Re Re: Ang sikringer i hus.
Fra : chrsof

Dato : 20-11-04 11:45

En 10 amp. sikr. kan klare 2200watt, og hvis du vil putte en større sikring i, skal du være sikker på at ledningerne i din tavle kan klare dette. Du kan også udskifte din sikring til en automatsikring på 13 amp.

mvh
chrsof

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-11-04 14:03

chrsof skrev:

> En 10 amp. sikr. kan klare 2200watt,

Ikke helt korrekt. Vi har i Danmark i maaange år haft 230v og ikke 220v.

Dvs. 2300w som alle de andre også er inde på.

Det er helt tilbage fra min folkeskoletid at det blev lavet om og det er
efterhånden snart 10 år siden

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-11-04 14:17

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.tuxx.dk> skrev> Ikke helt
korrekt. Vi har i Danmark i maaange år haft 230v og ikke 220v.

> Dvs. 2300w som alle de andre også er inde på.
>
> Det er helt tilbage fra min folkeskoletid at det blev lavet om og det er
> efterhånden snart 10 år siden

Al den stund at dette tal ikke ender ude ved ret mange forbrugere, hvor er
så lærdommen heri?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-11-04 14:50

Preben Riis Sørensen skrev:

> Al den stund at dette tal ikke ender ude ved ret mange forbrugere, hvor er
> så lærdommen heri?

Ja jeg aner det ikke.

Mange kigger stadig åndsvagt på mig når jeg spørger efter 230v -
"Jamen vi har da kun 220v" er svaret typisk.

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-04 15:19

Den Sat, 20 Nov 2004 14:50:28 +0100, "Martin Johansen [6000]"

>Ja jeg aner det ikke.
>
>Mange kigger stadig åndsvagt på mig når jeg spørger efter 230v -
>"Jamen vi har da kun 220v" er svaret typisk.

Jeg har i øjeblikket 216V i den nærmeste stikkontakt og jeg kan ikke
huske at jeg har målt over 220V i den nogen sinde.

--
Jens OZ2JP callto://jensep

As time goes by memory fades.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-11-04 16:52

skrev:

> Jeg har i øjeblikket 216V i den nærmeste stikkontakt og jeg kan ikke
> huske at jeg har målt over 220V i den nogen sinde.

Jeg har i mine stikkontakter målt meget tæt på 230v.

Fra : MFO

Dato : 20-11-04 16:54

Martin Johansen [6000] wrote:

> Jeg har i mine stikkontakter målt meget tæt på 230v.

Hej
Jeg har selv 219V i mine kontakter.
Jeg fandt lige dette fra en "netbenyttelsaftale"
citat:

Det anses for tilfredsstillende, hvis spændingen mellem en fase og nul
ligger indenfor intervallet -10% og +6% af den nominelle spænding på
230 Volt, dvs. mellem 207 Volt og 244 Volt

citat slut

Det er, åbenbart en hel del udsving i spændingen der er
"tilfredsstillende".

--
Michael

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-04 17:27

Den 20 Nov 2004 15:53:55 GMT, "MFO" <mfro61@hotmail.com> skrev:

> [...]
>230 Volt, dvs. mellem 207 Volt og 244 Volt
>
>citat slut
>
>Det er, åbenbart en hel del udsving i spændingen der er

Mit indlæg skulle heller ikke forstås sådan at jeg var utilfreds.
Hellere 216 volt end 244, glødelamperne holder noget længere ved 216V.

--
Jens OZ2JP callto://jensep

Don't get me wrong...but I'm right!!!

Fra : MFO

Dato : 20-11-04 17:45

Jens Petersen wrote:

> Mit indlæg skulle heller ikke forstås sådan at jeg var utilfreds.

Nej da.
Men diskussionen om vi har 220V eller 230V, er vel egentlig ligegyldig
med de tolerancer der er.
Nominel 220V -6% +11%, er det samme som 230V -10% +6%.

--
Michael

Fra : Ukendt

Dato : 21-11-04 00:08

Den 20 Nov 2004 16:45:18 GMT, "MFO" <mfro61@hotmail.com> skrev:

>Nej da.
>Men diskussionen om vi har 220V eller 230V, er vel egentlig ligegyldig
>med de tolerancer der er.

Den er ligegyldig så længe tingene virker.

Jeg har været ude for en bremse på en motor der larmede fælt ved 207V
men virkede fint ved 217V.

--
Jens OZ2JP callto://jensep

Is your hair normal, or dry?

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-11-04 13:20

MFO skrev:

> Men diskussionen om vi har 220V eller 230V, er vel egentlig ligegyldig med
> de tolerancer der er.

Både og.

Det blev sat op til 230v men som du selv er inde på så er det tilladt
med intervaller og man kan derfor komme under 220v.

Men de 230v er hvad der er tiltænkt.