MS Windows
briani 27239
Ghost restore af windows xp vil ikke start~
Fra : Jens Olesen

Dato : 25-11-04 18:25

Jeg har brugt et ghost image af min windows XP partition til at lave
en ekstra XP-udgave på samme harddisk som jeg kan boote fra boot
magic.

Denne nye udgave (anbragt på primær partition nummer 3) kan også godt
boote men den går i stå under opstarten og ender med en blå skærm med
musecursor og eller ingenting.

Det jeg spørger mig selv om er om der er noget galt med min Ghost 8 -
eller om en windows XP der er installeret på primær partition nummer 1
bare ikke kan køre når den bliver klonet på den måde til primær
partition nummer 3?

forslag velkomne

Jens

PS: sådan ser min harddisk ud lige nu:

1) Primær partition med winXP (aktiv) og boot magic

2) Primær partition med Win98 (inaktiv)

3) Primær partition med winXP (klonet med Ghost 8 - kan ikke starte,
går i stå før desktoppen kommer frem)

4) Stor logisk partition med god plads til data (+ en partition med
linux + swap)

Fra : CPUidle -- Cool Athl~

Dato : 25-11-04 18:58

Har samme problem... har både Ghost Enterprise version 8.0, og Ghost 9.0
version..

Jeg kan fint lave en "klone"/ identisk kopi af mit C-drev/c-partition over
på en helt ny tom hdd, men den vil heller ikke boote på den standser
ved blå skærm og rebooter af sig selv.. ellers går den i stå ved "verifying
dmi pool data"

Belastende...

Den er sat som primær partition/hdd og sat aktiv osv.. men vil bare ik
starte mit Win XP pro op (

--
Husk af Slette/Fjerne [NOPSPAM] og [FJERNES] fra Mail adressen!!

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 25-11-04 21:16

"CPUidle -- Cool Athlon 1333" <millenium[NOPSPAM]@[FJERNES]stofanet.dk>
skrev i en meddelelse news:41a61ddb$0$22698$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> [...]
> dmi pool data"
>
> Belastende...
>
> Den er sat som primær partition/hdd og sat aktiv osv.. men vil bare ik

Jeg kunne forestille mig, at den bliver skrupforvirret over, at den nu
ligger på et andet drev. I har jo klonet en disk, hvor alle henvisninger
peger på, at den selv er c-drev, mens andre så hedder d-e osv.
Nu booter i så fra f.eks. e-drev, og så går det galt med henvisningerne,
idet den jo tror at den er c-drev.

Kurt

Fra : Jens Olesen

Dato : 25-11-04 23:02

On Thu, 25 Nov 2004 21:16:19 +0100, "Kurt B. Andersen"
<kurtnospam@portalen.no> wrote:
> [...]
>peger på, at den selv er c-drev, mens andre så hedder d-e osv.
>Nu booter i så fra f.eks. e-drev, og så går det galt med henvisningerne,

Nej, når jeg booter fra den klonede partition er det den også "C-drev"
(for de andre primære partitioner er inaktive og er derfor skjulte -
takket være boot magic)

Men windows XP bliver måske alligevel forvirret over at det ikke er
den første partition på disken, sådan som ved installationen. Jeg har
for øvrigt prøvet at kigge på boot.ini på den kloede partition (det
kan jeg gøre fra linux) og her har windows åbenbart selv rettet

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)

til

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)

Men måske er der mere der kan forvirre den under starten med hensyn
til at den pludselig ligger på en anden partition.

Eller måske er det bare Ghost der ikke laver et ordentlig image - det
tyder hr. CPUidle's svar jo på hvis jeg har forstået det rigtigt.

Det er noget lort - jeg har slet ikke haft de samme problemer med
windows 98, som jeg har ghostet og kopieret på kryds og tværs på mine
harddiske - uden problemer.

Jens

Fra : CPUidle -- Cool Athl~

Dato : 26-11-04 11:01

Tror ikke ghost kan finde ud af det under windows generelt.. de gamle
versioner af ghost som jeg har brugt 1000 gange og clone'et c-drev med osv.
osv. fejlfrit, de skulle boote på en diskette og kørte så fra DOS og det
funkede HVER GANG!

