ssh tunnel
Fra : Morten Guldager

Dato : 05-12-04 10:40

Hejsa,

Nogen der kan komme med en fiks one-liner løsning der
kan sætte en ssh-tunnel op og efterfølgende starte en
klient der bruger tunnelen nogle gange. Når klienten
dør skal tunnlen lukkes igen.

I dag gør jeg det ved at have 2 lokale vinduer, et
hvor i jeg starter tunnelen med f.eks:

ssh -N -L 3306:mysql-server:3306 proxy-server

Og et andet vindue hvor jeg så starter min klient

mysql -h 127.0.0.1

Når jeg så er færdig med arbejdet i klienten skal jeg
huske at stikke ssh'en der holder tunnelen et CTRL-C

Lidt bøvet synes jeg.

Det ville være fiksere om jeg kunne lave mig et lille
shell-script der klarede begge dele. Men jeg kan ikke
lige finde ud af hvordan jeg får far i et barns PID i
bash.

/Morten