At rette sin hjemmeside til til forskellig~
Fra : Ukendt

Dato : 03-12-04 16:44

Hej,

man hører tit, at man bør lave sine hjemmesider udfra ex. Mozilla Firefox
eller Opera og så rette dem til bagefter, så de også passer til Explorer.

Men hvordan kan man rette noget til. Jeg mener, at det vel er enten eller,
så hvis det først passer til ex Mozilla, og man derefter retter i kildekoden
så den også passer til Explorer, så vil den jo ikke længere passe til
Mozilla... Enten eller. eller?

Fra : Preben Andersen

Dato : 03-12-04 17:07

"Michael Sørensen" <webmaster_m-s SNABEL-A stofanet.dk> wrote in message
> [...]
kildekoden
> så den også passer til Explorer, så vil den jo ikke længere passe til

Sørg for at det hele validerer, efterhånden som du laver siden. Så virker
det som regel fint i alle browsere.

mvh
Preben

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 03-12-04 17:17

"Michael Sørensen" <webmaster_m-s SNABEL-A stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:41b089b1$0$23079$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> [...]
> kildekoden så den også passer til Explorer, så vil den jo ikke længere
> passe til Mozilla... Enten eller. eller?

Nej, sådan er det ikke - man kan fx godt have en hjemmeside som er
konstrueret sådan at nogle af tingene fungerer i den ene browser men ikke i
den anden etc.
Det man gør er at lave en kodning, der virker i den ene browser, hvorefter
man laver en, der virker i den anden. Så vil den ene browser som regel
ignore den, der ikke virker i den, men blot lade den anden, der virker nyde
fremme.
Men der kan naturligvis være tilfælde, hvor det ikke går, fordi den ene
browser enten ikke understøtter det, den anden gør eller fordi den anden
browser kræver noget mere.

EX. i MSIE kan man have rullende tekster, hvilket ikke fungerer i fx
Netscapes browser -
Til gengæld kan man i Netscapes browser sagtens have blinkende bogstaver,
som ikke fungerer i MSIE.

Man kan lave baggrundslyd i MSIE, men det kræver en særlig kode at lave den
så den også fungerer i Netscape.

En dropdownmenu-boks lavet til at fungere i MSIE vil ikke fungere i Netscape
hvis man ikke tilføjer nogle ekstra tags, da den vil fortolke den anderledes
uden disse ekstra tags.

--
ahw

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 03-12-04 23:15

On Fri, 3 Dec 2004 17:16:39 +0100, Arne H. Wilstrup <karl@utroligsmart.dk>
wrote:

> EX. i MSIE kan man have rullende tekster, hvilket ikke fungerer i fx
> Netscapes browser -
> Til gengæld kan man i Netscapes browser sagtens have blinkende bogstaver,
> som ikke fungerer i MSIE.

Begge dele burde også forbydes, men man kan nu sagtens lave det, så det
fungere i alle browsere vha. javascript.

> Man kan lave baggrundslyd i MSIE, men det kræver en særlig kode at lave
> den
> så den også fungerer i Netscape.

bgsound burde også forbydes Måden med object/embed giver mulighed for
at brugeren kan trykke på en startknap før musikken begynder, og det kan
bruges i alle browsere, og det validere ligeså dårligt som bgsound

> [...]
> Netscape
> hvis man ikke tilføjer nogle ekstra tags, da den vil fortolke den

En dropdown-menu kan nu godt laves uden ekstra-kode, og fungere i alle
nyere browsere.
Her er et simpelt eksempel:
onmouseover="this.style.height='auto';"
onmouseout="this.style.height='1em';">
overskrift

--
Ryan Kristensen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 04-12-04 13:31

Ryan Kristensen skrev:

>Begge dele burde også forbydes, men man kan nu sagtens lave det, så det
>fungere i alle browsere vha. javascript.

I nyere versioner af Mozilla (og formentlig FireFox) og Opera er
marquee understøttet.

I Mozilla dog ikke fuldt ud, kun med vandret scroll.
--
Knud

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-12-04 17:38

Michael Sørensen skrev:

> [...]
> derefter retter i kildekoden så den også passer til Explorer,
> så vil den jo ikke længere passe til Mozilla...

Nej - ikke nødvendigvis - der er flere muligheder.

En ofte forekommende situation er at man har glemt at sætte en
specifik egenskab - fx topmargen for h2. I den browser man har
udviklet siden i, ser det fint ud, for her passer browserens
standardværdi med det man gerne vil have. For at få en anden
browser med, kan det så være nødvendigt at definere værdien
præcist.

En anden mulighed er at man har brugt noget i Mozilla (fx
selectoren td + td) som IE ikke forstår. Det kan man så i mange
tilfælde skrive sig ud af ved fx at bruge flere klasser i css.

I de tilfælde hvor der virkelig er tale om forskellig tolkning af
den samme kode - fx IE5's opfattelse af bredder i forhold til
Mozillas - må man få browserne til at læse hver deres koder til den
samme egenskab. Til det brug er der et hav af css-hacks der kan
skjule css for forskellige browsere. Til windowsudgaver af IE kan
man også drage stor nytte af conditional comments.
Begge dele kan fx ses her:
<http://www.hintzmann.dk/articles/skjulecss/>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen