Radiator og ydelse
Fra : UnSuB

Dato : 29-11-04 15:16

Har i en how-to-do læst at i nyere huse skal man regne med 30W pr.
kvadratmeter. Når jeg så kigger på de forskellige sider med radiatorer,
så står der f.eks: 476W ca. 7.9 m2 ved god isolering.

Hvad skal jeg rette mig efter - ovenstående passer vel ikke lige med 30W pr.
kvadratmeter. Det gør ingen af de beskrivelser jeg har læst.

Mit hus er bygget efter 1996.

Mvh Anders

Fra : Peter Mejer

Dato : 29-11-04 19:23

"UnSuB" <unsubdk@excite.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> pr.
> kvadratmeter. Det gør ingen af de beskrivelser jeg har læst.

Hej,

Har netop monteret nye radiatorer (og rør, gaaab) i mit hus fra 1909. - Jeg
har regnet med 75 w/m², og vi har det lunt og godt nu. - Og det med en
fremløbstemperatur på bare 45 grader.

Fra : David Bjergsø

Dato : 30-11-04 14:28

"Peter Mejer" <peter.mejer@mail.dk> wrote in message

> Og det med en fremløbstemperatur på bare 45 grader.

Er det ikke noget skidt ? .. her tænker jeg på tærring af rørene ... eller
er det når vandet er for varmt ?

/David

Fra : Peter Sindrup

Dato : 30-11-04 17:00

> Er det ikke noget skidt ? .. her tænker jeg på tærring af rørene ... eller
> er det når vandet er for varmt ?

Jo, hvis det er "gammeldags" jernrør skal fremløbstemperaturen være mindst
55-60 grader.
Hvis det er nye(re) plastrør, er det en anden historie. Gulvvarme under
trægulv må f.eks. ikke være ret varmt.

Peter

Fra : Christian S

Dato : 30-11-04 23:13

"Peter Sindrup" <nospamnews@psi.avic.dk> wrote in message

> [...]
> 55-60 grader.
> Hvis det er nye(re) plastrør, er det en anden historie. Gulvvarme under

Hvorfor mener du at jernrør vil tære af en kold fremløbstemperatur ??

Mvh
Christian S .. Vvs/Energimontør

Fra : Peter Mejer

Dato : 01-12-04 16:45

> Hvorfor mener du at jernrør vil tære af en kold fremløbstemperatur ??
>
> Mvh
> Christian S .. Vvs/Energimontør

Ja, det kan man jo godt fundere over. - Nu har jeg (af økonomiske hensyn) -
valgt kobber.

I øvrigt er det et jordvarmeanlæg, og der ligger fremløbstemperaturen lidt
lavere, end ved traditionelle anlæg.

Peter

Fra : Calle.

Dato : 01-12-04 17:40

Christian S wrote:
> Hvorfor mener du at jernrør vil tære af en kold fremløbstemperatur ??

Min brugsvands ledning har da holdt tæt endnu, og det er sku koldere end i
radiatorerne
--
Calle.