MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
FAT32 --> NTFS convert i WinXP. fare for a~
Fra : Andrew

Dato : 27-11-04 18:39

Hej

Jeg har lige købt en brugt bærbar computer.
Jeg opdager at den kører med FAT32 filsystemet og jeg vil derfor gerne have
den konverteret til NTFS da jeg har en eller anden idé om at dette system er
mere stabilt.
Jeg læste at convert.exe, som er det utility som er indbygget i winXP til
bl.a. a konvertere filsystem, havde en tendens til ikke at gøre jobbet helt
godt nok, da programmet ikke kan finde plads til 4 kb clusters. Dermed
lavede den dem om til 512 byte clusters. Et program der hedder BootItNG
havde en funktion hvor den kunne ordne ens harddisk, så den var klar til at
blive kørt igennem CONVERT.EXE.
Dette program kørte jeg og det tog INGEN tid, altså må min harddisk være
klar.
http://aumha.org/win5/a/ntfscvt.php
Men INDEN jeg kører CONVERT.EXE vil jeg lige høre om man mister data ved
denne konvertering fra ét filsystem til et andet.
Og så også, om hvorvidt det egentlig er nødvendigt?! Er der stor forskel på
FAT32 og NTFS, eller er det en fis i en hornlygte?

Mvh Anders

Fra : Søren Blom

Dato : 27-11-04 18:47

"Andrew" <andersvalenFJERN@mail.dk> skrev
> Men INDEN jeg kører CONVERT.EXE vil jeg lige høre om man mister data ved
> denne konvertering fra ét filsystem til et andet.

Det er altid en god ide at tage Back-up når man skal conventere et
filsystem. Personligt har jeg aldrig oplevede at mistede data ved at bruge
den indbygget convertings funktion i Windows XP, både Home og i Pro udgaven.

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-11-04 19:18

"Andrew" <andersvalenFJERN@mail.dk> wrote:

>Jeg opdager at den kører med FAT32 filsystemet og jeg vil derfor gerne have
>den konverteret til NTFS da jeg har en eller anden idé om at dette system er
>mere stabilt.

Du har ret: NTFS er et bedre filsystem end FAT...

Convert programmet bør kunne konvertere uden datatab - Men jeg kunne nu
ikke drømme om at lave det nummer uden backup....

<mlr>