Ang. sikringer i hus
Fra : Henning Lund

Dato : 20-11-04 09:03

Hvor meget er det man forsvarligt kan koble på de 10 Amp sikringer der
sidder i huset uden man risikerer den springer, jeg spørger fordi hvis
man har en elradiator som bruger 2000W hvor meget mere kan man bruge
samtidig?
Det er jo surt at sikringen går hvis radiatoren og støvsugeren kører
samtidigt.

Henning Lund
icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/ hl@lite.dk

Fra : Inger Pedersen

Dato : 20-11-04 09:32

"Henning Lund" <falsk_adresse@noget.invalid> skrev i en meddelelse

> Det er jo surt at sikringen går hvis radiatoren og støvsugeren kører
> samtidigt.

Jo, men så ER det jo heller ikke værre, vel?
Køb nogle sikringer - og prøv dig frem.

Hilsen Inger

Fra : Henning Lund

Dato : 20-11-04 09:42

Inger Pedersen skrev:

> Jo, men så ER det jo heller ikke værre, vel?
> Køb nogle sikringer - og prøv dig frem.

Det er ikke sikringerne der er problemet, dem har jeg da nok af, men mit
spørgsmål drejede sig om hvor meget overskud der er på den 10 A sikring
elradiatoren sidder på.

Fra : pepss

Dato : 20-11-04 09:52

"Henning Lund" skrev

> [...]
> har en elradiator som bruger 2000W hvor meget mere kan man bruge samtidig?
> Det er jo surt at sikringen går hvis radiatoren og støvsugeren kører

10a sikring klare ca. 2300w men det kommer and på hvor mange volt du har og
så har det også noget at sige om det er de "gamle" smelte sikringer eller om
det er automat sikringer

jeg vil sige at hvis du bruger 2000w på en gruppe er de godt brugt....

--
Pepss
Den ordblinde der prøver at blive webdesigner

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 20-11-04 10:51

> [...]
> har en elradiator som bruger 2000W hvor meget mere kan man bruge samtidig?
> Det er jo surt at sikringen går hvis radiatoren og støvsugeren kører

Den simple formel er: Volt X Ampere = Watt (min gamle fysiklærer ville være
stolt nu *GGG*)
Så hvis du har 230v X 10 Ampere = 2300 W
Bemærk, at det dog er MAX belastning. Det vil nok være en god ide at holde
sig lidt under. Nu snakker du om støvsugeren, du skal bemærke at de fleste
motorer bruger mere strøm end angivet når de starter op. Den angivne effekt
er når motoren kører.

Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
____________________________________
This Email was scanned by Norton Antivirus

Fra : pepss

Dato : 20-11-04 11:43

"Thomas Nørgaard" skrev
> "Henning Lund"

> Nu snakker du om støvsugeren, du skal bemærke at de fleste motorer bruger
> mere strøm end angivet når de starter op. Den angivne effekt er når
> motoren kører.

nu vi er ved det så skal det også lige siges at en smelte sikring godt kan
klare mere ind det påtrykte i kort tid derfor bruger man dem til mortorer og
så skal man jo også tænke på en "samtidigheds faktor" når det er mere på
samme gruppe

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-11-04 13:44

> [...]

> der sidder i huset uden man risikerer den springer, jeg spørger
> fordi hvis man har en elradiator som bruger 2000W hvor meget mere

Du har 300W mere at gøre godt med men... Din elradiator bruger ikke
2000W hele tiden den slår fra og til hele tiden så den har et
gennemsnitligt forbrug der måske ligger på 1000W.
Formelt set vil du ikke kunne bruge støvsugeren der formentligt bruger
omkring 1500W men i praksis vil du sikkert ikke opleve noget problem.
Man kan eksempelvis trække 15A på en 10A smeltesikring i godt en time
uden den sprænger.

http://miljokemi.dk/images/news/smeltekurve.png

> Det er jo surt at sikringen går hvis radiatoren og støvsugeren
> kører samtidigt.

Det er altid en god ide at have en æske sikringer liggende.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Henning Lund

Dato : 20-11-04 13:55

Morten Bjergstrøm skrev:

> Du har 300W mere at gøre godt med men... Din elradiator bruger ikke
> 2000W hele tiden den slår fra og til hele tiden så den har et
> gennemsnitligt forbrug der måske ligger på 1000W.

Jep men jeg tænkte på hvis begge dele kørte samtidig, så overbelastes
sikringen temmeligt meget.

> [...]
> omkring 1500W men i praksis vil du sikkert ikke opleve noget problem.
> Man kan eksempelvis trække 15A på en 10A smeltesikring i godt en time

Ok det var jeg ikke klar over, jeg troede den fes af med det samme den
blev malket over de 10A.

> Det er altid en god ide at have en æske sikringer liggende.

Lagervare.

Jeg takker alle for svarene.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-11-04 15:00

> Jep men jeg tænkte på hvis begge dele kørte samtidig, så
> overbelastes sikringen temmeligt meget.

Så er du oppe på ca. 3500W der svarer til godt 15A, så din sikring vil
sandsynligvis holde, men så vidt det er muligt så lad radiatoren have
sin egen gruppe. At spekulere i hvor meget overbelastning en sikring
kan tåle før den springer er lidt tvivlsomt.

> Ok det var jeg ikke klar over, jeg troede den fes af med det samme
> den blev malket over de 10A.

Nej så ville man have et problem når ens apparater starter.
Visse typer af automatsikringer kan dog give problemer eksempelvis med
mikrobølgeovne.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Ole Jensen

Dato : 21-11-04 22:20

Morten Bjergstrøm <nospam01@miljokemi.dk> wrote:

> Nej så ville man have et problem når ens apparater starter.
> Visse typer af automatsikringer kan dog give problemer eksempelvis med
> mikrobølgeovne.

Jeg kan da oplyse, at jeg har en kompostkværn, som bruger 2200W, og hvis
jeg starter den på en 10A sikring, så springer den sikringen næsten hver
gang jeg starter den, og der er ikke andet på gruppen. Hvis jeg så
skifter den til en ny, så kører det OK igen.

Men nu kører jeg den på en 16A gruppe, så jeg er fri for at løbe og
skifte sikringer
Ole-J
Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 21-11-04 23:07

newsplus@oleswebsite.dk (Ole Jensen) skrev:

> [...]
> sikringen næsten hver gang jeg starter den, og der er ikke andet
> på gruppen. Hvis jeg så skifter den til en ny, så kører det OK

Så må din kompostkværn næsten have en meget stor startstrøm. Er den mon
beregnet til at køre på 10A sikringer?

> Men nu kører jeg den på en 16A gruppe, så jeg er fri for at løbe
> og skifte sikringer

Det lyder fornuftigt forudsat at kablerne er dimensioneret til 16A.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Aksel

Dato : 22-11-04 09:35

> [...]
> har en elradiator som bruger 2000W hvor meget mere kan man bruge samtidig?
> Det er jo surt at sikringen går hvis radiatoren og støvsugeren kører

Der kan tilsluttes 2300 W kontinuerligt, en normal sikring kan i kort tid
holde til overbelastning, en 10 A kan ofte klare 20 A i 10 minutter.

Hvis din installation ikke er meget gammel kan du måske skifte til 13 A
sikringer, men det skal du spørge installatøren om.

Hilsen Aksel