Skimmel eller mug.. prof. undersøgelse af ~
Fra : David

Dato : 24-11-04 22:05

Hej NG

Så er vi gået i gang med at sætte vores nye gamle hus i stand. Under et
inders lag tapet fandt vi sorte områder. Se
http://www.stienpedersen.dk/hus/hus.html billede til højre. Billede til
venstre er fra kælderen. Jeg gætter på det er mug eller skimmel, men ved for
lidt om det.

Så jeg regner med at vi skal have en professionel til at se på det, kender I
nogle i nærheden af Aalborg?

Hilsen David

Fra : Per H

Dato : 24-11-04 22:38

On Wed, 24 Nov 2004 22:05:10 +0100, "David" <David@SLETofir.dk> skrev:

> [...]
>venstre er fra kælderen. Jeg gætter på det er mug eller skimmel, men ved for

er det ikke bare mug, der nemt kan vaskes af med klorin?

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Michael Herløv

Dato : 24-11-04 23:11

"David" <David@SLETofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lidt om det.
>
> Så jeg regner med at vi skal have en professionel til at se på det, kender

Der er www.goritas.dk

og http://www.hussvamp-lab.dk/

og http://www.svampeskade.dk/

Sidstnævnte har jeg ingen erfaring med,
men de 2 øverste laver nogle gode og grundige rapporter.

Du kan selv tage prøverne og sende dem ind til deres laboratorier.
Husk under alle omstændigheder at melde det til forsikringen.

med venlig hilsen

Michael Herløv
Danske Besigtigelseskonsulenter ApS
www.dbk-aps.dk

Fra : Nick

Dato : 25-11-04 00:58

Hej

Jeg så tilfældigvis dit indlæg i nyhedsgruppen om noget mug på en væg. Du
nævner ikke så forfærdeligt meget og et billede siger sådan set ikke særligt
meget. Jeg vil gerne kigge forbi og se om jeg kan hjælpe jer. -Det koster
ihvertfald ikke noget! Min timeløn ligger i øvrigt betydeligt under det
normale niveau, men det kan vi givet fald tale nærmere om. Nu kan vi nøjes
med at kigge >s<. Udover det du kan se på hjemmesiden, kan jeg nævne, at jeg
har læst kemi på AAU, så helt ubekendt med problematikken er jeg ikke,
selvom jeg har satset anderledes i firmaregi.

mvh
Ivan Højlund
www.Tjenesteydelser.dk

Fra : Jørgen

Dato : 25-11-04 11:19

David skrev:
> [...]
> lidt om det.
>
> Så jeg regner med at vi skal have en professionel til at se på det, kender I

Var der noget at se uden på tapetet inden i fjernede det?

Det ser ud som mange vægge gør det.
Det mørke i hjørnet kan skyldes at der mangler et lag pap mellen sten
og sokkel, hvis det er en ydermur i gadehøjde.
Der har formentlig stået et skab eller andet som har forhindret luften i
at cirkulere, og her er vi inde ved sagens kærne .
Hvis man ikke lufter grundig ud hver dag, vil der komme disse pletter.
Du har formentlig også dug på ruderne, om morgenen i særdeleshed. Hvis
man så lukker ned for varmen om natten går det meget stærk den forkerte vej.
Udluftmning betyder gennem træk i et par ninutter, så alt det varne
/fugtige luft kommer ud. ikke nedkøling af vægggene mm. og det koster
ikke mange ører.

Hilsen
Jørgen

Fra : David

Dato : 25-11-04 16:26

Der var ingen ting at se uden på tapetet, efter hvad tidligere ejer har sagt
skulle tapetet have sidde der i tre år. Så jeg formoder det er en gammel
skade. Det sorte hverken lugter eller smitter af.

David

Jørgen <js2@c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:41a5b1a9$0$280$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

Fra : Jørgen

Dato : 25-11-04 21:19

David skrev:
> [...]
> skulle tapetet have sidde der i tre år. Så jeg formoder det er en gammel
> skade. Det sorte hverken lugter eller smitter af.

Så glem alt om at du har set det.

Vask evt. med klorin eller rodalon hvis du har det bedre med det

Hilsen
Jø'rgen

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 25-11-04 21:41

David wrote:
> [...]
> venstre er fra kælderen. Jeg gætter på det er mug eller skimmel, men ved for

Det har ikke en skid med svamp eller andre uhyrligheder at gøre, det er
patina altså ælde med ynde, vask det med en gang rodalon.

Tommy Hjorth