

/steen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 08-12-04 19:22

Steen wrote:

> [...]
> Visse servere baserer selvfølgelig responsen på, hvad brugeren har stående

Glæden var også kortvarig, for idag var jeg inde på en anden side
hvor den var gal med tegnsættet igen.. :-/

--
Hygge..
Thomas