alger i havedammen
Fra : Jørn Vind

Dato : 29-11-04 11:23

Jeg har lige været ude for at rengøre vores havedam til vinteren - klippe
visne planter ned, samle blade op fra vandet, og så er der en masse
grønalger i vandet. Det er en slimet sammenhængende masse, som man kan tage
op med "de bare næver". Men det er lidt ulækkert, og har sandsynligvis
ejheller en god effekt på de øvrige planter.

Jeg ved det har noget at gøre med ph værdi i vandet - men hvad gør jeg rent
konkret for at undgå alle de grønalger til næste år ?

Med venlig hilsen

Jørn Vind

Vi bor på Grønnevangen 54
5210 Odense NV

og har telefonnummer 66 16 19 83

Se også vore hjemmesider:

http://home20.inet.tele.dk/fritidshuset/

www.vindmusik.dk

Fra : H.S.

Dato : 30-11-04 15:28

"Jørn Vind" <joernvind@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
rent
> konkret for at undgå alle de grønalger til næste år ?

Jeg har hørt noget om en halmballe som skulle smides i bassinget - og virke
imod alger.

- men jeg beklager ikke at kunne huske detaljerne i 'tippet'

Fra : Jørn Vind

Dato : 30-11-04 20:07

Hej Henrik - måske har du ledt nogle på sporet

> Jeg har hørt noget om en halmballe som skulle smides i bassinget - og
> virke
> imod alger.
>
> - men jeg beklager ikke at kunne huske detaljerne i 'tippet'

- så måske kommer der en fortsættelse.

Mange tak for det du trods alt kunne huske.

Mvh

Jørn Vind

Fra : Omnolog HMH

Dato : 01-12-04 09:34

byghalm i en gl kartoffelsæk eller lignende - skulle kunne tage algerne -
forebyggende..... halmen skal ikke ligge så længe at den rådner - så har man
bare tilført mere næring til dammen...

Fra : Jens G

Dato : 01-12-04 09:29

On Tue, 30 Nov 2004 15:27:48 +0100, "H.S." <Henrik@hstradingNOSPAM.dk>
wrote:

>Jeg har hørt noget om en halmballe som skulle smides i bassinget - og virke
>imod alger.
>
> - men jeg beklager ikke at kunne huske detaljerne i 'tippet'

Prøv at se hvad der skrives på havedammen.dk om halmballemetoden:

http://www.havedammen.dk/content.67.114.95

Der er ikke den store begejstring at spore, men der er andre råd mod
alger i havedammen.

--
Hilsen/Best Regards
Jens G

Fra : Ole Laursen

Dato : 02-12-04 10:23

Jens G <jensg@denfindesalligevelikke.invalid> writes:

> Prøv at se hvad der skrives på havedammen.dk om halmballemetoden:
>
> http://www.havedammen.dk/content.67.114.95
>
> Der er ikke den store begejstring at spore, men der er andre råd mod
> alger i havedammen.

Jeg kiggede lidt på de råd. Det ser ud til at være nogenlunde de
samme som man kan finde i enhver god akvariebog.

Problemet er at der er for mange næringssalte i vandet fordi du hælder
foder i. Foderet indeholder næring som på en eller anden måde skal op
af dammen igen efter at det er kommet ud af den anden ende af fiskene.
Ellers bliver det ved med at hobe sig op. Og så får du algeproblemet.

Nogle af de ting som jeg gjorde som akvarist:

- benyttede et filter der opsamlede noget af slammet som man
derefter kunne skylle ud af filtret og dermed få væk fra
akvariet

- udskiftede en god del af vandet (mellem 1/3 og 1/2) en gang i
mellem

- havde nogle hurtigtvoksende planter til at stå i akvariet; så kan
man en gang imellem høste noget af dem og smide det væk, på den
kommer man også af med noget af næringen - planterne er i direkte
konkurrence med algerne og kan i øvrigt også være med til at
skygge dem ihjel

I øvrigt, jo flere fisk, jo mere foder og jo større problem.

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/