Tjek dato i forhold til anden dato
Fra : Tonni H Rasmussen

Dato : 03-12-04 13:42

Hej med jer alle sammen

Jeg har lavet denne lille if sætning, men det virker ikke Er
der nogle der kan hjælpe mig lidt på vej?

If rs("dato") > 01-12-2004 Then
Response.Write ' så skal den skrive noget...
End IF
(tager ingen poster)

Rigtigt skal det se sådan ud:
If rs("dato") < FormatDateTime(Now-21, vbShortDate) Then
Response.Write 'så skal den skrive noget...
End If
(tager alle poster)

Det skal virke på en side hvor man kan købe og sælge noget, når
annoncen er mere end 21 dage gammel skal den ikke vises.
I databasen har jeg naturligvis både nogle nye og nogle gamle
poster

Datoformaterne er rigtige. Dvs. de er danske og på denne form
dd-mm-åååå. I databasen er feltet sat til dato og klokkeslæt og
indput masken er sat til dd-mm-åååå

Maskinen melder ikke fejl, afhængigt af om pilen vender den ene
eller den anden vej, tager den ingen poster eller alle poster.

Håber jeg har forklaret mit problem så det kan forstås.

På forhånd tak for hjælpen
Tonni H Rasmussen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Chrisser

Dato : 03-12-04 13:54

Tonni H Rasmussen wrote:
> [...]
>
> Rigtigt skal det se sådan ud:
> If rs("dato") < FormatDateTime(Now-21, vbShortDate) Then
> Response.Write 'så skal den skrive noget...

Prøv at tage et kig på (vbscript) funktionen dafediff - den er genial til
datosammenligning

Mvh
Chrisser

Fra : Tonni H Rasmussen

Dato : 03-12-04 14:13

> Prøv at tage et kig på (vbscript) funktionen dafediff - den er genial til
> datosammenligning

Skide godt! Nu virker som det skal
Det kom til at se sådan ud:

If DateDiff("d", rs("dato"), Now()) < 21 then
Response.Write 'skriver noget
End If

Håber det kan komme andre til hjælp

Tak for hjælpen, Tonni

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-12-04 14:14

Tonni H Rasmussen skrev:

> If rs("dato") > 01-12-2004 Then

Her står i virkeligheden:

   IF rs("dato") > -2015

- som naturligvis ikke giver mening (-2015 = 1 - 12 - 2004).
For at sammenligne datoer skal de to sider begge have type
dato/tid.

Du kan prøve med en af følgende varianter:

' Poster nyere end her og nu
   If rs("dato") > Now()

' Poster nyere end de sidste 21 dage
   If rs("dato") > DataAdd("D", -21, Now())

> Datoformaterne er rigtige. Dvs. de er danske og på denne form
> dd-mm-åååå. I databasen er feltet sat til dato og klokkeslæt og
> indput masken er sat til dd-mm-åååå

Du kan ikke bruge input-masken til noget uden for Access-basen. Men
hvis du ikke konverterer din dato når du henter den fra Access, så
skal asp nok opfatte den korrekt. Problemet kommer ofte når man
konverterer til tekst for at sammenligne med en tekstudgave af en
dato.
--
Jens Gyldenkærne Clausen