MS Windows
briani 27239
Opstartstid på XP?
Fra : Cocio

Dato : 22-11-04 16:52

Jeg har lige installeret XP Pro SP1 på en helt ny maskine (Duron 1800+ 256
RAM). Problemet er at når XP starter op (den sorte skærm hvor XP logoet
vises) kører bjælken med de grønne "prikker" ca. 30 gange før skrivebordet
vises (føles som laaaaaang tid). Til sammenligning kører den kun 6-10 gange
på tilsvarende maskiner jeg har kigget på. Har prøvet at skifte HD og RAM
uden bedre resultat. Er der nogen ideer til hvad der er galt?? Maskinen
kører fint nok når XP først er startet op.

Fra : John

Dato : 22-11-04 21:48

"Cocio" skrev i en meddelelse

> [...]
> vises (føles som laaaaaang tid).

> Er der nogen ideer til hvad der er galt??

Du har selvfølgelig scannet for virus og spy, samt kørt defrag :)

Prøv evt dette tip: http://tweakxp.com/tweak1335.aspx

Flere: http://tweakxp.com/performance_tweaks.aspx

256 MB ram er nok liige i underkanten; 512 MB kan anbefales.

Mvh John

Fra : Cocio

Dato : 22-11-04 22:21

> [...]
>
> Flere: http://tweakxp.com/performance_tweaks.aspx
>
> 256 MB ram er nok liige i underkanten; 512 MB kan anbefales.

Det er en helt blank installation på en helt ny PC. XP kører uden problemer
med 256 RAM på min datters computer.
Tak for de tweaks'ene - dem vil jeg kigge på....

Fra : Hans

Dato : 22-11-04 23:22

Cocio wrote:
> [...]
> har kigget på. Har prøvet at skifte HD og RAM uden bedre resultat. Er
> der nogen ideer til hvad der er galt?? Maskinen kører fint nok når XP

En del bundkort bruger ret lang tid på Automatisk genkendelse af ubrugte
ATA/ATAPI kanaler, så prøv og sæt de tomme kanaler til "Intet" under
avancerede indstillinger for Primær og Sekundær IDE Kanal under
Enhedsindstillinger.

Hans

Fra : Rakkeby

Dato : 24-11-04 22:07

"Hans" <email@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> ATA/ATAPI kanaler, så prøv og sæt de tomme kanaler til "Intet" under
> avancerede indstillinger for Primær og Sekundær IDE Kanal under

Ved du hvad, det var lige nøjagtigt det der skulle til!!! Den grønne bjælke
er nu gået fra at køre 30 gange til kun at køre 2½ gang. 1000 tak for
hjælpen....

Fra : Hans Paulin

Dato : 25-11-04 01:01

Hans skrev:

> [...]
> ubrugte ATA/ATAPI kanaler, så prøv og sæt de tomme kanaler til
> "Intet" under avancerede indstillinger for Primær og Sekundær IDE

Hvor finder man lige "Enhedsindstillinger" henne?
Hans

Fra : Hans

Dato : 25-11-04 02:03

Hans Paulin wrote:

> Hvor finder man lige "Enhedsindstillinger" henne?

Beklager. Der skulle naturligvis have stået "Enhedshåndtering". Det samme
stunt virker i øvrigt også på lange opstarter i Win 2000 Pro, 2000 og 2003
Server. Jeg har dog ikke fundet et system i forskelle mellem de enkelte
chipsæt, da forbedringen er set på både VIA-, SiS- og Intelbaserede
bundkort.

Der er ingen ulempe ved metoden, med mindre der anvendes flytbare diske, så
det er bare at prøve sig frem.

Hans

Fra : Hans Paulin

Dato : 26-11-04 01:58

Hans skrev:

> Beklager. Der skulle naturligvis have stået "Enhedshåndtering".

snip

Helt i orden!
Hans