Fra : CPUidle -- Cool Athl~

Dato : 26-11-04 11:00

Kan da godt være den bliver forvirret,, men det er ikk pga. det du
nævner,,.. efter "clonen" med ghost lukkes pc. og alle andre diske pilles
FYSISK fra så der kun er 1hdd med (den som der er clonet til) altså den nye
diske og herefter tjekkes bios for boot options og der startes op!! Stadig
samme problem!

--
Husk af Slette/Fjerne [NOPSPAM] og [FJERNES] fra Mail adressen!!
">>

Fra : Pico

Dato : 26-11-04 00:02

CPUidle -- Cool Athlon 1333 wrote:
> [...]
> over på en helt ny tom hdd, men den vil heller ikke boote på den
> standser ved blå skærm og rebooter af sig selv.. ellers går den i stå

Når den går i stå der er dat da mig bekendt når PC'en kontrolere
hardvaren, altså POST inden den begynder at indlæse Windows.
Pico

Fra : Jens Olesen

Dato : 26-11-04 16:50

On Thu, 25 Nov 2004 18:58:26 +0100, "CPUidle -- Cool Athlon 1333"
<millenium[NOPSPAM]@[FJERNES]stofanet.dk> wrote:

> [...]
>dmi pool data"
>
>Belastende...
>
>Den er sat som primær partition/hdd og sat aktiv osv.. men vil bare ik

EFter at have nærlæst dit indlæg igen tror jeg at dit problem er
bootsektoeren på din nye harddisk. Når du ikke kan boote, kan det
skyldes at bootsektoren er tom eller på anden måde uhensigtsmæssig.
Bootsektoren genopbygges hverken af ghost eller fdisk - men derimod
hvis du laver en foreløbig lille nyinstallation af fx windows (sådan
plejer jeg selv at løse problemet, selv om der sikkert er andre og
mere elegante måder at gøre det på.)

Jens

Fra : Ingolf

Dato : 26-11-04 01:36

> [...]
> går i stå før desktoppen kommer frem)
>
> 4) Stor logisk partition med god plads til data (+ en partition med

Svjv, så er det er noget NTFS og SID (Security IDentifier) der går galt. Har
selv rodet med det, og INTET ghost-program har nogensinde fungeret
ordentligt når OS lå på NTFS, imho. Ikke engang de helt nye betaversioner
kan håndtere det korrekt... og glem alt om ghost-programmer i domæner!

Fra : Kay

Dato : 26-11-04 08:36

Ingolf wrote to everybody in dk.edb.system.ms-windows :

> [...]
> fungeret ordentligt når OS lå på NTFS, imho. Ikke engang de helt nye
> betaversioner kan håndtere det korrekt...

Sjovt jeg bruger det et par gange om måneden med en ntfs-partitioneret XP.
Fungerer upåklagelig. Ghost 8.

> og glem alt om
> ghost-programmer i domæner!

Sjovt på min arbejdsplads bruger vi ghost i STOR stil. Kig på sysprep, den
er din ven.

Personligt har jeg ikke forsøgt mig med det scenario, der beskrives her med
den 3. partition.

/Kay

Fra : Bo Skelmose

Dato : 26-11-04 16:24

Jeg har samme problem - ingen problemer i win 2k men XP kan jeg bare ikke
ghoste en brugbar kopi - er der forskel på en QEM version og en "almindelig"
?

Bo Skelmose

Fra : Jens Olesen

Dato : 26-11-04 16:46

Tak for svarene på mit indlæg.

Efter at have lavet en hel del experimenter / installationer på en
reserveharddisk har jeg endelig indkredset problemet:

Kombinationen ghost 8 / windows xp kan tilsyneladende ikke håndterer
INAKTIVE partitioner.

Det jeg oprindelig havde gjort var at ghoste en inaktiv partition og
derefter genopbygge den oven i en anden inaktiv partition - og
derefter gøre den aktiv med partition magic.

Morale: hver gang du bruger ghost 8 på en XP installation så sørg for
at du kun behandler AKTIVE partitions.

Derudover synes der ikke at være problemer med ghost 8 og XP. Den kan
tilsyneladende genopbygge partitions oven i andre partitions der
hverken har samme størrelse eller nummer på harddisken. Jeg kører nu
med 2 harddiske og kan ved boot start vælge mellem 3 forskellige XP
installationer + en windows 98 installation + en mandrake linux
installation...

vh

Jens