Hjælp - hvem spiser vores ærter
Fra : Hot-socks

Dato : 18-05-01 21:36

Hej

Hvem kan fortælle, hvilke dyr som spiser vores ærter. Det ligner små
'sneglebid' eller hvad ved jeg. Ihvertfald spiser de ærtebladene straks de
er kommet op !!

Og hvordan bekæmper man dem ?

Mvh..Søs

Fra : Lystfiskeren

Dato : 18-05-01 21:41

Ja - det vil jeg også gerne vide !!

Mvh..Brian

Hot-socks <sonderby-sorensen@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9e412d$638$1@sunsite.dk...

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 18-05-01 22:55

Lystfiskeren <sonderby-sorensen@mail.tele.dk> skrev i en
> Ja - det vil jeg også gerne vide !!
>
> Mvh..Brian
>

> Hot-socks <sonderby-sorensen@mail.tele.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:9e412d$638$1@sunsite.dk...

Jeg vil tro det er duer, der i frustration over ikke at have fået ædt alle
ærter allerede inden de spirede, går og græsser dem af. Det kan de gøre ved
andre afgrøder også. Suk.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Aa. Worm

Dato : 19-05-01 08:47

> [...]
> ærter allerede inden de spirede, går og græsser dem af. Det kan de gøre

Jeg er helt enig i, at det kan være duer.
En anden mulighed er hare(r). Og endelig kan det være snegle (og
sandsynligvis biller e.lign)
Harer og duer kan selvfølgelig ikke bekæmpes, men de kan forhindres i at
komme til, v.hj.a. kyllingenet e. lign.
Jeg har selv harer i haven, så jeg må omhyggeligt dække eller indhegne
ærter, bønner, salat mv. -samt indhegne mange af min små-buske og træer.

Vh
Aase

Fra : Aa. Worm

Dato : 19-05-01 09:05

Så glemte jeg det igen, -at rette Sv til Re
derfor gentager jeg mit bud på ærte-synderen:

Fra : Bo Kjær Olsen

Dato : 21-05-01 11:59

Jeg har også måttet se alle de små ærtespirer forsvinde ligeså snart de stak
hovedet frem og undret mig. Men her forleden dag tog jeg en due på fersk
gerning, jeg havde lige set en lille tilbageværende spire hvor der sad en
due og hakkede, da jeg skræmte den væk manglede det meste afspiren, resten
havde friske mærker.

Bo

Fra : Bent E.

Dato : 19-05-01 14:05

Hot-socks skrev i meddelelsen <9e412d$638$1@sunsite.dk>...
> [...]
>
>Hvem kan fortælle, hvilke dyr som spiser vores ærter. Det ligner små
>'sneglebid' eller hvad ved jeg. Ihvertfald spiser de ærtebladene straks

Det er helt sikkert duerne.
Spis dem; duerne . De smager godt.

Mvh
Bent E.

Fra : Vibeke Hansen

Dato : 19-05-01 00:09

> Hvem kan fortælle, hvilke dyr som spiser vores ærter.

Det er sansynligvis skovduer, de elsker ærter.

Sæt net over ærterne indtil de er ca 15cm høje, så er de ikke interessante
længere.
mvh Vibeke

Fra : Astrid Vest Andrease~

Dato : 19-05-01 21:16

Hvis biddene ligner små billetklip i kanten af bladene, er det den såkaldte
bladrandbille, der er på spil.
Planterne kan komme til at se lidt flossede ud en kort tid, men kommer sig
hurtigt igen. Ingen sprøjtning eller panik

Venlig hilsen
Astrid Vest

Fra : Lystfiskeren

Dato : 24-05-01 01:19

Enig i at det nok er duer. Har derfor købt et net til overdækning - håber
det virker. Tak for hjælpen !

MVH::Søs

Astrid Vest Andreasen <astrid.vest@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:DCAN6.284$qE1.5283@news.get2net.dk...

Fra : Ole Møller

Dato : 19-05-01 21:27

Det kan være duer eller andre fugle. Læg fibernet eller andet insektnet over
bedet, til planterne er 4-5 cm høje.
vh
Ole