Afmontering af radiator
Fra : Bjarne K

Dato : 19-11-04 12:58

Kan en uvidende person som mig, forventes at kunne afmontere en radiator
selv, eller skal der en vvs'ser på sagen.

Hvis det er nemt/lovligt at gøre det selv, hvilken fremganfsmåde skal så
følges.
Jeg har centralvarme med gammel salamander kedel. og rørerne kommer ned
oppe fra loftet.

--
Hilsen

Bjarne K.

Fra : Martin

Dato : 19-11-04 13:09

> [...]
> følges.
>
> Jeg har centralvarme med gammel salamander kedel. og rørerne kommer ned

Det er lovligt selv at rode med centralvarmen.

Det er nu rimeligt nemt at afmontere en radiator. Ved ventilen burde der
sidde en omløber, som skal løsnes. Ved udløbet burde der også sidde en
omløber, som skal løsnes. Herefter er det bare at fjerne radiatoren.

Husk dog lige at tappe vandet af først!

Før end du tapper vand på igen, skal radiatoren monteres - eller der skal
proppes af. Afpropning kan godt gå hen og være lidt mere kompliceret.

/Martin

Fra : Bjarne K

Dato : 19-11-04 13:17

"Martin" <nospam@nospam.dk> wrote in message
> [...]
skal
> proppes af. Afpropning kan godt gå hen og være lidt mere kompliceret.

Det er nok nogle dumme spørgsmål, men jeg har aldrig haft centralvarme
før nu.

Hvor er det lige vandet skal tappes af. Er det på hele anlæget, og i
givet fald hvor gøres dette. ?
Og hvor fyldes der vand på igen ?

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-11-04 13:24

"Bjarne K" <kanfaaes@hvis.ønskes> wrote in message
> [...]
> før nu.
>
> Hvor er det lige vandet skal tappes af. Er det på hele anlæget, og i

Det er ikke for at lyde klog eller noget (jeg står faktisk også snart selv
overfor at skulle have flyttet en radiator), men
betal dig fra det her første gang, lad VVS manden vise dig hvordan du tømmer
og fylder anlægget, det kan måske vise sig at være en god investering.

--
mvh/rg. Christian
I would have to ask the questioner. I haven't had a chance to ask

Fra : Bjarne K

Dato : 19-11-04 13:52

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message
> [...]
tømmer
> og fylder anlægget, det kan måske vise sig at være en god investering.

Jeg har intet imod at kontratere en vvs mand, med mindre indgrebet er så
simpelt at selv jeg kan finde ud af det. (hvilket det altså ikke tyder

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-11-04 14:00

> [...]
>
> Jeg har intet imod at kontratere en vvs mand, med mindre indgrebet er så
> simpelt at selv jeg kan finde ud af det. (hvilket det altså ikke tyder

Jeg ved det ikke
Vi har lige købt en landejendom med pillefyr, og vi skal have ordnet en mur
inde i det som skal være soveværelset og i forbindelse med det skal vi have
flyttet en radiator 10 cm ud i rummet.
Det betyder at vi :

- skal have tappet vandet af anlægget,
- afmonteret radiatoren
- monteret bøjninger, måske balofix ventiler
- monteret en ny radiator
- fyldt vand på igen, luftet ud etc.

Fra : Martin

Dato : 19-11-04 13:56

> [...]
> tømmer
> og fylder anlægget, det kan måske vise sig at være en god investering.

Helt enig!

/Martin